Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Knast-kæden drejer ikke rundt?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Fox, 3 April 2015.

  1. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    God aften,

    Jeg har lige fået skiftet toppakning på min 300 E-24. På vej hjem fra mekanikeren (efter ca. 100 km kørsel uden problemer) på motorvej stopper motoren pludseligt med at trække (dør fuldstændig) og en lidt ubehagelig lyd fra motoren begynder med det samme.

    Jeg køre straks ind til siden. Motoren tørner når man drejer nøglen, men den lyder helt død. Meget underligt, da der ellers aldrig har været problemer med den bil. Jeg kommer ikke problemet videre og ender med at må hjem bag på en Falck-bil :-(

    Efter at have studeret bilen lidt nærmere i dag, kan jeg konstatere at rotoren i strømfordeleren ikke drejer rundt, når man køre med starteren. Jeg kan heller ikke rykke rotoren, den sidder fast i samme position. Det vil vel sige at knast-kæden ikke køre rundt? Men hvorfor skulle den brat stoppe med det? I så fald kan det vel meget vel have medført bukkede ventiler og andre grimme ting?. :cry:

    Gode råd modtages :) Jeg frygter lidt at mekanikeren har lavet en brøler under toppaknings-skiftet, jeg kan ikke se hvorfor at det her ellers skulle komme så pludseligt.

    Hilsen Frederik
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Af med ventildæksel og kig der er ingen anden vej!, det kan være tandhjul til knaster den er gal med, hvis det den har bukket ventiler burde den ikke kunne tørne rundt uden problemer, er du heldig har den bare knækket ved drevet til rotor
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    prøv at dreje motoren med en 27 top på krumtappen
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Et eller andet siger mig at i forbindelse med toppakning skift, har mekanikkeren ikke fået nulstillet kædestrammeren og den har dermed kørt for stramt og knækket enten kæde eller knasten.

    I så fald er det toppen af og få den renoveret. I værste fald har den også skadet stemplerne og så er det nok billigst med en anden motor :?

    Men af med oliepåfyldnings dækslet og se hvad der sker mens at motoren tørner. Næste step er at havde et inspektions camera ned ved alle 6 cylindre og se om stemplerne er skadet.
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Mit forslag er at få fat i mekanikeren der har skiftet toppakning, og høre hvad han har lavet forkert... Derefter HVAD han vil gøre ved det??? Alt andet lige må aben hænge på hans skulder, med mindre det er noget garagefusk som er afregnet i "Uganda dollars"... Er det et almindeligt værksted bør de vel have en forsikring på den slags... Og ja, gud hvor har man hørt det tit: "Det kan vi sagtens ordne, ingen problem" Gud f.... kan de da ej, mange skruer i blinde på sådan en gammel 124er, i den tro det er noget så simpelt... Har selv prøvet det, sidst med mit niveauregulering... Gud fri mig vel, man gad ikke engang søge oplysninger om reparationen :evil: ... Så er det nu som beskrevet, at kædestrammer ikke er blevet nulstillet, så bør værkstedet lære af sine fejl.... Så "af med knoppen" på mekanikeren, bilen gik jo godt nok da den kom derud, og der var nok heller ikke noget i vejen med de penge du betalte.... Held og lykke med det... Men surt er det sgu..
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej.
    jeg havde 1000 gange samme tanke som Søren, det må 100 % være din mekaniker der
    har et problem, han bør helt sikker lave det for egen regning. selvfølgelig hvis det er
    forudsat af hans arbejde.
     
  7. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Jeg har haft oliepåfyldnings-proppen pillet af og samtidig drejet motoren, knasten drejer ikke med :twisted: Mekanikeren snakkede godt nok om at han havde haft kædestrammeren skilt ad og fyldt den med olie, inden at motoren blev samlet igen, men om det er den korrekte fremgangsmåde for at nulstille kædestrammeren ved jeg ikke.

    Men det er svært at sige hvad fejlen skyldes, før at det bliver skilt ad.

    Jeg har selvfølgelig haft snakket med mekanikeren, han er noget uforståen overfor problemet, men han er selvfølgelig villig til at kigge på den igen. Hvis at det virkeig er ham der har klokket i det, vil jeg også mene at ham der må stå for at få bilen til at køre igen. Bilen var jo fint kørende før at toppakningen blev skiftet, når har jeg bare 1,5 ton bil stående, der ikke kommer nogen vejene :(


    Men i skal have tak for jeres svar. Jeg giver en update, når at der sker noget nyt i sagen.
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Øv øv, der er nok ikke meget at stille op hvis krumptappen drejer rundt, og ikke knasten er med, så bliver det nok en ombytter motor desværre :(

    Håber din mekaniker finder fejlen og udbedre den såfremt dette er hans fejl...

    Go påske

    Kom til at tænke på det er pudsigt at 2 300 E-24 her fra forum har brækket sig i påsken, det er et yderst sjældent sammenfald
     
  9. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hvad er seneste nyt i din trælse historie?
     
  10. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Ja, det er virkelig øv :( Jeg frygter det værste.

    Der er dog ikke sket så meget nyt i sagen siden sidst. Bilen er blevet bugseret tilbage til mekanikeren her forleden, jeg har dog ikke hørt noget fra ham endnu, så jeg venter spændt på at høre fra ham.

    Jeg er dog i mellemtiden taget på job til søs, så jeg er heldigvis ikke afhængig af bilen.

    Hilsen Frederik
     
  11. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det lugter meget af at kædestrammeren ikke er blevet nulstillet, det er ikke første gang jeg har hørt lignende historie :(

    Den mekaniker må bare igang med at skille ad, og se hvor stor skaden er.... Desværre kan den nok være stor, hvis det er sket på motorvejen! :shock:
     
  12. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    hvordan nulstilles kædestrammer?
    Chr
     
  13. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Du trykker stemplet helt ud og sætter det i på ny i første 'hak'

    Første gang motoren starter og laver olietryk, justerer kædestrammeren sig ind til det rette.

    Dette skal man altid gør når man har haft det skildt ad.
     
  14. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Så er der lidt nyt. Kæden er, som mange af jer rigtig nok var inde på, knækket :( Så er spørgsmålet jo, hvorfor at den så pludseligt er knækket?

    Hvor meget det har medført af skader, er der ikke overblik over endnu. Men den motor er højst sandsynligt død.

    Det virker for mig meget underligt at en motor der efter sigende har gået 280.000 km, knækker kæden 100 km kørsel, efter et toppaknings-skift, ikke?

    Det næste skridt må være at mekanikeren undersøger topstykket for bukkede ventiler mm. før at den motor bliver erklæret død.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    tak for info!!
    chr
     
  16. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Håber vi hører lidt om hvordan historien ender.
    MVH Christian.
     
  17. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Er du kørende igen?
     
  18. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Hej,

    Jeg er ikke kørende endnu :( Men mekanikeren og jeg satser på at få den oprindelige motor kørende igen. Der skulle gerne ske noget i sagen snart.

    Update følger.

    Hilsen Frederik
     
  19. Fox

    Fox New Member

    Joined:
    17 April 2011
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E-24
    Km:
    277000
    Årgang:
    1989
    Jeg er for resten kørende igen, det endte med en ombytter motor fra Gørløse der har kørt 159.000 km.

    Det blev et dyrt toppaknings-skift :(
     
  20. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kom du selv til at betale den nye motor ?
     

Del denne side