Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forreste støddæmpere

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af cepe, 30 November 2006.

  1. cepe

    cepe New Member

    Joined:
    9 November 2006
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Korsør
    Ratings:
    +0 / 0
    Er der nogen som kan fortælle mig om det er en vanskelig sag at skifte forreste støddæmpere på en 250D 1989?
    Er der nogen "fiduser" jeg skal vide.
    Lykkelig ejer af 250D 612000 km. :?:
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Cepe.

    Den største ''fidus'' er nok det rigtige værktøj.

    På W124 er det støddæmperen i forhjulsophænget der holder det hele sammen.

    Du skal bruge:

    Det rigtige fjeder værktøj, ikke T-Hansen modellen der må betegnes som livsfarligt hvis fjedren smutter.

    Ellers kræver det bare alm. top nøglesæt og fastnøgler (17 eller 19mm. hvis jeg husker rigtigt) Umbracho nøgler til toppen af dæmperen + en fastnøgle til møtrikken i motorrummet, som jeg ikke kan huske størelsen på. Inden du starter så undersøg om du har umbracho nøgler som passer på både de gamle og de nye dæmpere i toppen, da størelsen her kan variere alt efter hvad fabrikat dæmperne er. Nogle dæmpere er umbracho størelsen ikke i mm. men tomme mål.

    Jeg hader de her fjeder spørgsmål, for jeg tør ikke sige ''bare klø på'' det er skide nemt.
    Sådan en fjeder der er spændt sammen, er livsfarlig hvis den smutter.
    Så hvis du er det mindste i tvivl om det her, er et stykke arbejde du selv kan udføre, er mit råd: lad være med at lave det selv.

    Jeg vil skyde på at et værksted der ved hvad det handler om, kan lave det på mellem 2 og 3 timer.
    De penge er det ikke værd at miste hovedet for. :shock:

    :D Håber du kan bruge det svar til noget :D
     
  3. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    henrik nu behøver han ikke tage fjeder for at skifte dæmper ?????

    det tager ikke mere ind max. 1 time at skifte dæmper foran

    Cepe nu husk at købe GAS dæmper de er ca 100 kr dyre ind oliedæmper
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Uffe

    jeg mener nu at vi havde et mas med at få den sidste dæmper ind, på min bil, da det ellers kraftige fjederværktøj måtte opgive styrken i disse mega stærke fjedre........ men måske er det den berømte senildemens der presser på :? , vi skiftede jo fjedre samtidig men måtte lade sidste standard fjeder side et par dage ekstra ;-)

    Og ja,- gasdæmper er no. 1
     
  5. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    det er da bare at trykke den godt samme ???

    ville nu næste opstå at jeg kunne skifte den uden at tage fjeder ud :?
    eller ha jeg min kæmpe hammer :D :D :D den kan klare alt :D :D
    måske tager jeg fejl ??

    laver jo mange andre biler ind mercedes måske skulle jeg holde op med at være utro der :D :D :D
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Uffe Skrev: Henrik nu behøver han ikke tage fjeder for at skifte dæmper ?????


    Nej Uffe, det ved jeg godt, MEN du får mig aldrig til at råde en (som jeg ikke ved hvordan er til at skrue bil) til at gøre det på den måde.

    Jeg har selv, i mangel på det rigtige værktøj skiftet dem uden, men når du fjerner dæmperen, så vil bærearmen altså ned, og har du ikke 112% styr på det, så kommer fjederen altså ud.

    Jeg har også skiftet med T-Hansen fjeder værktøj. Det smuttede sidste gang jeg brugte det, og fjederen snittede mit øre da den strøg forbi.
    Efter dét skete, lovede jeg mig selv, at for fremtiden vil jeg kun rode med fjedre/dæmpere på forhjulene, hvis jeg har det rigtige fjeder værktøj.

    Du får mig altså ikke til råde folk til at lave arbejdet på en måde jeg ikke vil udsætte mig selv for. (Kald mig bare kylling, jeg har brede skuldre)

    Jeg er også godt klar over at støddæmpere/fjedre på baghjulene er meget nemmere at have med at gøre, kræver næsten kun en rød pølse,så er de skiftet. Men foran, det har jeg fået den respekt for, som jeg har behov for.

    Det råd jeg har givet højere oppe, står jeg 100% inde for.

    Så får du lov til at stå inde for dit.

    Jeg ved ikke lige hvad smilie der passer her, så her er lidt af hvert. (Indlægene er så kedelige at se på hvis der ikke er lidt farve)

    :shock: :) :p :oops: :cry: :evil: :roll: :twisted: :) :eek:
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja okay jeg er med på hvad du mener henrik
    og jeg ville da heller ikke logge ham til at gøre noget som han ikke har styr på, og jo det er ikke for børn at rode med fjeder på en mercedes da de bare er hård, og ja selvfølig brug det rigtig værktøj til de fjender for for man en fjeder hóved så er det nok godnat, :cry:
    og det ville jeg da for alt i verden ikke ønske nogen får,

    men så ville jeg da anbefald han forhør sig med en som før har skifte på en mercedes eller en som kan hjælpe ham med det,

    jeg ved da vis det skulle være helt umuligt så er mercedes da ikke det dyrste sted at besøg vis man har noget man skal ha lavet

    man kunne jo få en pris hos mercedes på at få skifte de dæmper,
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Uffe.

    Lige netop, derfor skrev jeg også:



    Jeg hader de her fjeder spørgsmål, for jeg tør ikke sige ''bare klø på'' det er skide nemt.
    Sådan en fjeder der er spændt sammen, er livsfarlig hvis den smutter.
    Så hvis du er det mindste i tvivl om det her, er et stykke arbejde du selv kan udføre, er mit råd: lad være med at lave det selv.


    :oops: SÅ ER DEN GED VIST BARBERET :oops:
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja det er den vist henrik

    men jeg viste da ikke du også hade med geder at gøre :shock:
    du har måske også billede af hvor du BARBER GEDDER :oops:

    men henrik jeg har funde ud af hvem der er sådan et værktøj til at valse skærme ud med. (Henry pedtersen) Mercedes forhandel i roskilde har en sådan skærmevalser
     
  10. cepe

    cepe New Member

    Joined:
    9 November 2006
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Korsør
    Ratings:
    +0 / 0
    Det var lidt af en debat.
    Min lærdom siger mig at en støddæmper ikke bærer noget men kun er til (Undskyld) at dæmpe stød. Men en fjeder derimod både bærer og fjedrer.
    Man skulle vel teoretisk kunne afmontere støddæmperen medens bilen står på sine "futter" hvis man kunne komme til at gøre det hvilket nok er lidt svært Er jeg helt gal på den? DVS hvis man hejser bilen op og sætter en buk under nederste bærearm og sænker bilen lidt så er fjederen belastet og render vel ingen steder? Så skulle man vel kunne skrue dæmperen af? I har sgu helt kyst mig med jeres "springfjedre"
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Cepe.

    I princippet har du ret. MEN på 124eren er det støddæmperen der holder ''toppen'' af det hele. Dvs. når den er afmonteret sidder det hele kun fast på styrekuglen på den nederste arm. :oops: . Jeg har selv skiftet uden fjeder værktøj, med en donkraft under armen, så det kan godt lade sig gøre. Det er bare mere sikkert hvis du har taget spændingen af fjedren.
    Hvis du vil gøre det på den måde så sæt vognen på to bukke, og styr bærearmen med en donkraft, bare sørg for at både vogn og donkraft står helt stabilt. :oops:

    Det der er vigtigt at huske er at når dæmperen er taget af er der ikke noget der holder den nederste bærearm på plads. Hvis den ikke er understøttet vil presset fra fjedren få den til at suse ned med bremsekaliber, skive og det hele. Hvis du har ABS bremser på, så afmonter følerne på forhjulene før du begynder. Hvis der er noget der smutter ødelægger du ledningerne til følerne, det koster ca. 800,- pr. side hvis det sker.
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Cepe.

    Fandt lige det her billede. (Husk at log på for at se det)

    Her er det nemt at se hvad der sker når du fjerner støddæmperen. Der er intet der styrer længere. :shock:
     

    Attached Files:

  13. cepe

    cepe New Member

    Joined:
    9 November 2006
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Korsør
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for hjælpen.
    Billedet fra Henrik viser det jo tydeligt.
    CEPE
     
  14. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej i to.
    Nu skal det sgu' ikke gøres mere besværligt end det er.
    Enten et par fjederspændere på, eller en donkraft under bærearmen, som skrevet tidligere.
    Denne procedure er brugt adskillige gange før uden kedelige uheld.
    Det drejer sig naturligvis om "commen sense".
    Mvh JBN
     
  15. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej allesammen.

    Jeg var for noget tid siden på besøg hos den lokale Mercedes mand i Kolding og fik skiftet begge forfjedre, og det tog ikke ret lang tid, jeg vil anslå ca. 1 time i alt. Jeg fik også lavet motortest, samt skiftet nogle pakninger i automatgearkassen, og incl diverse hjælpemidler, betalte jeg ca. 3600,- kr. Dette var selvfølgelig incl 2 nye originale forfjedre. Jeg synes at det var rigtig billigt. Når man besøger et aut. værksted, så behøver det ikke at være dyrere and andre steder, for de ved nøjagtigt hvordan de forskellige opgaver skal løses og ikke mindst, de har det rigtige værktøj.
    Mvh.
    Niels Teilbæk
     

Del denne side