Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Rust/maling på fordøre

Emne i 'Karrosseri & kabine' startet af MarkII, 16 Juli 2015.

  1. MarkII

    MarkII New Member

    Joined:
    5 Januar 2015
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2,6 aut.
    Km:
    261000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    S203 1,8 Kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    149000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2004
    Hej
    Har desværre lidt rust pletter på mine fordøre som jeg skal ha lavet.

    Hvad fremgangsmåde vil i anbefale?

    Væk med rusten, alt slibes rent.
    Der grundes (med hvad? Zink, alm. rust grunder??)
    evt huller og ujævnheder rettes ud (med alm plastic spartelmasse??)
    der slibes efter alle kunstens regler (grov, fin og slutter med vådslibning??)
    Skal de grundes inden lakeres ??
    til sidst, maling og lak

    Kom gerne med jeres mening eller fif 8)

    PFT

    Mark
     
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Efter min mening bør du sandblæse først, og hvis det ikke er muligt (kun slibning) bør du smøre noget rustomdanner på, lige efter slibning. Så får du ram på alt rusten, hvis det har dannet porer ned i metallet.

    Husk med zink-maling, at det skal "dampe af" i en dags tid bagefter før maling, ellers kan din slutlak koge op bagefter.

    Det er bedst at bruge grunder-filler inden endelig lakering, da fugt under lakken så kan vandre væk. Det giver også et flot resultat efter slibning, da det er meget finkornet.

    Men det er bare at gå i gang - man skal ikke være så bange for det - og man kan lave meget flotte resultater med alm. spraymaling - metallakker er lidt sværere, og SPECIELT hvis de er lyse farver. Jeg er personligt meget dårlig venner med metallic-lysegrå... :)

    Og nogle gange kan man også male direkte på rust, med rigtig bil-lak, og få det til at holde måske 6 måneder længere, inden man har tid til at lave det rigtigt. Det er bedre at gøre NOGET, end ingenting - og gerne så hurtigt som muligt.

    Hvis du maler med spraydåse, så giv det mange tynde lag. Det holder bedre, og ser pænere ud. Selvom du tror at nu har du givet det nok, så giv den lige et par lag mere. Så opnår du en god tykkelse på malingen.
     
  3. Diplomaten

    Diplomaten New Member

    Joined:
    23 Juli 2015
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E, 2.0 Sportline
    Km:
    254
    Årgang:
    1992
    Hej

    Helt ny her på forum, da jeg så sent som i sidste uge har anskaffet mig en 190E Sportline.

    Jeg skal også have kigget på lidt rust, og jeg har tre pletter, som bekymrer mig lidt i forhold til at gøre det selv, da jeg synes, at de sidder placeret på steder der kan være svære at komme til.

    1. Øverst på rammen af fordør.
    2. I taget i kanten omkring soltaget.
    3. I taget over højre hjørne af forruden.

    Der er nogle af pletter, som jeg har mere mod på at lave selv, men er der nogen der kan hjælpe med at vurdere om jeg skal køre den til en professionel? Jeg har også billeder, hvis det skulle være :)

    Input er værdsat :)
     
  4. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    den der med rust i tager ved soltaget er lidt træls eller der går nogen timer i det, for rusten er garanteret ind under gummilisten.
    For at lave det ordentligt
    Skal du have loft indtrækket ned, soltaget ud også soltags rammen ned indvendig i bilen, så kan du komme til at skru de lister af som holder gummi listen også er det bare igang med at sandblæse og male det, nu når du har soltags rammen ned kigger du beslag godt igennem og smøre det op inden du monter igen

    Er rusten gået ind under forruden endnu ? Hvis ja kan du ligeså skære forruden ud for den flækker og går løs hvis rusten er inde under

    Jeg har selv været igennem det samme med min egen her henover vi vinteren

    Hilsen Kaj
     
  5. Diplomaten

    Diplomaten New Member

    Joined:
    23 Juli 2015
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E, 2.0 Sportline
    Km:
    254
    Årgang:
    1992
    Øv, det lyder som en stor operation. Nogen der kender til en guide, til hvordan man går til soltaget? Jeg fandt en youtube video, hvor der vises hvordan man piller et af en W202?

    Og hvordan får man loftindtrækket ned? Det lyder som noget der vil tage mig ugevis :)

    -Kasper
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ikke som en personlig angrebelse, men i stedet for at bruge en masse tid på noget man ikke har forstand på og ende med et dårligt resultat.

    Er det så ikke bedre at bide det sure æble og så betale hvad det koster for en professionel pladesmed/maler til at lave arbejdet. Sandblæsning, malerovn, malerpistol o.s.v. Er noget de færeste GDS folk har og det ender somregl med noget sandpapir, plastik spartel fra silvan, spraymaling og alt det.... Resultatet er også der efter og holder ikke :?

    Så heller bruge tiden på overarbejde på jobbet 8) 8)

    Og igen, der er ikke en personlig angrebelse... Men har bare snart set det så mange gange.
     
  7. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Enig med djaabo. Har man ikke selv mod på det og er sikker på at man kan opnå et 100% tilfredsstillende og holdbart resultat - hvilket er hammer' svært!! Det er jo trods alt en 4-5 årig uddannelse og de har altså bare det rigtige udstyr til at gøre det med - så skal man lade være! Derimod er det værste jo slet ikke at gøre noget - så et eller andet skal der ske. Det bedste ville være at prøve om man ikke kan lave en god aftale med en automaler/pladesmed et sted. De ved også at i kommer igen, når i har valgt at kører i en 25-30 årig gammel bil.

    Jeg har selv allieret mig med en dygtig en af slagsen. Og det er sgu ren selverkendelse - jeg kan og vil ikke lave det selv. Han laver et godt stykke arbejde og til en god pris fordi han ved jeg kommer igen og anbefaler ham til andre artsfæller.

    Så husker jeg at jeg sparer lidt penge den anden vej på at selv at udføre service og mange andre reparationer selv eller med kammeraters hjælp..

    Og dette her var selvfølgelig heller ikke et angreb ;) nok nærmere en tilståelse :)
     
  8. Diplomaten

    Diplomaten New Member

    Joined:
    23 Juli 2015
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E, 2.0 Sportline
    Km:
    254
    Årgang:
    1992
    I har ret. Det er nok ikke noget, jeg skal i gang med. Er nok bare lidt over ivrig efter at lære bilen at kende, og har lyst til at gøre mig en masse erfaringer. Jeg må ud og hente nogle tilbud på opgaven, og så lægge nogle ekstra timer på kontoret ;)

    Hvis der er nogen der har gode erfaringer med automalere i Københavnsområdet, er mine ører slået helt ud.
     
  9. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hvis du ikke har så meget erfaring i at lave bil/skrue er det en god ide at få lidt assistance fra nogen med lidt erfaring.
    Det er bare vigtigt, når du laver rust at du kommer helt i bund, så derfor gør jeg altid forarbejdet selv også sender den til en maler som jeg ved laver det ordentligt og ikke spare på grunderen.
    For har set lidt for tit hvordan så nogen maler fjerner rust eller mangelen på det til at jeg stoler på dem.
    Vi jo alle helst have at vores kære gamle biler holder i nogen år endnu
     

Del denne side