Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forskel på OM603 Turbo Motorer?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Rust, 2 Januar 2015.

  1. Rust

    Rust New Member

    Joined:
    2 Januar 2015
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 GD
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej...

    Jeg kigger efter en anden motor til en 240 GD, for der sker ikke en skid, så der skal jo findes noget med turbo på, og den rigtige i første omgang, inden jeg skal op og betale afgift af den.

    Jeg går ud fra at OM603 Turbo må passe på gearkassen.

    Men hvad er forskel på disse 3 motorer?
    OM603.912 med 113hk W124 - 300D 1985-1993
    OM603.931 med 136hk W463 - 300GD 1991-1998
    OM603.960 med 146hk W124 - 300TD 1987-1996

    Altså bortset fra antal hk? :)

    Er der derudover nogen som ved, hvilken turbolader man kan montere for at flytte momentet ned i feltet... Jeg kunne godt tænke mig at få 300NM ved ca 2000rpm... Jeg behøver såmænd ikke flere HK.
     
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Først og fremmest... held og lykke med dokumentationsarbejdet, inden du går i gang.

    Efter mit vidende er det kun Opel, hvor man på sin gamle Manta/Ascona, kan skifte motor med komplet undervogn over, uden anden dokumentation end et gammelt dokument fra Opel-importøren. Selvom du gerne vil betale afgift, er der lige typegodkendelsen mv., du også skal igennem. I den forbindelse kan jeg nævne at du har bosat dig i et af verdens mest besværlige lande, at få godkendt en ombygget bil i. Ikke at det ikke kan lade sig gøre - det koster bare en krig at få et projekt gennemført... specielt med nyere biler.

    En kammerats bror ombyggede en ældre Fiesta XR2 til en turbomodel... det kostede 70.000,- og tog temmeligt meget dokumentation frem og tilbage.

    Mit råd er at du finder en motor som svarer til max 20% over din nuværende effekt - måske en benzinmodel - og får den godkendt med den (ingen ekstra dokumentation, udover effektdata)... eller køber den model, du gerne vil have. Eller snyder lidt på vægten mellem syn... det er også set.
     
  3. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Efter at have læst det seneste nummer af Motor Classic, hvor en gut havde bygget hans mini om, så den nu kører med en centermonteret Honda CBR motor, er jeg overbevist om at alt kan lade sig gøre. Hvis man har tålmodigheden og gider torvtrækkeriget med myndighederne.

    Nå... men motorene.... som jeg måske ikke er den skarpeste i :oops:
    Men umiddelbart er OM603.960 med 146hk W124 - 300TD 1987-1996 vist den eneste af dem med turbo,
    hvis det er en turbodiesel du går efter.
     
  4. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hmm jeg mener meget bestemt at 240 GD har starteren siddende i passager siden ??
    - i så fald vil INGEN 603 motorer passe på!
     
  5. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    240gd er en om616 motor og den deler ikke gearkasse med om601-2-3, så skal du finde en gearkasse fra en 230ge, 240gd eller 290gd
     
  6. Rust

    Rust New Member

    Joined:
    2 Januar 2015
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 GD
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Modsiger du ikke lidt dig selv med de gearkasser, eller forstår jeg dig ikke :D

    Hvis jeg vil have en 603 eller 606 motor i.. Hvad skal jeg så kigge efter gearkasser fra? :)
     
  7. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Med alt mulig fare, hvis du ikke er klar over at motoren skal passe sammen med gearkassen - skal du nok ikke begynde at pille den gamle ud, men købe den bil du gerne vil have ;-)
     

Del denne side