Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Reparationslak

Emne i 'Soltag' startet af OHolm, 23 August 2015.

  1. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Er der nogen der har god erfaring med reparationslak på spraydåse til kofanger
    Jeg tænker på spraymax og moltona spraymaling til kofanger altograu 7700 til kofanger og blauschwarz 199.
     
  2. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej
    Det kan ikke tåle frost vejr :-(
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ikke for at være kritisk anlagt, men spraymaling er kun en nødløsning, inden bilen kommer til en rigtig autolakering.
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Nu har jeg set den der med at spraylak kun er en reparationsløsning RIGTIGT mange gange - og nu VIL jeg altså bryde ind på den der. Jeg har sprayet rigtigt mange ting med spraylak -> udstødninger, skærme, klapper, og min mc har jeg sprayet hele bagenden på, da en tidl. ejer havde haft taskesæt på, og boret så mange huller i bagenden, at den kunne bruges som si.

    Bare lige for at slå fast: MAN KAN SAGTENS BRUGE SPRAYLAK OG FÅ ET RIGTIGT FLOT OG HOLDBART RESULTAT, SÅLÆNGE MAN HUSKER NOGLE SIMPLE REGLER.

    1. Et eller to lag er IKKE nok. Mal til du har brugt hele dåsen til selv små overflader og mere til. Proff-maling er et ret tykt lag, og det er primært det, som gør at det bliver holdbart. Mange mange små tynde lag bliver rigtigt pænt og holdbart. Husk at SANDBLÆSE under - Harald Nyborg har et billigt godt sæt til kompressor. Husk også grunderfiller - så fugt under lakken kan transporteres væk. Grunder alene på metal er ikke holdbart i længden. På plastic skal der en speciel grunder til, og man skal selvfølgelig ikke sandblæse.

    2. Køb et proff-mærke i dåser -> jeg bruger selv Motip til alle mine ting. Mit firma bruger et specielt mærke, hvor en 500 ml dåse nærmest tømmes på 10 sekunder. Det giver et godt tykt holdbart lag til vores maskiner, men også mulighed for at det ikke bliver særligt pænt.

    3. Gem for guds skyld malertapen væk. Du får en kant uden lige, og den bliver tydelig. Det er bedre at male over et større stykke, og efterpolere de små overgange væk.

    4. Afhængigt af alderen på lakken, er din lak blevet en anelse blegere. Og det gælder OGSÅ metallak. Min egen blauschwartz er blevet en tand lysere, og jeg kan derfor ikke rigtigt bruge MB's rep-lak. Den bliver for mørk. Så få farvehandleren til at lave et par prøver, og spray på en plade og hold den op ved siden af bilen. Bliv ved indtil du finder den rigtige farve. Dyrt, ja! Det koster næsten 200,- for en prøve og du skal sikkert have lavet et par stykker, men det bliver LANGT bedre i den sidste ende. Og det ville have kostet en formue alligevel at omlakere professionelt.

    ... og til at bevise min påstand! Denne cykel har jeg malet bagende, kåbedele under sæde og bundkåben med. Desuden er stellet og bagsvinger malet med alu-farve. Jeg udfordrer gerne tvivlere til at komme og kigge nærmere på cyklen, og evt. se mine opbygningsbilleder. Hvis i ikke ved det, kan i ikke se det - det tør jeg godt garantere.
     

    Attached Files:

  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Og endnu et nærbillede. Desværre har mine bukser slidt lakken af i bunden, men billedet er taget en årrække efter at jeg havde den skilt ad i 2007. Det er en brugsgenstand... :)

    Problemet ligger egentligt i at denne model ikke er ret meget værd, og en gang maling ligger i ca. halvdelen af, hvad den kan sælges for. Så spraymaling det blev - en GOD del tid senere (og lidt forsøg) blev jeg dog meget glad for resultatet.... :-D
     

    Attached Files:

  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    (Undskyld Djaabo) :)
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det kan jeg da godt se.

    Så er en malerovn til +250.000,-, en male pistol til +15.000,- uddanelse og div dele da spil af penge for en autolaker :lol:
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lige et godt råd. Hvis din kofanger har sort bande i rå plast og den har fået silicone igennem sin leve tid, kan den ikke males!! Der skal du skifte banden til en ny også kan du male den.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Eddie, du taler sandt (og fed kværn). Problemet er, at folk almindeligvis ikke magter at male med dåse. Dåserne fejler intet i sig selv (kvaliteten skal dog være god - Motip eksempelvis). Jeg hører det også hele tiden: "Hvorfor tager du ikke bare ned og får det malet professionelt"? Fordi det koster kassen, hvis det skal gøres ordentligt. Og skal det gøres ordentligt, skal man alligevel lave det foregående arbejde selv.
    Jeg forstår godt JTC, da man tit ser, at selvgjort er ringe udført! Det kræver nemlig øvelse og indsigt (= mange fejlforsøg). Specielt hvad angår blending - det er en kunstart! De teknikker, der skal anvendes, er også meget forskellige fra pistolsprøjning. Det sværeste for mig er, at acceptere, når det har fået tilpas mange lag, eller dåsen er ved at være på så lav beholdning, at sprøjtestøvet sparker ind, så dåsen bare skal kasseres med det samme. For slet ikke at nævne brug af diverse kemikalier, kornstørrelser, vand/ikke vand, slibemidler osv., osv., osv.

    - Skal man have malet et stort område, og har man ingen erfaring med (eller mod på) gør-det-selv, så få det gjort professionelt.

    - Har man knowhow, tid og mod, så gør det selv (dog begrænset af fladestørrelsen).

    Til OHolm: Skal du male på kofanger, så husk at købe en god plastikgrunder, der neutralisere plastikadditiver. På fabrikken, hvor kofangeren støbes, blandes der specielle molekyler i ABS-plasten, så kofangeren nemmere slipper støbeformen. Det er derfor, at det bl.a. ikke tåler frost.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, og så er der problemet med silicone!
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Selve hovedfuntionen med en autolakering, går tabt på den måde.

    Man har en malerovn, hvor materialet (eksempel en kofanger) bliver varmet op til 50 grader, for at malingen binder hurtigt på. Så har man en sprøjtepistol som giver en skyfin forstøvning, for at undgå knopper i malingen, den malerstøv der ville være i luften, ville samtidige blive suget over i ventilationen for at undgå det sætter sig i lakken og gør den rug i overfladen.

    Det er altså ikke lige en opgave en spraydåse med plastikdyse og almindelig stue temperatur kan klare.

    Man kan sagtens male med en spray, men levetiden og holdbarhed ville være en brøkdel af hvad en rigtig autolak ville kunne klare + at selve resultatet ville være en mere mat, knopret og apelsinhudsoverflade.
     
  12. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    -> Djaabo

    Har du aldrig set Leth i fjernsynet. Han lavede da lige fluks en lille kabine af en papkasse med en støvsuger og en varmepistol... ikke et ord om brandfare, vel at mærke! :lol:

    Det jeg mener er dog at en kofanger eller plastsider kan males uden større problemer, når siden er lakeret i forvejen. Store flader som sider og tag - DET er en anden ting med spraydåse. Og så den med at det kræver øvelse for at gøre det pænt... ingen tvivl om at autolakken er det bedste valg, men man kan godt opnå tæt på (eller lig med) samme resultat med dåser, med tanke på begrænsningerne af delens placering og brug.
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg er meget enig. Men samtidig kan det sagtens lade sig gøre. Sprøjter man med metallic, skal man fx sprøjte i korrekt afstand og med 90 grader, så partiklerne vender korrekt med spidsen opad og bryder lyset OEM. Inden klarlak skal der slibes for støv, fejl. Det er ikke umuligt, hvis man er tålmodig. Efter klarlak venter jeg altid en måned inden en slibning/polering med 3 trin. I løbet af den måned er klarlakken krympet, således at den er hård og sunket i niveau med farveunderlaget. Herefter kan appelsinhuden slibes og poleres ned. Venter man ikke, så krymper klarlakken efter man har poleret og det er lort. Ovne mv. benyttes jo for at spare tid. Det tager tid med gør-det-selv, men det er ikke umuligt at få et flot og holdbart resultat. Nye biler har også appelsinhud fra fabrikken.
    Der er intet, der slår et professionelt udført arbejde med al dens teknik og grej, men det koster også bare kassen. Jeg har også set biler malet "professionelt" hos en professionel.
     
  14. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Man kan da sagtens male med en spray dåse til mindre ting/område
    men til en hel kofanger tror jeg desværre ikke at det bliver så pænt.
    Problemet med en spray dåse er jo at den ikke sprayer så "bredt" som en
    rigtig sprøjte/maler pistol, som auto lakere bruger dvs at hvis du feks skal
    male en kofanger skal man "frem og tilbage" mange gange for at dække
    det hele. Man kan jo også bare købe en sprøjte pistol selv og så få en
    maler til at blande noget maling og så prøve sig frem, det kan jo kun
    gå galt.
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tænker da også, at en maler tager typisk mellem 1000 og 1500 for at male en kofanger, hvis du selv afmontere den.
    Er det så bare ikke det man gør, så bliver det også lavet rigtigt 8)
     
  16. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er helt sikkert den rigtige løsning - men i mit område ganger du lige prisen med omkring 2-3 stykker. Og køb af maling... glem det, det sælger de ikke! Kun hvis man samtidig får malet noget i den farve. :whip:
     

Del denne side