Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Justering af styrhus MB 230 TE 1988?

Emne i 'Styretøj' startet af icepirat, 17 Oktober 2013.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har fornylig skiftet Sporestænger, styrestang samt Styretøjsdæmper - efterfølgende fik jeg så lavet en styretøjs udmåling hvilket viste at forhjulene var noget ude af sporing.

    Nu er mit spørgsmål om man (jeg) kan justere noget på styrehuset, spørgsmålet er foranlediget af at jeg har en anelse slør i rattet, ikke meget men alligevel irriterende.

    Jeg mener at kunne huske at det var muligt i "gamle" dage.

    Håber nogen kan hjælpe med en besvarelse.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    På ældre tandstænger kan man "spænde" en skrue ind så evt. slør forsvinder, men det er jo ikke en tandstang der sidder i vores biler, så ved sq ikke lige men er lidt interesseret for kunne forestille mig at mit også har slør..
    -Har selv overvejet at finde en fra en W201 Cosworth da den skulle være lidt anderledes :lol:
     
  3. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    På ældre tandstænger kan man "spænde" en skrue ind så evt. slør forsvinder, men det er jo ikke en tandstang der sidder i vores biler, så ved sq ikke lige men er lidt interesseret for kunne forestille mig at mit også har slør..
    -Har selv overvejet at finde en fra en W201 Cosworth da den skulle være lidt anderledes :lol:
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja der sider en skrue i toppen af styrehuset som du kan spænde slør op med, men det er kun til en hvis grænse det virker, det må ikke begynde at gå stramt eller slå tilbage i yderstillingerne.

    Men det er vel klart den er ude af sporing hvis du har skiftet "spor stænger" :| det jo ligesom dem man justere det på.
    Så når du skifter dem, skal bilen jo spores på ny.
    Hvis den er så langt ude af justering at han ikke kan få den ind hvor den skal være, så skal du nok kikke på dine bærearme nu hvor dine sporstænger er skiftet.

    Husk på at hvis et af dine forhjuls lejer har slør så kan det give samme resultat og så kan han heller ikke justere hjulene ind, hvis ikke han ved det, så skal du gøre dig selv den tjeneste at tjekke dem og spænde dem efter, det er alm. endt at de godt kan blive løse da det er koniske lejer, men spænd ikke hårdt da de kun lige skal spændes til skruen bliver stramt og så et lille nyk tilbage da lejet eller går stramt og vil blive varmt og gå i stykker.

    Så tjek dine forhjuls lejer for slør, du kan hurtigt gøre det ved at hæve bilen kun i den ene side ad gangen og så rykke det løftede hjul fra side til side, hvis du der kan mærke slør, så kan det være dit forhjuls leje.
     
  5. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Inden du justere på noget......... ( som jeg absolut IKKE vil anbefale.....dybt forbudt :twisted: da det kan have katastrofale følger )......har du så checket din hjælpestyrhus-bøsning?
    Det kunne sagtens være den der er årsagen til dit ratslør hvis den giver sig.


    NB.
    Gamle bærekugler kan også være årsag til at du føler "slup" idet de yder modstand når du drejer på rattet og du så opfatter det som slør......!
    Meget typisk fejl på w124 som er lidt "død" i styretøjet, men ret overset fejlkilde da de ikke behøver at være "sløret" for at være defekte men blot er tørre og går tungt!
    Det går også ud over evnen til selvopretning.....specilet hvis du samtidig piller ved din styrehusjustering. :whip:
    Been there ...done that!
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for dit svar, dog lader det til at "BRABUS" ikke er helt enig med dig idet han siger at der sidder en skrue i toppen af styrhuset til justering.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  7. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for svaret,
    Jeg valgte primært at skifte sporestænger samt styrestang da jeg ved skift af dæk for nogen tid siden kunne se at de var slidt på ydersiden, endvidere fordi mit rat sad "skævt" dvs. at tværegernet var ude af linjen.
    Udmålingen af sporingen blev foretaget på en avanceret BOSCH udmåler med efterfølgende rapport, der var ikke nogen problemer med at justere hjulene.
    Nu er rattet "næsten lige men jeg fornemmer at jeg hele tiden skal korrigere en smule hvorved rattet så ikke er lige, jeg konstaterede så at der var nævnte slør.
    Mine forhjulslejer har IKKE slør hvilket blev konstateret da jeg, også fornylig skiftede skiver og klodser.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for svar,
    Jeg tror lige at du må uddybe dit svar med hensyn til Inden du justere på noget......... ( som jeg absolut IKKE vil anbefale.....dybt forbudt :twisted: da det kan have katastrofale følger )
    Hvorfor skulle det være dybt forbudt, jeg mener at hvis der er mulighed for en justering rent teknisk så er der vel en grund til at Mercedes har lavet det.
    Jeg har noteret dit svar med hensyn til hjælpestyrhus-bøsning og ligeledes vedrørende bærekugler.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Alle styrestænger og Bøsninger Bærekugler Lejre skal selvfølgelig være i orden inden man begynder at justere på Styrehuset. Men det er en dårlig ide man kan godt opjustere styrehuset. Men men det går ud over selvopretningen af bilen

    Biler med Snekke styrehus som vores må godt have lidt slup tror det er op til 5 Cm på rettet :eek:

    Midt råd er fine et andet Styrehus der er i orden uden slup

    Søren
     
  10. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jamen det vil jeg da gerne uddybe. 8)

    Dengang styrehuset var nyt blev det justeret med de nye dele og deres indbyrdes tolerance....
    Derfor er der en justerskrue.
    ( og fordi der er en justerskrue på noget er det jo ikke ensbetydende med at man så bare ukritisk kan pille....) :)
    Nu har styrehuset "kørt" måske 300000km og er slidt....men primært "omkring midten" da det jo er der man køre mest.

    Dvs. begynder du at justere på noget kan du måske spænde et slup væk "omkring midten" men da styrehuset ikke er slidt ligeså meget "væk fra midten" er det spændt for hårdt op når du drejer rattet ud i de stillinger og du vil typisk miste evnen til selvopretning og det vil i værste fald "bidde" så det ikke er DIG der bestemmer hvor bilen er på vejen i en kritisk situation........

    Den risiko ville jeg ikke løbe og derfor siger jeg DYBT FORBUDT !

    Det der er i dette er,.... at der IKKE er tilrådeligt at justere på noget for at fjerne en fejl der måske primært stammer fra andre defekte dele.....eller sagt på en anden måde....
    Det er sidste udvej hvis man er sikker på at det virkelig er styrehuset der årsagen !

    ( og så ville jeg alligevel ikke justere men hellere bytte til bedre/nyt) 8)

    Men som sagt...check dit hjælpestyrehus og skift dine bærekugler først...... 8)

    PS. HVORDAN har du konstateret "slup"/ slør ?
     
  11. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej hvis du ikke er tilfreds med at rettet ikke "står" lige ud må du jo tilbage
    til ham der sporet den, vi må jo også gå ud fra at man har tjek. slør før
    man spore bilen, og derfor er i orden.
    Og som der også bliver skrevet skal der jo være noget/lidt slør, der
    gøre du måske føler at du hele tiden skal rat op.
    Men jeg ville også tjekke mine bærerkugler.
     
  12. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg bukker og takker for det uddybende svar som jeg ikke kan være uenig i.
    Med hensyn til hvordan jeg har konstateret slup/slør så er svaret at jeg hele tiden skal korrigere lidt til venstre, dette kan dog også have noget at gøre med vejens hældning har jeg bemærket.
    Jeg har også noteret dit svar vedrørende bærekugler der måske kan være en del af årsagen.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hvordan måler man de 5 cm? - der må vel være et udgangspunkt.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nemt og det er altså kun 2,5 cm. slør der må være i følge mercedes egne specifikationer og når de er skrappere end det syns reglerne siger, så er det dem man skal holde sig til, se her:

    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Maintenance/My81/4650.pdf
     
  15. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jamen altså at du hele tiden skal korrigere til venstre siger absolut intet om at der er slør i styrehuset.! rules

    Det du skal gøre nu når du har fået den styretøjsudmålt er at du skal kikke på dine dæk.!
    Ofte sker der det at et (lidt) skævslidt dæk kan få din bil til at trække til den ene eller anden side!
    Fejlagtigt tror mange at dæk der er slidt skæve retter sig "på sigt" efter en styretøjsjustering men det er ALDRIG tilfældet.
    Så hvis du køre med dæk nu der er lovlige men som er slidt skæve med den "gamle" styretøjsjustering....ja så kommer du nok til at erkende at de bare ikke bliver bedre men vil forfølge dig "forever"!
    Prøv og byt For-Bag først eller skift til vinterdæk og se hvad der sker.....
    Men denne test betinger det er LIGE dæk du prøver med.

    Når du mener styretøjskomponeneter ( bagvogn IKKE AT FORGELMME, husk den også skal være justeret korrekt ) er i orden og du har fået styretøjsjusteret den med ok resultat......( og ham der har gjort det vel at mærke kan sit kram ! )....... ja så fæster jeg mig ved at du siger rattet står skævt når du køre ligeud hvilket godt kunne tyde på at den "trækker" som du jo også siger = skæve dæk !

    Dernæst hiver jeg det op IGEN med bærekugler.....og mangel på selvopretning / evnen til at køre ligeud. ( dit tilfælde! )
    Det kunne også sagtens være her "Hunden" ligger begravet....og som sagt tidligere....en ofte overset fejl!

    Men prøv dæk først !
     
  16. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Endnu engang tak for svar,
    Som jeg skrev i mit svar til BRABUS så var en af årsagerne til skift af styrestang og sporestænger at jeg i forbindelse med skift til nye dæk kunne se at de gamle var lidt slidte på ydersiden så dækkene er IKKE årsagen.
    Jeg har ikke problemer med at bilen trækker, den kører fint lige ud.
    Nu varer det jo ikke så længe før vinterfodtøjet skal på, så må jeg se om det gør nogen forskel.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  17. nkaad

    nkaad Member

    Joined:
    14 Januar 2015
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 E Aut.
    Km:
    176000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Opel Zafira
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2008
    Jeg oplever lidt det samme, som bliver beskrevet her i tråden - at der er slør og at den "hænger" lidt i styretøjet.

    Er skift af bærekugler en dyr omgang (det kunne jo være et sted at starte?) - er desværre ikke begavet med mekanisk talent eller værktøj :(

    ...og jeg har i udgangspunktet ikke lyst til at sende den på værksted uden at vide lidt om hvad der kan være galt - eller hvad jeg gerne vil bede dem om at tjekke?

    Mvh

    Nikolai
     
  18. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Nikolai.
    Hvis du vil skifte bærekugle uden at tag bærearmen af, skal du bruge
    en speciel aftrækker, medmindre du kender en der kan nogle tricks 8)
    Men du slipper nok ikke helt fra at køre på værksted, da det er en
    god ide at for den sporet bagefter. :(
    Hvad værksteds besøg ang kan du evt spørge herinde om der er nogen der kender et
    godt værksted i nærheden af hvor du bor, som de vil anbefale.
     
  19. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Fik mine bærekugler skiftet på et værksted, og efterfølgende sporestænger da den ikke kunne spores ordentlig :( nu står rattet ikke lige på længere og hvad så???hun ligger fint på vejen uden klonk og knirken i styretøjet og som "hiburebe" skriver er det begrænset hvor meget man kan blive ved at justere på hjælpestyrehus på vores biler med ofte +300000 km på tælleren :-D

    Mvh
    Chr
     

Del denne side