Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

toppakning

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af bofjessen, 13 Maj 2015.

  1. bofjessen

    bofjessen New Member

    Joined:
    12 Maj 2015
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Som nyt medlem og lykkelig ejer af 320ce 1994 kørt 184.000km har jeg brug for gode råd. I de seneste måneder har den mistet 1l kørvæske pr 1000km i starten øgende til nu 1l pr 100km. 2 værksteder kan ikke kunnet finde læk i kølersystemet - så nu lyder diagnosen defekt toppakning. I den seneste tid endvidere urolig tomgang og periodevis støj fra ventilløfter.
    Spm 1: Kan den drikke så meget vand via defekt toppakning?
    Spm 2: kan jeg få gode råd til værksted, der i givet fald kan lave det forsvarligt og rimelig billigt (og hvad er en god pris?)
    Jeg har set i tidligere indlæg, at 320´eren har to svagheder : ledningsnet og toppakning - og jeg fået skiftet ledningsnettet for 2 å siden, så det er åbenbart toppakningens tur :-D Har så også noteret mig, at motoren derefter kører til jeg skal pensioneres ....
    takker på forhånd
    Bo
     
  2. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Angående vandtabet.. Prøv lykken og skift kølerdæksel låget- hvis det er et gammelt et. Måske er pakningen gået i selve låget. Husk at få et org med det rigtige "tryk" de er forskellige selvom de ligner hinanden. De er mærket med feks. "120, 140 og vidst lidt flere?" Hessel burde kunne finde det korrekte låg til netop din bil. Jeg oplevede selv ekstremt vandforbrug pga slidt låg og efterfølgende forkert udleveret låg fra hessel. Til sidst lykkedes det dog at finde frem til det rigtige låg med det rigtige tryk og vandtabet stoppede. Det er i hvert fald forsøget værd. Ellers er toppakning jo et af budene ved vandtab. Få lavet en CO2 test af kølervæsken, så er du på den sikre side.
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis du gerne vil være helt sikker så find et ordentligt værksted, hvis man ikke kan se lekagen kan man forsøge med sporemiddel, trykprøvning og kultiltetest af kølervæsken..

    Hvis der intet er at kommer efter her så er det nok selve varmeapperatet som er utæt og derfor du mister køler væske
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Få lavet en CO2 test af kølervæsken, den afsløre altid hvis toppakningen er utæt via kølersystemet.
    Ud fra din beskrivelse, har du alle symtomerne på en defekt pakning.
     

Del denne side