Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

konvertere fra niveau til almindelig affjedring..

Emne i 'Undervogn' startet af Søren Holm, 20 Februar 2015.

  1. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hej...

    Med udgangspunkt i min anden tråd, hvor værkstedet døjer med at få olien til at køre i niveausystemet...

    Jeg overvejer lidt om man ikke bare skulle glemme alt om det niveauregulering, og smække to almindelige fjedre og støddæmpere på bilen :-?
    Er det umiddelbart bare noget man gør?? Jeg tænker på om fjedren passer i skålen? Om almindelige støddæmpere passer i fæstningerne fra niveaudæmperene??

    Det er selvfølgelig trist at nedgradere bilen, men er simpelthen løbet træt i det niveausystem, den fik andre dæmpere sidste forår (rigtig fine brugte) og kørte hammer godt, nu giver det så bøvl med rustne rør osv.. Så er problemet løst en gang for alle...

    Nogen som har prøvet det?? Erfaringer er meget velkommen... Inden der ligger en W124 i en jerncontainer :twisted:
     
  2. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Du kapper bare rørerne og sætter en slange på så olien kører i et loop fra pumpen igennem rørene og tilbage i beholderen. Så sætter du nye fjedre og dæmpere på og fjerner diverse slanger og rør der hænger og dingler ved trækaksler osv. Fik det gjort for et år siden på min og det virker fint. Min er den gamle type med pumpe foran på topstykket og separat tank.
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Tak for svaret, det kan være det bliver den løsning.... Og det passede sammen? Ikke noget med nye bærearme osv.. ??
     
  4. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    FØJFØJFØJ....det gør du ikke !
    Gik den anden vej sidste år og fik opgraderet til den dejlige og meget mere komfortable men samtidig fastere undervogn MED niveau.
    Hvad er det de ikke kan få til at virke ?
    Lavede selv alle mine rør om til kobber og det funker bare.......
     
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Den hænger ude ved en mekaniker, som har skiftet de rør der var tæret.. Nu meddeler han mig fem minutter i lukketid at den IKKE vil hæve... Jeg mistænker at de ikke ved nok om sådan en gammel bil :-? De siger der ikke kommer olie ud ved pumpen... Men det forstår jeg ikke, da ASD virkede her i snevejret :-? Jeg har læst på nettet om at der skal 100 kg eller mere i baggagerummet for at lufte ud og få den op i niveau... Hvad er din erfaring hiburebe?? Kom den op med det samme?? Kommer der først olie når der er læs på vognen??

    Og Tak for svar, vil osse helst beholde min niveau undervogn, da den er lækker at køre med, når lortet virker...
    Håber bare det er mekaniker der overser noget??? For hvorfor skulle pumpen være stået af, når servo virker, og ASD virkede i sidste måned, og man kun har skiftet noget tæret rør??
     
  6. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    "Lortet" skal ikke hæve bilen men derimod bevare højden............
    Hvis de fjedre og mellem læg der er i bilen ikke kan bære den i den højde man ønsker skal disse skiftes til noget der kan.
    Systemet arbejder med et basis tryk der skal være til stede hele tiden for at niveau vtl kan arbejde korrekt.
    Justering af nul stilling foretages på en stang der er sat fast imellem krængningsstabilisator og vtl.
    Når bilen står i standard højde skal systemet ikke hæve bilen men derimod vær i hvile.
    Dette justeres ved at skrue på justere stangen således at de to "huller" er overfor hinanden.
    Du kan læse meget mere om det her : http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/32-0501.pdf men det er korrekt at der skal 100kg i bagagerum når dette foretages hvis det er en sedan.
    Level ventilen har to huller som skal stå overfor hinanden.
    Desuden er det vigtigt at din krængningsstabilisator ikke er rustet fast i gummiophængene ( lyder dumt ...jeg ved det godt) men den skal kunne dreje rimeligt frit for at overføre information om bilens højde til vtl.

    Når det så er sagt skal din mekanikker sørge for at hælde korrekt olie på........
    Husk din servo olie er ikke den samme som det der går til niveau da pumpen er en tandempumpe med to separate kamre og egen påfyldning ovre i inderskærmens store beholder.........
    Det er ikke bare det han har overset vel?
    For så er det jo klart der ikke kommer olie ud hvis nu..............!

    Desuden vil jeg så sige at det IKKE arbejder hurtigt dette system.....bilen skal først ud og køre med og uden læs for at den kan blive luftet ordentligt ud,.
    Han burde i øvrigt ikke behøve at justere noget hvis han "bare" har skiftet rør.....tror måske han er uvidende om systemet hvis han siger det ikke virker....det tror jeg at det gør men at han bare regner med at det reagere på et lille udsving i belastning......det gør det IKKE.
    Og guske tak og lov for det....tænk hvilken oplevelse det ville være med huller i vejen.
    Giv det en chance på landevejen og så se om ikke den bære svigermor på bagsædet og ferieoppakningen fint alligevel.
     
  7. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Tak for svar... Ringer til mekaniker mandag morgen tidlig...
     
  8. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Søren.
    Tag lige fat i Hwidsted, han har da styr på dette mener jeg fra hans ejen.
     

Del denne side