Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ny motor??

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af nkaad, 18 Marts 2015.

  1. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej

    Jeg har for et par uger siden sendt min nyindkøbte E230 af sted til en kyndig herre, som har en lift mv. og som skal hjælpe mig med nogle reparationer - hans første vurdering er desværre, at motoren har gået MANGE km og at den måske er ved at være færdig? Den spilder lidt olie fortil og han var usikker på om den kørte godt nok på alle ventiler? (jeg ved ikke helt hvad det dækker over endnu, men han vil trykteste den snarest).

    Tilføjelse - meldingen er at stemplerne er slidte og at den derfor slår olie ud af motoren? :(

    Den er vist nok også utæt omkring manifolden?

    Nu tænker jeg så, at jeg har tre muligheder:
    1. finde en anden bil og komme af med den jeg har
    2. køre i bilen så længe motoren nu holder
    3. finde en anden motor til bilen

    Jeg er nok mest til version 2, idet bilen ellers fremstår rigtigt pæn og jeg har glædet mig til foråret, hvor den skal pudses og poleres, renovere viskerarmen, soltaget, ordne rust hist og her mv. - og så til en masse dejlige køreture. Det skal lige nævnes, at bilen er et hobbyprojekt og tænkt som sommerbil på weekendture og fisketure i sommernatten :) Så den kommer nok ikke til at køre mange km, hvorfor motoren måske kan holde nogle år endnu?

    Men jeg tænker alligevel på det med at skifte motoren - hvis ikke nu, så når den engang dør. Og her har jeg søgt lidt rundt og fundet ud af, at der ikke er så voldsomt mange 230 motorer til salg.

    Jeg har fundet en del billige brugte biler i Tyskland, som ikke koster alverden, hvor motoren måske "kun" har kørt 200-250.000 km. En mulighed kunne så være at købe sådan en som donorbil?

    Hvad er jeres erfaringer med udskiftning af motor og evt. med at sætte en anden motortype i bilen - er det noget jeg bør holde mig fra?

    Håber på input

    Mvh

    Nikolai
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvor mange km har din motor kørt?

    Bruger den olie eller vand? Og hvordan syntes du ellers den kører?

    M102-motoren har ry for at kunne køre rigtig mange km, før end de er slidt op. Selvfølgelig forudsat, at de ellers er holdt ordentligt ved lige, igennem tiden. :)
     
  3. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Ifølge de gamle synsrapporter og den nuværende km-stand vil jeg vurdere, at motoren har kørt godt 400.000 km

    Jeg har kun haft den siden midt januar og har næsten ikke kørt i den endnu, så jeg ved ikke om den bruger meget olie eller vand. Mit indtryk af bilen er ellers at den kører ganske fint, trækker godt og skifter fint i gearene. Styretøjet er lidt sløret, men det er ifølge eksperten et spørgsmål om smøring, idet bærekugler mv ser fine ud - det er motoren og så noget rust i bunden, som trækker ned på bilen

    Mvh

    Nikolai
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hvis den ellers kører godt, og ikke damper vildt meget når du tager olie påfyldnings dækslet af, ville jeg køre videre i den.

    du har 136 hk i din 230E, 136 + 20% = 163,2, en 260 E (6 cyl) med katalysator har 160 hk og burde derfor lovligt kunne lægges i (spørg i din synshal først) og en 300E 6 cyl har 180 hk og ligner den med 160 hk fuldstændigt, man kunne jo være uheldig at få den forkerte...........
     
  5. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Ja. Jeg vil også helst blot køre videre i bilen, idet jeg ikke lige sidder på en bunke penge, hvor der er skrevet "ny motor" på :)

    Og hvis den kan køre nogle år endnu er jeg ganske tilfreds.

    Jeg skal ned og rode på bilen i weekenden, så kan jeg ved selvsyn se omfanget af rusten i bunden og få en snak med eksperten om bilens motor og videre skæbne.

    Men øv hvor er det træls - især fordi jeg altid har troet at netop motoren var det stærkeste kort på sådan en 230´er? :)

    mvh

    Nikolai
     
  6. olejacobsen

    olejacobsen New Member

    Joined:
    5 Juni 2014
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300te
    Km:
    365000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har en 230 fra 1986/87. Den har kørt ca 190000 km. Kunne det lokke??
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hej Nikolai.

    Nu snakker jeg ikke ud fra erfaring fra Mercedes, men med gamle biler generelt. Jeg har købt gamle biler til 0-10.000,- i mange år, og brugt dem som nummer 2 bil, mens konen altid har haft en ny bil. Der har været mange biler ind over, i mange mærker og typer.

    Jeg husker specielt en Golf 2'er, hvor motoren var så slidt, at den skulle "løbes" i gang med starteren og bundgas, men den kunne køre fint, når først den var i gang. Mit råd til dig er:

    Tag det HELT roligt... kør i bilen så længe du kan, og fix rusten som det første. Min erfaring er at det aldrig er det mekaniske, men derimod rust som slår biler ihjel til sidst. Du ville blive overrasket over, HVOR meget der egentligt skal til for at slå en bilmotor ihjel, sålænge der er olie og vand på den (jeg taler af erfaring). Men kør i bilen, og find en erstatning over tid, og lad være med at gå i panik nu. Det bliver bare dyrere med panikløsninger.

    Nyd din bil som den er, og forbered dig over tid til at skifte de ting ud, som er galt med den - specielt fordi den jo er et hobbyprojekt. Den kørte jo fint nok, inden du fik besked om motoren... :)
     
  8. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej Eddie

    Tak for dit råd, som jo nok også er det som jeg som udgangspunkt havde tænkt med bilen - og det kan hurtigt blive dyrt når/hvis man går i panik og vil have det hele fikset med det samme :) Nu ved jeg, at jeg skal holde øje med olie og vand og så ellers nyde, at den rent faktisk kører og trækker ganske fint. Jeg var ærligt talt lidt overrasket over hvor (relativt) kvik bilen er da jeg hentede den. Den accelerer fint og rundede også let de 160 kmt på motorvejen hjem - og det er helt fint til mit nuværende behov :)

    Rusten og nogle af de andre sliddele vil jeg nyde at give mig i kast med - det ser jeg kun som hyggeprojekter. Og så tror/håber jeg, at motoren kan køre nogle år endnu - og hvis ikke så finder jeg en erstatningsmotor til den tid.
    Jeg har faktisk set en E230 i Tyskland til 800 euro med en motor som har gået 220.000 - sådan en kunne være sjov at hente hjem på et tidspunkt som donorbil (skal den så beskattes, hvis den ikke skal køre som bil, men blot fungere som reservedele????)

    Jeg tror også, at min egen bil-ekspert har en lidt anden holdning til hvad der er niveauet for en brugt bil (Han går efter at bilerne skal fremstå så tæt på ny-stand som muligt) - og ja, det er en sommerbil til omkring 20.000,- som nok kun kommer til at køre 5-6000 km om året.

    Nu får den ny servoolie+filter, benzinpumpe, luftfilter, bagtøjsolie og måske giver jeg mig i kast med at skifte gearkasseolien. Jeg har dog fået at vide, at netop gearkassen skal man være lidt varsom med at begynde at rode for meget med så længe den skifter som den skal - og det syntes jeg den gør - den skifter lidt hårdt fra 1. til 2. gear og vil gerne meget hurtigt op i 4., men det tænker jeg blot er som det skal være. Olien og filter til gearkassen er dog indkøbt, ås måske prøver jeg allievel at skifte det?

    Derudover vil jeg se om jeg kan smøre mig til et lettere/smidigere styretøj :)

    Tak for input!!

    Mvh

    Nikolai

    P.S. - er der noget garagefælleskabs-agtigt i nærheden af Randers, hvor man kan møde ligesindede og evt. låne/leje en lift mv.?
     
  9. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Hej Ole

    Ja, det kunne det måske godt - men i første omgang vil jeg nok se om ikke bilen kan køre som den er

    Hvor ligger prisniveauet på sådan en motor?

    Mvh

    Nikolai
     
  10. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Tag det helt roligt og se hvordan det går; der er sikkert mange kilometer i den motor endnu.
     
  11. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Motoren bliver tryktestet på lørdag - så bliver jeg nok klogere:)

    Men i sidste weekend havde vi den på liften og kiggede den efter - og der er vist et overtyk som gør at der presses olie ud. Når bilen står i tomgang og man skruer oliedækslet løst, så hopper og danser det på motoren. Det skal det da vist ikke gøre? Men hvad kan det skyldes?

    Motoren har også en lidt klaprende lyd lige når den bliver startet, men den kører som nævnt ganske udmærket når først den er ude på vejen

    Der er også en løs remstrammer (tror jeg det hedder), som vi skal se på og så skiftede vi tændrør, idet det ene var lidt sodet på keramikken. Den får også nye tændkabler på lørdag samt en ny kilemrem, idet den gamle var godt indsmurt i olie og ikke trak rigtigt.

    MVh

    Nikolai
     
  12. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Status på motoren er, at den har et tryk på 9 på alle fire ventiler, så den er altså ikke helt gal på den - siden sidst har jeg vasket motorrummet og kan nu se, at olien vist kommer fra toppen af motoren _ måske dækslet og det er ikke voldsomt det den smider ud - så den får nok lov til at blive siddende :)

    Desværre er den lille runde dims, som remstrammeren griber fat i nede ved hjulet knækket (vi prøvede at svejse den, men den knækkede da vi monterede det hele igen) - så nu holder remstrammerhjulet spænding med hjælp fra en fjeder og en stykke ståltråd!?!? :)

    Mvh

    Nikolai
     
  13. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det var da godt hvios din motor kan holde lidt endnu! :)
    Jeg tænker, du har bestilt reservelen til remværket, men du kunne overveje at skifte remstrammerhjul og dæmper nu du er dernede; det koster ikke nogen formue, og så er der det mindre, som kan klapre ude foran!
     
  14. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Nej jeg har ikke bestilt noget endnu - skulle lige finde ud af hvad delen hedder. Støddæmperen dernede var også færdig, så den skal også skiftes.

    Jeg tager lige tilløb - det var ikke lige så let (for mig!!) at kommer hele vejen derind - knækkede en bolt undervejs. Men havde god og kyndig assistance hele vejen :)
     
  15. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Tag ikke tilløb for længe; det er surt hvis det der stykke ståltråd knækker og du holder ude på landevejen med en smadret rem og en bil der skal trækkes hjem! ;-)

    Delene kan du jo bestille hos Gørløse, og monteringen er ikke så slem, tror jeg.
    På min 201 2.0D'er er det i hvertfald ret enkelt: Det vigtigste er at huske at man IKKE kan afmontere vippetøjet uden at pille remhjulet af vandpumpen! Ved ikke om det er det samme på din.
     
  16. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Så er der bestilt rembolt og ny støddæmper

    Sidst havde vi både servooliebeholder mv. af for at komme ind til rembolten - ved ikke om der er en lettere vej??

    Det tog et par timer, men det gik :)
     

Del denne side