Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Spørgsmål til den tunings-kyndige...

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Djarnis82, 22 Oktober 2014.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Spørgsmål til den kyndige,
    Jeg har tit spekuleret på, om de gamle 80'er/90'er BRABUS'er egentlig fik lavet noget om på selve motorstyringen? Tager vi eksempelvis BRABUS' 3.6-24, så er motoren jo, blandt meget andet, blevet benådet med yderligere 0,6 L, men indsprøjningssystemet er jo standard Bosch-KE-Jetronic... Og jeg går ligeledes ud fra, at den også kører med standard opsætning mht. katalysator og lambdasonde. Hvordan kan systemet følge med, og undgå at gå bare lidt amok, når nu den knalder 0,6 L mere af - endda i et højere tempo?! Den klassiske Leichtbau-Mercedes 190E 3.6S kører også "bare" med Jetronic.
    Ved godt emissionskravene måske er lidt anderledes på disse modeller, men er der overhovedet ikke pillet ved selve indsprøjtningen eller overvågningen? Og, hvis ja, hvad og hvorledes? Har søgt meget på tysk, men som hovedregel bliver man bare spist af med "Bosch-KE-Jetronic".
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    Hej Djarnis82

    Jeg tror du skal ændre overskriften til noget mere sigende om emnet, f.eks noget ala : BRABUS KE-Jetronic eller noget lignende,- derudover er jeg sikker på du kan vente en 40 sider lang afhandling med spændende læsning, når Mick aka BRABUS kommer på banen næste gang :-D
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    Med mindre motoren var trykladet(turbo) er der ikke lavet modifikationer af indsprøjtnings anlægget...

    En af de største udfordringer dengang, var sjovt nok at få div. modeller til at overholde miljøkrav, og det gav da også lidt færre heste end man måske kunne trække ud af motoren, men til gengæld fik man mindre forurening og bedre brændstofs økonomi :)

    Det gjaldt altså om at få den bedst mulige forbrænding for at bilen kunne godkendes og overholder den daværende EU norm.

    Mercedes var nogle af de første som brugte højhastighedskamera til at se præcis hvad der skete inden i motoren under forbrænding og alt er udviklet og nøje gennemtænkt

    Et alm ke-jet system med lambdakontrol køre lambda 1.0 ved alm kørsel op til 2500 omdrejninger, så kan den enten forsætte der eller slå over i lambda 1.1 eller lambda 0.9 alt efter miljø krav i den pågældende region

    dvs, det er et alsidigt system som kan justeres lidt efter ønske dog er mulighederne begrænsede, men det er alligevel fedt hvis du vil høre min holdning
     

    Attached Files:

    • bosch.jpg
      bosch.jpg
      File size:
      136.9 KB
      Visninger:
      1,534
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    for at forstå hvordan et indpsrøjtnings system virker, og forstå hvordan ke-jet er bygget skal man investere en del timer i læsning, men det er en kæmpe fordel når man ved hvordan tingene fungerer
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    Til Bjarne: Jeg tænkte, at jeg bare skulle vælge kategorien "Tuning, ombyt...", men ved nærmere eftertanke, kan jeg godt se, at jeg burde have præciseret emnet bedre. Beklager.

    Til Bilglad: Mega fedt! Jeg hører ofte folk svine Jetronic til - specielt på udenlandske fora. Jeg er derimod stor fan af et relativ simpelt, men teknisk genialt (og robust) system, som Jetronic. Jeg ved, du er mester udi netop denne type indsprøjtning, og er klar over, at emnet bør studeres fra bunden af. Skal bemærkes, at jeg dog har læst noget på lektien, men forstår bare stadig ikke, at et system i sin grundform, kan kapere sådan en voooooldsom opgradering, uden på en eller anden måde, at være nødsaget til et eller andet kompromis...
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    Til BRABUS: Jeg venter spændt :)
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    Klik 'rediger' på dit første indlæg, så kan du rette overskriften til. :D
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Spørgsmål til den kyndige...

    Det er faktisk ikke noget særligt for indsprøjtnings anlægget, da den i små mængder er adaptiv, men der er stadig komponenter som tænding der er låst osv. så mulighederne er begrænsede. motorens yde evne er jo styret af kompression, slagvolume, slaglængde, komponenter i topstykke osv, og kan være designet til at være hidsig, meget ydeevne i høje omdrejninger, eller godt bundtræk osv..

    Men igen skal man læse på lektien, det hele er mega logisk man skal lige have forståelsen men bagefter er det bare simpel matematik...
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Den er modtaget, så svaret er: ja, Bosch-KE-Jetronic er i standardversion, og trim, egnet til tuning á la BRABUS.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Bilglad,
    Jeg faldt over en spændende og relevant artikel i det tyske motormagasin "sport auto" fra 1989.
    Her bliver Gauffrés (ingeniør hos BRABUS) interviewet ifm. lanceringen af den respektindgydende rækkesekser, 190E 3.6S. Han fortæller, at efter mange nætter med rødglødende udstødning ( 8) ), har de fundet ud af, at Jetronic er et perfekt fungerende system.
    Men for at gøre motorstyringen optimal, har de måtte tilføre systemet en ekstra computer, der tager over ved 70% fuldlast. Således overtager BRABUS egen elektronik den fine regulering af indsprøjtning og tænding, da Jetronic ikke er justeret til de massive mængder luft, der suges ind i motoren ved 272 hk.

    Den oprindelige tyske ordlyd er:

    Bevor sein Moter 272 PS bei 6000/min abgab, waren ausdauernde Probeläufe am heimmischen Prüfstand fällig, wo die Krümmer oft bis weit in die Nacht geglüht haben. Der weg zum optimalen Motormanagement war zwar relativ einfach, "weil die serienmässige Bosch-KE-Jetronic ein optimal arbeitendes System darstellt". Sie ist nur nicht auf die gewaltigen Luftmengen eingestellt, die für 272 PS in den Motor gesogen werden. Also musste ein zweiter Rechner her, der quasi auf die Serienelektronik aufgeschaltet wird. Gauffrés: "Bei etwa 70 Prozent Vollast übernimmt unser eigener Rechner die Feinregulierung der Einspritzung und der Zündung. Und abgesehen von Zündkerzen mit höherem Wärmewert kann am Motor praktisch alles serienmässig bleiben."

    [Kilde: sport auto Heft 2/1989, s. 5]

    Tak for dine indlæg (og fede graf 8) ), de har hjulpet i den rigtige retning.
    Mvh.
    Dennis
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det sjove er at det var kun de 12ventilet af de 6 cyl. Som havde dette.
    Min 24 ventilet 3.6er eks. Har ikke nogen ekstra computer eller andet for at styre 285 HK og 385 Nm ud af motoren.
    Men der er også forskel på de 2 jet Tronic anlæg de køre med og ikke mindst tændings modulet.

    Men ja det sjove er at ke anlægget jo selv alt efter den luft det indtager tilpasser brændstof mængden, så det er kun ved maks luft indtagelse det skal på over arbejde og her mener jeg faktisk anlægget er tilpasset/justeret til at opnå et større maks fyldning. Hvordan ved jeg faktisk ikke, men der er mange muligheder mekanisk at regulere på i et ke jet Tronic anlæg. Yder mere ved jeg de også hæver benzin trykket ved at skifte de små skiver der styre trykket i trykregulatoren.

    På AMG 36 har man endvidere opgraderet de 2 små brændstof pumper til 1 stor der kan levere mere end de 2 små.
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Dvs. dit system er så også modificeret.
     

Del denne side