Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tikkelyd i M102 motor

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Thomasu, 13 Juni 2015.

  1. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Jeg har lige fået min dejlige vogn tilbage fra service og eftersyn fra JTC, og den kører perekt. Der er bare en lille ting, som nu desværre viser sig ikke være så lille. Den tikker! JTC har med sin kyndige ekspertise checket motoren og kan konstaterer at lyden ikke er relateret til ventilløfterne, da disse også er blevet fornyet. JTC har anbefalet at jeg finder en anden motor, hvilket jeg ikke betvivler kan være løsningen.

    Men inden jeg kaster mig ud i dette, vil jeg rigtig gerne høre fra andre, som måske har oplevet samme problematik og måske høre nogle bud på en evt. lokalisering af lyden.

    Selv har jeg en tanke om et leje et sted som er slidt over tid. Bilen har kun gået 175.000 og har derfor ikke kørt uafbrudt siden 1988, hvilket heller ikke er optimalt for vores motore- de skal jo helst røres:_)

    Lyden er blevet gradvis mere tydelig over det sidste halve år. Først som en svag tikken over 3500 omdr, men efter stort service og olieskift blev den tydelig og kan høres også i tomgang. Lyden stiger med omdrejningerne, men følger ikke helt motorens omdrejninger- jeg synes frekvensen er lavere , måske 1/4 del.

    Jeg ser frem til at høre fra flere kyndige Mercer folk og håber løsningen kan findes.

    Det skal siges at bilen kører perfekt- fuld olietryk, jævn tomgang, ok benzinøkonomi, trækker som før og soder ikke.

    Mange hilsner
    Thomas
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fejlen er enten ventiler eller krydspind som driller. I så fald skal toppen af og fejlen findes og udbedres. Den opgave kommer hurtigt til at overstige 10.000-12.000,-

    Kontra en brugt motor og hvor nem den er at udskifte
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Har du prøvet af afmontere ventildækslet, for at se hvordan knastakslen ser ud?
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er svært at sige uden at have hørt det.

    Men det kunne godt lyde som en løfter..

    Er der forsøgt at køre en rensning af smøresystemet?
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Knast blev tjekket i forbindelse med at løfterne blev skiftet. Tikken lyder meget som et defekt plejleje, bortset fra at lyden er fra toppen af motoren.
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Nu er det ikke fordi at jeg skal spille klog, men hvis det er ventil løfter der er defekt har den så ikke en
    "let" tikke lyd og hvis det er "længere nede" en tungere/dypper/højere lyd. (Håber i forstå hvad jeg mener )
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Med det km tal og det at den kører godt, ville jeg skille motoren ad og lave den.
    Køber man en brugt, ved man aldrig 100% hvad man får.
     
  8. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Tak for gode input-

    Jeg har lyttet lidt mere til lyden, som ikke er så udpræget om morgenen, når motoren er kold. Tikkelyden følger omdrejningerne op og ned, men for mig at høre kun halvt så hurtigt eller noget i den retning. Kunne der være mulighed for at tikke lyden kommer fra kæden- det giver vel god mening at lyden ikke er tydelig når bilen er kold, hvis det er der man skulle finde fejlen?
    Det er jo ikke decideret en banke lyd , men mere en tikken. Det lyder meget som om det er fra toppe af motoren, men jeg ved det kan være svært at lokalisere. Er der andet under ventildækslet som kan tikke ud over løftere. Jeg tænker på løftearme her?

    //Thomas
     
  9. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Det lyder som en ventil løfter, men det skulle da være mærkeligt hvis en af de nye
    løfter er dårlig. Hvis du ikke har et stetoskop som man bruger på et værksted,
    kan du evt tag en lang skruetrækker og se om du kan lyde dig frem til hvor det
    kommer fra. Kunne det evt være en indsprøjtnings dyse ??
    Måske en kæde strammer. Ellers må du prøve at pille bundkaret af og se om du
    kan se noget den vej.
     

Del denne side