Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Juster blanding m103 3,0

Emne i 'Benzinmotorer' startet af Kajgh, 16 Oktober 2014.

  1. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej folkens

    Jeg har et problem med min kære 190'er, eller det fik jeg efter bilglad lagde sin fine videoer ud.
    Jeg ville os prøve at tjekke op på blandingen, så ud og invisterede i et multimeter som kan måle duty cycle.
    Får den så koblet på bilen den viser 69,2 inden start det er jo fint.
    Starter bilen og den begynder at køre fra 61 op 75 med det samme, motoren var kørt varm.
    Jeg prøvede så at skrue, skruen en omgang den ene vej og to omgange den anden vej, uden der sker noget som helst.
    Nogen der har en ide til hvad der er galt ?
    den har lige fået en indsugnings rens og jeg tjekket alle stik.
    Det virker heller ikke til den suger falsk luft nogen steder.

    Kaj (den knap så glade stjerne ejer)
     
  2. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Måske du glemmer og trykke den ned ind til den går i indgreb?
    Skruen altså.......
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Justerings skrugen, skal man ikke skruge på!!

    Man justere motoren en gang for alle og det er det.. Den kommer ikke ud af justering af sig selv, så hvis blandings forholdet ikke er i orden, er der noget andet galt.

    Justerings skrugen er til grov justering af blandingen og så ville KE systemet selv stille den ind til lambda 0,99-1,01
    Via lambdasonden og lambda loop systemet.

    2 klassiske fejl på systemet er defekt lambda sonde eller falsk luft et sted ved indsugnings manifolden.
    Lambda sonden kan man måle om den generere en spænding og falsk luft kan testes ved at tage luftfilter kassen af og sætte et langt rør på indsugningen.. Så tager man noget æter/startspray og sprøjter rundt omkring ved indsugnings manifolden. Det kan høres på motor omdrejningerne hvis den suger æteren ind et sted.
     
  4. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg sætter unbraco nøglen ned i bolten og skruer, skal skruen trykkes ned også skrues ?
    Men at den står og svinger fra 61-74 % er det ikke for meget, skulle det ikke være en rimelig fast værdi den står på ?
    Det var nu heller ikke jeg fordi jeg planlagde at justere, men den kan godt gå for langt ned i tomgang når den er varm, så derfor ville jeg tjekke blandningen også fandt jeg jo ud af at den står forkert.

    Har stået med start spray og sprøjtet uden at kunne finde nogen form for utæthed.
    Er der en bestemt spænding som skal komme ud af lambasonden ?
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis nu lambda sonden er defekt. Så kan man ikke regne med on/off ratio tallet.
    I værste fald kan man stille skrugen, så motoren køre for mæger blanding og kan brænde hul i stemplerne.

    Så derfor skal man altså ikke stille på den skruge, med mindre man har sikret sig at lambda loop funktionen virker og at man har en AFR tester til at se blandings forholdet i udstødningen.

    Spændingen på lambda sonden variere mellem 0,2 og 0,8 volt, da stort set alle Mercedes køre med narow band sonde, bliver spændingen ikke højere end det.

    Hvis tomgangen er for lav, kan det være luftregulatoren/tomgangs ventilen som driller eller OVP relæet som laver balade.
     
  6. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Okay så hvis jeg piller stikket af til lambasonden imens bilen køre og måler den og den varier mellem 0,2-0,8 volt, vil man så kunne justere den ? eller skal man have en AFR måler på os for at være sikker ?
    kunne det måske være pågrund af en dårlig lambasonde den står og varier 14 %

    Den motor giver mig snart grå hår, skulle sq have haft en død diesel i stedet :shock:
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal bruge en AFR måler.
    Den har sin egen lambda sonde man placere i udstødnings udgangen også kan aperartet udregne Lambda verdien.
    Det er ikke noget man kan måle med et multimeter på den eksisterende lambda sonde. Det eneste man kan måle er om den virker
     
  8. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    det er en skam du bor i den anden side af landet JTC, ellers skulle du vidst havde lov til kigge på den.
    Må nok hellere holde fingerne fra den skrue, også sende den til nogen som har forstand på det, men kunne da godt tænke mig at finde ud af hvorfor den står og varier så meget.
    Nogen som har en ide til det ?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ud over det som jeg har forslået, så er der også dyserne som kan gøre tomgangen særlig ujævn 8)
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Vi må vist lige få styr på fakta her, ifølge mercedes egen værkstedmanuel stilles blandingen via den den recess vi taler om og samtidig måles on/off ratio som skal ligge på 50% ca. så køre den i lambda loop dette er fin justering, der henvises til grov justering det må være på EHA ventilen, eller skamgasventilen du mener?

    kort og godt,

    Alle sensorer skal virke

    On/off ratio skal være 50% og svinge mildt ikke mere end +-10%, justeres vi den rescess, man må godt justere på skrugen men juster sådan at du kan komme tilbage til udgangspunktet

    lambdasonde skal skiftes for hver 100.000 km, er man ikke sikker så skift den!!!!!

    ingen falsk luft eller dårlige vacumslanger, fx den som går til modulator kan give dårlig motorgang

    Lav tomgang? kan være dysser men tjek først potentiometer på luftmassemåler dette er ofte defekt også..

    Har du afbrudt/knækket føleren til luftfilter kassen, ved koldluftsindtaget? så kan du nemlig ikke aflæse on/off ratio korrekt!
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er altså ikke helt rigtigt det du siger her

    Det er ikke fordi at jeg ville starte en muderkamp med bilglad.. Prøver bare at forklare GDS folket, at den skruge skal man ikke begynde at justere på, med mindre at man ved hvad man laver og har det rigtige udstyr til det. I værste fald kan det koste en motor.
     
  12. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det virker til at min luftmasse måler virker, når bilen køre og man trykker på spjældet drukner den ihvertfald, jeg ved ikke hvornår lambasonden er skiftet, så må heller få skiftet den.
    Det der med lav tomgang nogen gange tror jeg er strømfordeler dækslet, for når jeg lige slebet polerne går den meget bedere, har os været inde ved hessel efter et nyt, men de skal havde hele motorkoden pågrund jeg ikke ved hvornår motoren er fra, så skal lige have skrevet den ned.

    Men grunden til mit on/off ratio tal svinger så meget kan det være lambasonden ?
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis tændingen ikke er i orden. Kan det sagtens havde indflydelse på on off ratio tallet
    Man tester ikke luftmængdemåleren ved at trykke på klappen, da den både er mekanisk og elektronisk.
    Du skal måle på stikket og tjekke at den ohmske modstand på potentiometeret er i orden og ikke går ujævnt men lignært som man stille og roligt trykker ned på klappen.

    Typisk ejner hessel :D Du skal bare sige at du har en m103 motor, mere behøver de ikke at vide for at sælge dig rotor, pakning og dæksel.
    Part:

    103 158 00 02
    103 158 03 31
    014 997 58 48
     
  14. Kajgh

    Kajgh Member

    Joined:
    1 Februar 2014
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Skjern
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190e 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    golf 2 1,6td
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Er det godt klar over at det ikke er den korrekte måde at teste luftmasse måleren på, tror nok os bare det var et lille desperat forsøg på at se om den overhovedet gjord noget :-(

    Men der sidder tre ben på luftmasse måleren, hvilken to af dem skal jeg måle imellem ?

    Jeg startede os med at fortælle dem at jeg bare bare skylle havde et strømfordeler dæksel, rotor og o-ring til en m103 motor 3,0 men nej så let var det ikke de skulle ihvertfald have hele motorkoden, for der var 8 forskellige, så jeg gik pænt igen
     
  15. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Der er vist noget med at mercedes måler duty cycles omvendt. Mener at kunne huske det fra da jeg fejlsøgte på min m104.Så ex. 70% er en fejlkode 30%. Så hvis du ikke bruger en tester fra MB, så er det formodentlig omvendt.

    Just for info :D
     
  16. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er desværre helt forkert, en god tommelfinger regel er, hvis alt er monteret korrekt, så vil en federe blanding give færre procent, og en mager blanding vil give højere antal procent! ikke noget med omvendt eller andet bøvl
     
  17. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    der kan være fordele i henhold til, ydelse og økonomi ved at skifte lambdasonden inden den bliver old gammel
     

    Attached Files:

Del denne side