Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hjælp! - motor kører, men hjulene kører ikke rundt

Emne i 'Bagtøj' startet af Dyvel, 4 Juni 2007.

  1. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    hjælp mig :(

    I morges da jeg kørte hjemmefra, satte jeg i gang med max drejningsmoment hvorefter der lød et "bank" og bilen trak ikke længere. Hverken frem eller tilbage, men automatgearkassen kan jeg stadig høre skifte fra D til R osv. og speedometeret viser også at jeg "kører" hvis jeg sætter den i D og giver en smule gas.

    Men hvad kan der være galt?

    Er det et nyt bagtøj eller er det mon akslen den er gal med?

    Og lyder det dyrt?

    Jeg er selvsagt meget træt af det idet jeg lige har fået bilen, og var så glad fordi den bare kørte - ingen mislyde eller andre unoder. Jeg HADER defekte biler...

    Er der nogen der kan hjælpe lidt med mit dårlige humør?
     
  2. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Er ikke klog i den retning, men syntes det er træls for dig..
     
  3. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
  4. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu fik jeg bilen hjem og har kigget på det. Det er den venstre trækaksel fra bagtøj og ud til hjul der er knækket.

    Spørgsmålet må så være - hvor let er den at skifte og hvor meget "specialværktøj" skal jeg bruge?
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Dyvel

    Opgaven er ikke svær endda,- princippet er faktisk ganske simpelt.

    Akslen er skruet fast i bagtøjet med 6 "unbraco" bolte,- du skal så have en "unbraco top" der passer,- kan ikke huske størrelsen (kan også være en anden type bolt).

    de seks bolte skruer du bare ud, så er den frigjort fra bagtøjet.

    ude ved hjulet i centrum (tag hjulet af) er der en møtrik med en låse plade,- den skal "bare" rettes ud og derefter skrue møtrikken ud, størrelse et sted i 30'rne mm - så trækker du akslen af og monterer den nye og på med skruerne igen.

    MEN: Den låseplade kan godt være lidt bøvlet at få has på,- mig og uffe skiftede en aksel på hans, ( iøvrigt som grøftekant opgave)- og vi måtte have gang i en fladmejsel og molestrere den med,- + at akslen godt kan side meget fast i strålerne når man skal trække den ud,- den kan også smutte ud med det samme med lidt held.

    Tidsforbrug mellem 1 og 2 timer.
     
  6. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Bjarne

    Tak for svar - efter at have kigget på det, set det ikke så slemt ud. Har bare ikke torx (ikke umbracho hos mig) i den størrelse og heller ikke den store møtrik har jeg en top i rette størrelse, så jeg må ud til den lokale værktøjspusher og finde noget.

    Har fundet en brugt aksel hos knudlund til en plovmand+moms så det er da til at overleve, men bare træls, men det kunne da være værre
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Dyvel

    ja man blive lidt kold med af rygge nå man høre det knald :shock:

    men det var ikke så slemt jeg satte en ny på og så køre den igen

    tro det var 2800 kr jeg gav for en helt ny,

    vis du har det rigtig værktøj kan du gøre det på 40-45 min
    8)
     
  8. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja, nu mangler jeg bare den størrelse top der skal bruges til at fjerne den store møtrik ved lejerne/bremserne.

    Er der nogen der kender den præcise størrelse?
    En 32mm er nemlig ikke stor nok, så jeg skal ud og købe en.
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    du har vel købt en ny møtrik til din nye aksel ???

    så har du jo størsel der , mål med en skydelære, og få en top der passe,


    jeg købte ny Møtrik og bore den gammel ud det tager kun få min.
     
  10. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    har ikke købt ny møtrik, men kan godt se det smarte i det, så det tror jeg at jeg vil gøre. Jeg troede jeg havde den rette størrelse torx til at afmontere akslen ved klumpen, men en tx 50 er for lille og en tx55 for stor. men der er også flere "kanter" end alm. torx har. Min umbracho passer heller ikke. Findes der andre typer bolte?

    argh.... bøvl og atter bøvl
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Dyvel

    Prøv at spørge Gørløse, de ved det da,- og har også de rette nøgler der passer på ,- da vi skiftede på uffe's købte vi en unbraco top som passede præcis i størrelsen på de skruer,- så mon ikke det samme gælder for den type der sidder på din,- 8)
     
  12. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    ja lyder mega træls jeg har ikke prøvet og rode med det på en benz men har kørt Ford Granada i mange år det var også unbrako men man kan nemt blive snydt pga snavs.
    Prøv og høre kongebiler i bor begge i Hadsten og Ja Han ved jo alt og svarer gerne
     
  13. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nå nu lykkedes det mig at knække den højre også, så må under bilen i weekenden igen igen :)

    Har heldigvis en anden dyt jeg kan køre i, men fuck det er nederen når den slags sker...
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja så er det jo nyt i begge sider :shock: du må gi den godt med bundgas siden den sådan kænker :D :D :D


    jo det er pisse surt nå det sker, men mest surt nå man skal køre i en anden bil ind sin dejlige w124ér
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Dyvel

    Hvor mange km har din bil kørt?

    Jeg har planer om at skifte mit bagtøj til sommer,- og tænker på at smide et par helt nye træk aklser på ved samme lejlighed,- for at undgå at stå et sted med en knækket aksel. - så kan den vel køre en 5-700.000 km igen :twisted:
     
  16. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg ved ikke helt km tal på den, da uret er skiftet og det er motor vist også, men den tidligere ejer mente at den havde kørt ca. 500.000 km.

    Så hvis det er første gang der bliver skiftet, er det vel også meget godt klaret.
     
  17. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja så er den jo også lide kørt til ' :D
     

Del denne side