Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gearkasse skifer hård fra 1. Til 2. Gear

Emne i 'Automatgear' startet af schnellfahr, 27 Februar 2015.

  1. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej

    Jeg her i lang tid prøvet at få min gear kasse til skifte bedre men det lykkes ikke rigtigt.

    Gear kassen skifter hårdt fra 1. Til 2. Gear men kun ved lave motor omdrejninger de andre gear skifter godt nok.

    Jeg har skiftet alle vakum slaggerne i motor rummet det hjalp en del så har jeg skiftet vakuumventilen og skruget så meget op for den at gearkassen skifter kun lidt hårdt fra 1. Til 2. men til gengæld fletter den i de andre gear ved høje omdrejninger. Olie og filter i gear kassen er skiftet for vær. 60.000 km og olie standen er kontrolleret efter foreskrifterne.

    Jeg tror mit vakuum system er utæt et eller andet sted fordi hvis jeg skruget lidt ned for vakuum på vakuunventilen skifter den rigtig godt ved høje omdrejninger og hårdt ved lave omdrejninger værst fra 1. Til 2. Gear.

    Min bil er en 124er 300 TD med 24 ventiler jeg tror nok den heder M606 motor.

    Jeg fik min mekaniker til teste vakuum systemet for utætheder sidst han lavede noget andet på den men han kunne ikke finde nogen utætheder.

    Hvad siger i er det utæthed? eller er vakuum pumpen slidt? Eller er noget gearkassen der er lidt.

    Jeg håber der er nogen der har nogle input.

    Hilsen Tonni
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det kan jo være helt alm slitage bremsebånd osv.

    Men normalt ses det også at det er en slidt eller hængende ventil i skiftehuset, eller slidt og gammel fjeder ved K1 stempel..

    Det ville jeg prøve inden jeg gik ud og ledte efter en ny gearkasse eller tænkte på renovering

    Ventiler i skiftehuset kan man ikke lige komme nemt til men det er muligt at få et rense additiv som tilsættes olien...
     
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hvis du har utæthed i vacum til forlygter (eller inde ved just.ventil i kabine) kan den også lave bøvl
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Se her har jeg et tilsvarende problem, men blot ved skift fra 2 - 3 gear. Og skiftet bliver mere blødt, jo mindre omdrejninger, og nogle gange (ganske ofte) skifter den helt perfekt, ved alle omdrejninger.

    Min olie skal snart skiftes - kan det blot være det, eller trænger jeg til at få skyllet kassen, siden den sagtens kan skifte fint?
     
  5. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Jeg sad først og tænkte slidte hardyskiver men hvordan er det, det viser sig? Umiddelbart delte meninger. Jeg oplever også engang imellem dunk/hårdt skifte fra gearkassen 1-2 gear. Oftes ved accelerering og efterfølgende slip af gaspedal feks. ved "pludselig" rødt lys eller sving af sidevej. Det virker akkurat som at gearkassen har fået for sent besked på at gassen slippes og derved prøver at holde skiftet tilbage men til sidst skifter med et klonk. Skal siges min også for nyligt har fået nyt olie og filter og hvad jeg er bekendt med har bilen og gearkassen gået 165.000 (tysk import) hvilket stiller mig til et andet spørgsmål kan bagtøjet virkeligt være slidt efter 165.000 km? Oplever støjen og symtomerne som der beskrives ved kron og spidshjulsleje slidtage?

    Håber ikke jeg har bragt tråden ud på et sidespor med det sidste spørgsmål

    Vh Rasmus
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Kan sagtens genkende det, Rasmus skriver... Mit skifte kan også blive stenhårdt, hvis skiftet fremprovokeres ved pludseligt at slippe pedalen.

    Jeg kunne godt tænke mig en beskrivelse af, hvad der sker i gearkassen ved et gearskifte, for bedre at kunne forstå den. Og måske også hvilke ydre omstændigheder som spiller ind internt i gearkassen. Findes der en god side til at beskrive dette?
     
  7. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for de mange gode indlæg 8)

    Jeg vil skruge ned for vakuun ventilen og held det der rense middel i er der nogen der ved hvad det heder og hvor jeg kan købe det?

    Jeg tror også jeg vil afmontere vakuum slangerne til forlygterne og se om jeg kan mærke forskell og så kunne jeg også teste forlygte justerings knappen for utætheder.

    Jeg vender lige tilbage om skriver om noget at det virker :mrgreen:

    Hilsen Tonni
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
  9. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Det har jeg ikke tålmodighed eller lyst til at sætte mig ind i :) Jeg prøver at skifte begge hardyskiver og ser om det har en effekt på ovenstående. De er jo en sliddel og skal skiftes uanset hvad:)
     
  10. schnellfahr

    schnellfahr Member

    Joined:
    20 Januar 2009
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    280000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har snakket med en mekaniker og han mener jeg skal skifte bremsebåndende da han har haft samme problem med en 190. Så det gør jeg så snart jeg kan. Jeg vender lige tilbage når båndene er skiftet.

    Hilsen Tonni
     

Del denne side