Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Suselyd når ec knappen tændes ?

Emne i 'Vakuum-system' startet af Maskot, 28 Maj 2015.

  1. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    Hej herinde :-D

    Når jeg i min 230 te aut. fra 1992 trykker på min ec knap(så den ikke lyser) kommer der en suselyd inde bagved midter luftindtaget.

    Jeg har det klimasystem med 2 drejehjul og de tre knapper imellem de 2 drejehjul. Når jeg accelerer, forsvinder suselyden og når jeg fastholder en hastighed kommer suselyden tilbage.

    Når jeg holder i tomgang, er suselyden der, og hvis jeg gasser op mens jeg holder i park, så hjælper det ikke og suselyden er uændret. Kun når jeg slukker ec knappen bliver der dejligt stille i bilen.

    Jeg har læst herinde om vakuum, og har tjekket lygteregulering, haft instrumentbord ude, og alt andet virker på bilen. Jeg bruger sjældent ec knappen og tændte for den her forleden og nu suser den irriterende, men køler ok.

    Samtidig har jeg taget et foto af denne vakuum-slange ude i motorrummet som jeg ikke kan finde ud af hvor skal sidde, eller om den bare skal sidde løst uden fastmontering til et eller andet ?

    Mon der er nogen herinde som ligger inde med lidt ekspertviden angående de to ting - på forhånd mange tak :-D
    Maskot/Martin
     

    Attached Files:

  2. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,248
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Når EC knappen ikke lyser så burde aircondition jo køre.

    Kunne det ikke være en utæthed i det system ?
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    slangen skal siden neden under luftfilter/brændstof fordeler på en lille slange studs. (det er lidt svært at lomme til)
    Det med Ac er som regl fordi der ikke er så meget "gas" på anlæg!
    Chr
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis der mangler gas på klimaanlæget, så giver det en susen inde i bilen.
    Den kan stadig køle selv om der ikke er den helt korekte mængde gas på anlæget, men det giver som sagt en susen expansionsventilen
     
  5. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    Hej igen og mange tak for jeres svar :)

    flychr: jeg har nu været ude og kigge og kan ikke finde det sted du omtaler, mon du har et foto eller andet som kan dirigere mig nærmere stedet hvorpå slangen skal tilsluttes ? og hvilken funktion har den slange egentligt ?

    djaabo: jeg har nu talt med mit gamle værksted på Amager, og de kan påfylde freon for kr. 500,00, er det en rimelig pris, og er der noget jeg skal være specielt opmærksom på når der påfyldes og efterfølgende jeg bruger anlægget ?

    Takker endnu engang for jeres hjælp :)

    Mvh Maskot / Martin
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    500,- er billigt!
    Vær sikker på at det bliver trykprøvet først og eventuelt når nu man har trykket af anlæget, så skift tørfilteret.
    Tilføj lidt olie med sporestof i, sug systemet tør for ilt og tilføj 1kg kølemiddel.
    Så frem at det er et R134a anlæg!
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Kan ikke tage billede! Kan kun mærke sted med fingeren. Du bør nok tage Luftfilter kasse af. Så kan det godt være det et bedre at komme til?
     
  8. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    hej igen :-D

    Mange tak for jeres svar igen.

    Ham mekanikeren sagde at han sætter en maskine på som finder ud af om der er fejl på anlægget og derefter påfylder freon ? Hvad type der skal bruges kan han vel slå op eller ? For jeg aner ikke hvad type og jeg kan heller ikke se noget sted i motorrummet at der fremgår en typeangivelse.

    Prisen på de 500,00 er nok også ok, da han "skylder" mig en tjeneste for en en anden bil.

    Idag fandt jeg en hvid plastikstuds som sidder og peger ned ad motoren. Den sidder midt på motoren og midt nede, og længden på vacumslangen passer ok, så jeg har sat en gummidut på og sat min vacumslange fast der. Jeg kan nemlig ikke finde andre steder, og har følt og mærket under den store runde med gasspjældet(luftfilterkasse af først), og der kan jeg ikke føle noget sted at anbringe vacumslangen.

    Kiggede idag også på en 300 e motor og der sad "min" vacumslange lige under den store runde med gasspjældet, så mon jeg har sat den korrekt ?

    Ihvertfald takker jeg mange gange for jeres gode indslag og hjælp :-D

    Mvh Maskot / Martin
     
  9. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    Opdatering herfra.

    Så blev klimaanlægget idag checket igennem med tester, afprøvet for tryk og lækage,. Ingen fejl, tømt og påfyldt jævnfør nydeligt mærkat ude i motorrummet, som jeg ikke lige havde set - men det så mekanikeren og slog det også op på sin computer.

    Problemet er bare at det suser stadigvæk når jeg trykker ec knappen ind/og den holder op med at lyse rødt.

    Hvad pokker kan det så være ? Håber der er en som måske har haft samme problem og vil gøre mig den pæne tjeneste at besvare mig. Er godt nok træt af den suselyd - kan naturligvis lade ec knappen lyse rødt og dermed ingen suselyd.

    Jeg kan se at der sidder sådan en lyserød ting, når jeg kigger nedefra passagersiden og op igennem hullet(når jeg har taget beklædningen af) Kan det være den og hvad gør den egentligt ?

    Men møj irriterende når man nu gerne vil køle og ens klimaanlæg er tryktestet :-D

    På forhånd tak
    Maskot / Martin
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis du fjerne vacum slangen til styring og interiør fra manifolden, forsvinder lyden så?
    Fordi så kan du hurtigt afgøre om det er køleanlæget eller vacum systemet som driller
     
  11. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    Hej Djaabo :-D

    Mange tak for dit hurtige svar.

    Det lyder interessant og er en smart måde at få det afklaret på.

    Jeg ved bare ikke hvor den vakuum slange sidder ?

    Dog ved jeg at i førersiden, helt oppe ved sikringsboksen sidder der 2 dimser hvor der går forgrener sig en del vakuum slanger, mon ikke det er een af dem du taler om?

    Kan jeg eventuelt tage een af ad gangen og lytte i kabinen og så på igen,indtil jeg måske er så heldig at finde ud af hvilken vakuum slange der er utæt - hvis det altså er her koen ligger begravet ?

    Jeg tænkte lige på, om den suselyd kan have noget med det normale kølersystem at gøre, måske en lille utæthed ?

    Mvh
    Maskot / Martin
     
  12. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    Hej igen :-D

    Motor i tomgang og ec knappen trykket ind så lysindikatoren i selve knappen ikke lyser. Og suselyd starter.

    Herefter tjekket at der lige under motorklappen i førersiden sidder 2 gule fordeler dimser, og her tog jeg den lilla farvede vakuum slange af og den susede, og samtidigt holdt suselyden op inde bagved midter luftdyssen i kabinen.

    Satte den på igen. Og så tog jeg fronten af klimaanlægget inde i midterkonsollen, og har fandt jeg ud af at når jeg tager den røde med sort streg vakuum slange af og satte tommelfingeren på den så sugede slangen og suselyden holdt straks op.

    På med slangen igen og suselyd igen.

    Hmmm står noget på bar bund her, mon der er nogen som har oplevet lignende og har en god forklaring så jeg kan få løst den irriterende suselyd når jeg trykker på ec knappen og den holder op med at lyse i indikatorlampen på kontakten ?

    Mvh Maskot / Martin
     

    Attached Files:

  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    .
    hej tror jeg havdet samme fejl på min gamle 300d med fuldautomatisk klima! mener det er vakuum spjæld i midten der bliver åbnet automatik ved a/c on . er bælg gået vil den stå og suse! tror man skal ha hele varme enhed skildt ad for at skifte den! blænd den eft af og se om du kan leve med det!
    chr
     
  14. Maskot

    Maskot New Member

    Joined:
    4 Maj 2014
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    373000
    Årgang:
    1992
    Hej flychr :-D

    Mange tak for dit svar.

    Det giver jo rigtig god mening, da jeg nu har fået trykprøvet og opfyldt mit klimaanlæg, så det fungerer ihvertfald korrekt.

    Samtidigt er der ikke noget kølevands problem, så ingen af de to systemer fejler noget.

    Når jeg tager instrumentbordet ud, så kan jeg faktisk se den klap som åbner og lukker når jeg trykker på ec knappen og suselyden begynder. Og du har ret den sidder godt nok langt inde.

    Lækkert for nu ved jeg hvad det er, og det er ikke noget som kan ødelægge bilen etc. Så jeg tror jeg vil leve med det, også pga at jeg ikke tit kører med klimaanlægget tændt.

    Super tak for svar og god weekend :-D

    Mvh Maskot / Martin
     

Del denne side