Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Styretøj låser?? (E230 - 1988)

Emne i 'Styretøj' startet af nkaad, 31 Maj 2015.

  1. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej

    Nu har jeg to gange oplevet, at min bil "låser" i styretøjet ved et 90 graders sving - f.eks. i et t-kryds. Den nærmest dør og bliver stram (som om servoen står af?) - og først når jeg slukker og tænder bilen igen kører den normalt.

    Jeg har næsten lige skiftet servoolie på bilen - men dog ikke filter (den lille str 10 møtrik på stangen i beholderen er rustet fast?)

    Hvad kan det være? Hvad skal jeg se efter?

    Er der servoen, noget vakum, noget mekanisk i undervognen?

    Mvh

    Nikolai
     
  2. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Det kan godt være at bilen rent faktisk satte ud og at det var det som gjorde at styretøjet låste?? Kan det være koblingen eller noget i automatgearet, som får den til at sætte ud ved opbremsning/sving?

    Nu har jeg lige været ud at køre 100 km uden at mærke noget forandret ved den måde den kører på

    Hurra for periodiske fejl :-?

    Mvh

    Nikolai
     
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg tror også din vogn blot satte ud - min egen er ved at gå helt i stå, når jeg f.eks. skal bakke ind på en parkeringplads, med rattet helt ovre. Men min gør det dog konsekvent HVER gang.

    Og det er lige som om den har en tendens til gerne at ville vride hjulene længere over, når den er ved at kvæle sig selv - det er nok det som du har mærket som at den "låste". Der er dog ingen problemer for mig, hvis jeg lige slipper rattet et øjeblik, så går den igen op i normal tomgang.
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998

    du har måske snavs i din indsugning, prøv evt. at rense den, hvis man er doven kan man bruge indsugningsrens..

    Det fjerner det værste gams i tomgangsventil og sikrer at luftmassemåler bevæger sig frit :)
     
  5. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Tak for input - jeg tror nu mere og mere på,. at den satte ud - hvordan renser man indsugningen - er der en vejledning et sted online?

    Og hvsi det ikke er indsugningen, hvad kan det så være? :)

    Mvh

    Nikolai
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg tror som sagt din motor går ud, fordi du drejer rattet HELT over til den ene side. Det gør at hydraulikken i styrehuset forsøger at presse styretøjet længere forbi det fysiske stop, og dermed går din servostyring helt op på hvad pumpen kan levere, indtil overtryksventilen åbner. Afhængigt af hvad den er indstillet til, skal din motor nu kæmpe mod pumpen, som gerne vil stå stille - i lavere omdrejninger har din motor ikke så mange kræfter, og derfor kan den risikere at gå ud. Bilglad mener nok at den nemmere kan gå ud, fordi den måske ikke helt trækker som den bør, og at du derfor kan få en forbedret effekt ved at rense din indsugning., fordi der er koks i eksempelvis luftmassemåleren. Det skader helt sikkert ikke at prøve, men ALLE biler går langt ned i omdrejninger, når du drejer helt ud til den ene side, grundet ovenstående... også min, som hørbart går ned i omdrejninger ved at holde rattet helt ud mod en af siderne. Man bør dog ikke kunne kvæle den helt, men det KAN også være den famøse overtryksventil, som er justeret for højt eller er fyldt med snavs, og derfor åbner højere end beregnet (og dermed kræver flere kræfter fra motoren). Desværre kan jeg ikke lige på stående fod sige, hvordan systemet åbner og kontrolleres, men det kan andre nok sige. Den anden mulighed er som Bilglad antyder, at motoren ikke helt trækker så godt, og derfor nemmere kvæles.

    Hvis den PLUDSELIGT går ud med et smæk, når du drejer (nærmest som at tage tændingen), så er det nok nærmere dit bundstykke, men det anser jeg ikke som sandsynligt.
     
  7. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Tak Eddie

    Jeg tager en snak med min mekaniker om det næste gang den skal derop for at få skiftet hardyskiver

    MVh

    Nikolai
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Nu ER din mekaniker en du stoler på, ikke? Bare så han ikke går i gang med alt mellem nummerpladerne. :)

    For jeg vil mene at din bil gør som den skal, ihvertfald i servostyringen.
     
  9. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Jo, han er super!! :)
     

Del denne side