Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skift af hardyskiver + midterleje på 300E-24?

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Astral, 11 Marts 2015.

  1. Astral

    Astral Member

    Joined:
    13 August 2013
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24 Sportline
    Km:
    365000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    220000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Godaften,
    Da jeg snart vil skifte ovennævnte dele på min 1990 300E-24 Sportline, vil jeg spørge om et par råd:

    1: Hvilke størrelser fastnøgler bruger man til at løsne møtrik / kontramøtrik, der sidder midt på kardanen?
    2: Hvor mange Nm skal de forskellige bolte / møtrikker spændes med?
    3: Er det samme størrelse hardyskive / "Guibo" der sidder for og bag?
    4: Skal udstødning etc. skilles ad for at komme til?
    5: Har 300E-24 modellen flere størrelser midterleje, kryds mv.?

    Pfh. tak for inputs :D
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Udstødningen skal af... jeg plejer at tage det hele i et stykke og løsne den oppe ved manifolden

    2 varmeskjold skal fjernes..

    Gearkasseophæng og bøjle skal åbnes

    Hardyskiver skal løsnes ved gearkasse og bagtøj..

    Midleje løsnes

    og så kan kardanen komme ned 1 et stykke lad være med at skille den ad før efter den er mærket op

    Jeg vil anbefale at du skifter bøsninger i kardanen også nu hvor du har den nede, de sidder godt fast så brug gerne varme til at få dem løsnet..
    Evt. Gearkasseophæng hvis det er mørt du kommer jo ikke derind igen lige med det samme

    Kontramøtrik mener du den store på selve kardanen der hvor man stramme om strålerne ved teleskopet?

    jeg mener det er en størrelse 32...
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej ikke for at skræmme dig men man skal være lidt forsigtig ved skift af midter leje. og andet arbejde på mercedes
    Kardan. Det started med jeg ville skifte midtre leje og Hardyskiver på min gamle 300D og det endte ud i dette:
    viewtopic.php?f=26&t=6496&p=56173#p56173
    chr
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej vedr. Kardanen, du skal bruge to gaffelbøgler henh.vis størrelse 41 og 46, ( de fås for ca. 75 kr pr. stk i Biltema, har set horrible priser andre steder) ,- men du skal ikke være bange for at skille kardanen ad,- dog vær obs på at der sidder nogle mærker i form af en lille vulst eller forhøjning, med 2 stk på krydset og en på akslen modsat side af lejet dem skal man lige ha lokaliseret først. ;-) se side 16 på dette dokument http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/41-050.pdf#page=21
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    PS: Har du købt Hardyskiver? jeg har et sæt liggende på lager,- som jeg købte i efteråret, da jeg skulle servicere kardanen,- men der sad fine næsten ny hardyskiver på min,- så jeg skiftede dem ikke.
     
  6. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej

    Hvad gør en Hardy-skive og hvordan ved man om det er tid til at få dem skiftet (symptomer?)

    Mvh

    Nikolai
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hardy skiverne er de to gummiskiver der sidder en i hver ende af kardanakselen.
    De er der for at skabe en lidt fleksibel forbindelse mellem kardan og henholdsvis bagtøj og gearkasse.
    Det er tit den forreste af dem, der går, og symptomerne er rystelser når du kører.
     
  8. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Tak :)

    Mvh

    Nikolai
     
  9. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989

    Er det kun ved midterleje det går galt? Eller det også ved hardyskiver? Jeg vil nemlig ha skiftet mine hardyskiver.
     
  10. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hardyskiverne kan skiftes uden at skille kardanakslen ad, så der skulle ikke være noget problem.
     
  11. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Jeg kan se at der bliver afmærket ved hardyskive skiftet i denne video.

    http://youtu.be/4yCxhyTlysw - så burde det ikke kunne gå galt med hensyn til afbalanceringen af blot hardyskive skift?

    nkaad - her er en video af hvordan du kan få en ide og afgøre om dine hardyskiver bør skiftes. http://youtu.be/v71KGSCjBrQ

    Faldte lige over de her billeder - det gør ondt at se :(
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      141.9 KB
      Visninger:
      1,305
    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      470.3 KB
      Visninger:
      1,298
    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      85.2 KB
      Visninger:
      1,299
  12. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jeg har aldrig hørt at det skulle gøre nogen forskel, men det gør vel heller ingen skade at holde rede på hullerne!
    Efter bogen burde han have løsnet kontramøtrikken på kardanakslen i stedet for bare at tvinge skiven af med vold...
     
  13. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Og PS
    Husk og vend hardyskive korrekt samt tilspænde kontramøtrik "nærmest ingenting "
     
  14. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Er skiverne ikke afmærket så det hjælper på hvilken vej de skal vende? Eller er det bare kigge godt og grundigt på den der sidder på i forvejen?

    Hvor sidder den kontramøtrik? Evt. billede hvis i lægger inde med det - så vil jeg i gang med det når skiverne er hjemme.
     
  15. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Efter skift af hardyskiver idag er jeg blevet lidt klogere.. Den forreste(store) har et ekstra lag gummi forstærkning som ligger med uret fra hullerne til kardanen da den jo kører med uret i fremadgående gear. Den bagerste (lille) kan vendes som man vil da den er ens på begge sider og ikke har ekstra forstærkning.
     

Del denne side