Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Dårlig tomgang og manglende optræk - 190 2.6

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Volder, 9 Maj 2015.

  1. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej gutter

    Har overtaget en 190 2.6 fra 87 med kun 85000 på klokken. Fantastisk vogn i super stand, så den skal helt klart bruges nu til sommer!

    Jeg bøvler dog lidt med lidt forskellige ting, så lad mig prøve at beskrive en typisk tur:

    Starter først efter 5-8 sekunder på starteren.

    Herefter går det som regel ok (men ikke altid) indtil den bliver varm.

    Så begynder den at drille i tomgang, den går ujævnt og den falder til under 500 omdrejninger. Når jeg sætter igang igen trækker den dårligt og skal listes igang. Efter 5-10 sekunder virker den som om, der pludselig er noget der "falder i hak" og den kører fantsatisk!?

    Hvad tænker I?
    Tændkabler er skiftet til nye originale, stræmfordelerdækslet og rotor er tjekket og ser fint ud.

    Søren
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa Søren
    Kan jo være mange ting men Jeg ville tjekke og udskifte dyser hvis det er de originale der satdig sidder i. Har meget med tomgang og opstart at gøre og ikke mindst trækkraft og benzin økonomi.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  3. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja det lyder jo oplagt.

    Kan de tjekkes med det blotte øje eller kræver det særligt udstyr?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Er det kun fra kold, at den driller? Hvis "ja", så kan det være dyser, som Bo udpeger. Men har du også skiftet tændrør i forbindelse med alle de nye originale tændingsdele? Det kan sagtens være flere faktorer, der spiller ind over hinanden.

    To kontrollister, du kan gennemgå punkt for punkt med krydstjek:

    Motor svær at starte fra kold
    [ ] Kontrol af batteri.
    [ ] Kontrol af tændrør.
    [ ] Kontrol af indsprøjtningsanlæg.
    [ ] Kontrol af tændingsdele.
    [ ] Kontrol af kompression (du har lavt km-tal, så højst sandsynligt ikke relevant!).

    Dårlig/ujævn tomgang
    [ ] Kontrol af vakuum- og trykslanger.
    [ ] Kontrol af tændrør.
    [ ] Kontrol af luftfilter.
    [ ] Kontrol af dyser.
    [ ] Kontrol af kompression (lav km - ikke relevant!).
    [ ] Kontrol af knastaksel (lav km - ikke relevant!).
    [ ] Kontrol af forkæde (lav km - ikke relevant!).
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu kan jeg se ved genlæsning af tråden, at du faktisk ikke har skiftet fordeler og rotor, da du mener, at disse er ok. Hvordan er de vurderet ok? Det kan godt være en god ide, at skifte alle tændingsdele (fordeler, rotor, kabler, tændingsrør) samtidig...
     
  6. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er jo bare et visuelt tjek, så intet er naturligvis sikkert.

    Jeg tænker at jeg lige giver dyserne et forsøg. Svigermor har sådan en ultralydsrener hun renset briller og alt muligt andet i - tror I at den kan rense dyserne eller skal jeg bare skifte dem?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lyder som en god ide med ultralyd, dog SKAL du have nye pakninger omkring dyserne (mener de koster omkring 14 kr. + MB-moms originalt) efter udtagning.
     
  8. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lige en tilføjelse - når den holder I tomgang og jeg giver gas, så er den meget længe om at falde ned igen... Den står nogle sekunder omkring 1500 omdr


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  9. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Problemet er ikke kun på en enkelt cylinder for jeg får reaktion når jeg kobler de enkelte tændrør fra...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg ville starte med et nyt benzin filter, men er der kommet for meget snavs i indprøjtningen kan den være færdig dette ses ofte hvis biler har stået stille længe så er tanken fyldt med snavs og rust pga. kondens i systemet

    Dette kan beskadige indsprøjtningsanlæg, benzinpumper mv.

    En anden mulighed kan være at motoren trækker falsk luft, fra indsugningen, en pakning eller vacumslange kan være mørnet og utæt
     
  11. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tror muligvis at det meste af problemet er løst. O-ringen ved fordeleren sad ikke rigtigt, så der var et tyndt lag skidt over det hele

    [​IMG]

    Det hjalp at få det renset!!!

    Tjekker lige igen om en uges tid for at være sikker på, at det ikke er pakdåsen der er gået.

    Der var flækket en smule af bagepladen

    [​IMG]

    Det bør vel ikke betyde noget oder was?!


    Samtidig kørte den nok lige magert nok, så efter lidt justering er jeg nu bare tilbage med en dårlig kold-start.

    Har målt på temperaturføleren og der er slet ikke nogen forbindelse mellem de to poler. Dog ændre tomgangen sig lidt til det værre når jeg kobler dem fra?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    På med ny strømfordeler og rotor i original kvalitet!!! Det du har på der er færdigt og en rens er kun en startet frist. Kan se at meget af snavsen ligner oliesnask, så der skal du havde skiftet O-ringen på forkammeret til knasten og samtidig skifte U pakningen i bunden. Tjek for hvide mærker på kablerne, mål dem igennem og tjek elektrodeafstanden på tændrørne.
     
  13. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er modtaget!

    Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en beskrivelse af skift af O-ringen og U-pakningen? Eller er det bedre at lade værkstedet?

    Mon mine startproblemer kan henføres hertil også?

    Kablerne og tændrør er helt nye originale, men jeg tjekker igen!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvem har tjekket det den gang? det kunne absolut godt være pænere
     
  15. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Enig :)

    Det blev tjekket for en måned og måske 1000 km siden, og der så det bestemt ikke sådan ud!

    Men nu bliver det skiftet til nye originale - jeg skal bare lige have styr på operationen med Oringen og Upakningen.

    Jeg tænker at den plade som rotoren er monteret på skal af, men er lidt usikker på hvordan? Er den boltet på?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  16. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Mon ikke det ligner m119, se her http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=19&p=91760#p91760

    På m119
    sidder rotoren med 3 små bolte,
    rotorholderen sidder med en bolt, så kan du få det indvendige dæksel af, det trænger vist også til at blive skiftet,
    samling er bare modsat. ;-)

    Du skal så også have skiftet pakningen ind mod motoren, det er nok dem Jacob kalder o-ringen på forkammeret og u-pakningen.
     
  17. Volder

    Volder New Member

    Joined:
    19 Marts 2015
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6 aut
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sådan! Takker

    Jeg kan ikke rigtig se hvordan rotorholderen er boltet på? Er det med en umbraco eller en torx? Jeg kan ikke rigtig få en umbraco til at bide


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    På m119 er det en umbracho, der sidder i rotorholderen, større end den til rotoren.

    Prøv at tage et billede med din telefon, det plejer jeg at gøre, når man ikke kan se en dyt.
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Sørg for, at få Bosch og ikke Bremi, selvom de er original underleverandør til Mercedes, er det stadig LORT!
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ahh Bremi er uoriginalt - og noget lort.

    Bosch og Beru går som originalt, jeg er til Bosch.
     

Del denne side