Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Grim lyd under kørsel 230TE 1988

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af icepirat, 13 December 2014.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Skulle en tur fra Hvidovre til Ballerup i dag, pludselig kom der en hvad jeg vil beskrive som en kraftig rystelse, formodentligt fra undervognen, på det tidspunkt kørte jeg omkring 80 km/t, jeg valgte så at køre ind i nødsporet, efter et øjeblik kørte jeg videre og rystelsen gentog sig, det gik imidlertid væk når jeg satte farten ned til 60-70 km/t.
    Jeg kom heldigvis både til Ballerup og hjem igen med en let fod på speederen, nu er spørgsmålet, hvad kan forårsage denne rystelse?
    Mit eget bud er kardanaksel og/eller hardyskiver - kan nævne forårsage dette?
    Jeg har tidligere oplevet noget der mindede om dette men det viste sig at være et dæk der var defekt i karkassen hvilket havde resulteret i en stor bule med deraf følgende ubalance.
    Da jeg ikke umiddelbart har mulighed for at tjekke (skal i givet fald ligge i min indkørsel) vil jeg værdsætte bud og råd.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kig også på stabilisator-arne på baghjulene, måske er en knækket.

    Løft hvert hjul og hiv godt i det, det afslører hurtigt et problem.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  3. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    824
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Hej,

    Det kan også være midterlejet på kardan-akslen, det kan også få bilen til at hoppe og danse.
    Fruen var på et tidspunkt ude at køre i min 300TE, hvor den begyndte at hoppe og danse selv i tomgang, hun måtte jo bare køre hjem så godt som hun nu kunne, eftersom jeg ikke kunne svare på det over telefonen.

    Da jeg så ellers kom hjem den aften ville jeg jo ud og se om jeg kunne provokerer den til det samme, men uden held, det jo typisk.

    Eftersom bilen skulle synes var der nogle småting der skulle laves, og der fandt vi så ud af at det var midterlejet i kardanen, der havde fået bilen til at hoppe og danse fordi det var gammelt og slidt, det havde aftjent sin værnepligt for flere år siden.
     
  4. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Bendix og Michael for svar.
    Jeg har nu haft lejlighed til at kigge lidt under vognen, desværre foregik det i min venlige nabos garage med en løftet bil på dunkraft så betingelserne var ikke optimale.

    Jeg kunne se/mærke at den bagerste Hardyskive så OK ud, derimod kunne jeg mærke og delvist se at den forreste nok har kendt bedre dage.

    Det var som sagt svært at komme til den forreste da den delvist er gemt lidt af konsollen der bærer gearkassen, jeg kunne dog se så meget at der var en del slør og gummiet gav sig noget.

    Med hensyn til det midterste ophæng så måtte jeg opgive da det er dækket af et "varmeskjold"

    Jeg har gennem tiden har lavet masser af reparationer på alle mine biler og denne formodentligt er lige til at gå til, vel og mærke hvis man (jeg) har de nødvendige faciliteter såsom en grav eller lift så ville jeg selv lave det, derfor efterlyser jeg en venlig sjæl med adgang til ovennævnte faciliteter, gerne i Storkøbenhavns området....nej det tænke jeg nok. :whistle:

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  5. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Du bor i Hvidovre så vidt jeg kan se; ligger der ikke stadigvæk et gør det selv værksted lige ved sjællandsbroen?
    Det skulle da være til at komme i nærheden af?
    Den største hurdle for at skifte hardyskive/midterleje er at du skal bruge et par gigantiske fastnøgler til at løsne forskruningen midt på kardanakslen!
    Jeg ken ikke lige huske; er det 40 mm eller ederomkring? Check det i hvert fald; det er ikke nogen man lge plejer at have liggende.
     

Del denne side