Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

E250 D motor spørgsmål

Emne i 'Dieselmotorer' startet af BRABUS, 23 November 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    Ja det er jo et lidt uvant område for mig at begive mig ind på dieslerne hehe :oops: men når nu det skal være jeg køre rundt i min fars 6 dørs E250 D så kan jeg jo lige så godt spørge til de ting, jeg personligt ikke selv kunne leve med ikke virker :roll:

    Men der har været lidt knas med motoren bliver varm og den står mildest talt uhyggeligt uroligt i tomgang.

    Mit spørgsmål er derfor:

    1.Hvad kan få motoren til at ryste så meget i tomgang at det kan mærkes selv helt omme på det bagerste bagsæde 5 meter væk :shock:
    hvis man hæver omdrejnignerne ca. til 2000 Omdrejninger, så forsviner det helt og forbliver væk resten af vejen til de godt 5200 omdrejninger hvor den skifter gear.

    2. Den bliver helt vild varm, af hvad jeg er vandt til på en W124er.
    langsomt stiger den til de 80 grader, men fortsætter gerne op til lidt over den næste streg.
    i tomgang bliver det rigtig slemt, men blæseren er testet ok for viskose virkningen.
    Kan det være at der er så meget slagger og slam i køle systemet at den har svært ved at drive væsken rundt?
    Den blvier fin varm inde i kabinen, ingen problem her.
    Den kommer på intet tidspunkt under de 85-90 grader og køre jeg på motorvej, så går den helt amok og vil gerne kikke på stregen lige før det røde felt. (ved ca. 130 Km/t)

    Den har tidligere fået skiftet toppakning da den brugte vand, men den bruger ikke vand mere, dog bliver den stadig uhygelig varm. og går voldsomt urolig i tomgang.
    Den har også fået ny Olie pumpe for ikke så længe siden, da den stod af. (hledigvis så jeg det på manometeret da det skete og ulykken var redet med smadret motor)

    please hjælp i kære diesel folk :D
     
  2. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus,

    Jeg kan da byde ind med lidt gætterier på pkt 1 og et konkret forslag på pkt 2.

    1. Jeg antager motorgangen er jævn. Hvad med motorophæng? Det er vel næsten det eneste når bilen holder stille og maskinen er i tomgang? Det burde vel bare være et problem ved højere omdr.

    2. Jeg kan ikke se at det kan have andre årsager end at flowet i kølervæsken er for dårlig. Årsagerne kan være: Vandpumpen(?), køleren og/eller termostaten.

    Køleren kan du kontrollere ved at føle på den når motoren er driftsvarm. Den skal have en jævn temperatur, hvis den er kold forneden (mener jeg) er den gal. Se andre tråde desangående.

    Alternativt kunne termostaten være for træg til at åbne. Så er der ihvertfald heller ikke meget gang i kølervæsken.

    Vandpumpen er vel katalysatoren til at vandet kører rundt. Mener at have læst om nogle der har døjet med brækkede skovlhjuls og lignende.

    Hvis du tænder varmeapparatet på fuld skrald med fulds varme falder temperaturen så? Det vil da ihvertfald indikere at flowet ikke er som det skal være eller at køleren ikke afkøler som den skal.

    mvh
    Martin
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tak.

    Ja både gætterier og ider og alt er velkommen :)

    Motoren lyder lidt som om den ikke går på den ene cylinder ved tomgang, men det kan vel være svært at høre når den er 5 cyl eller hvordan tjekker jeg det? jeg er jo vant til bare lige at hive i et tændrør :)

    Køleren er vist utæt har jeg lige erfaret, elelr også kommer vandet fra overløbs slangen i ekspansions beholderen.
    Den bliver ydeligvis så varm at den koger vandet af tror jeg.
    Der er fin varme i varme apperatet og temperaturen falder maks 5 grader lige når jeg tænder varmen på fuld skræld med bæser til :)

    Det er nok flowet der ikke er som det skal være.
    Plastikken som skal side uden om blæseren foran mangler, det gør vel også lidt kunne jeg forstille mig?
    Men den har virket før uden dette plastik, så det holder heller ikke.
    vandpumpen kunne det måske godt være.
    Det er irrerterende at man ikke som på alm biler kan skrue låget af køleren og se at der er flow i systemet når der gives gas.
    Men det kan man altså ikke på en mercer desværre :(
    Jeg må ud og føle på køleren om den er kold i bunden...
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    en ny køler og en gang ny olie ville nok afhjælp dit varmproblem,

    for den 2,5 har jo riglig at arbejde med da bilen er tung i sig selv,
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja. det tænkte jeg også lidt på, at vægten nok spiller lidt ind, men stadig så har den virket ok før.
    Så det er nok bare køleren/systemet der er tilstoppet eller noget.

    Ved nogen hvad der er anderledes på denne 113 HK 250er uden turbo frem for dem gamle 250er før 94 som havde 97 HK?
    Er det bare noget tryk eller er der mange andre ting som er anderledes?
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Brabus

    Jeg tror det bare er topstykket der er anderledes, ligesom på 300D før & efter med 113/136 hk

    Boring/slaglængde og kompression er det samme på alle 4 motorer, men de går jo over til 4-ventil teknik ved skiftet.

    Om der er noget med pumpen og måske dyser også ved jeg ikke men der jo væsentlig forskel i hvor og hvor meget moment de har.

    250D 158 Nm ved 2600-3100 o./min.
    E250D 173 Nm ved 2000-4600 o./min.
    300D 191 Nm ved 2800-3050 o./min.
    E300D 210 Nm ved 2200-4600 o./min.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok.

    Nu har jeg så prøvet at køre fra Roskilde til Holte via motorvejen med de 110 plus det løse hele vejen.
    Lige efter jeg var drejet af motorvejen hvor temperaturen viste 90 grader altså stregen efter 80 grader, så gik jeg ud med det samme og for at føle på køleren.
    HELE køleren var IS kold lige på nær der hvor indgangsslangen kommer fra motoren lige i det område på ca. 10X10 cm var den lunken.
    Resten var bare is kold ikke engang lunken.

    Jeg prøvede at lade den stå i tomgang i 10 min. her forblev temperaturen på de 90 grader (stregen over 80) og det ændrede slet ikke noget på det jeg mærkede på køleren før.

    Så der er nok slet ikke noget flow tror jeg :(
    Så det er nok en ny køler siden vandet er varmt lige hen til køleren og ikke længere.

    Til det med motor typen, så køre denne her med sorte plastik indsugningsrør, det mener jeg vist ikke dem fra før 94 gør?
    Er de ikke i Aluminium?

    Jeg kunne virkelig godt tænke mig en Diesel kender som lige ville bare tage et hurtigt kik på motoren og den opførsel for at få et preg om hvad der sker med de rysteler osv. :D
    Nogen gode forslag :)
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mht. motor rystelserne.

    Kunne det være resonans støj ?
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tha jo det der sker er at når den står i tomgang så ryster motoren så meget at du fysisk tror at motoren ikke sider fast med ophæng men i store elastikker :D
    Den bevæger sig uhyggeligt meget og det kan også høres på motor lyden synes jeg, lidt som om den måske ikke går på alle 5 cyl.

    Men lige omkring 1500 Omdrejninger så forsvinder det som dug for solen.
    Så måske det har noget med en manglende cyl at gøre.

    Forvarmeren er godt nok også laaaaang tid om at slukke lampen.
    På kold motor går der ca. 15-20 sek.
    På varm motor går der ca. 10-15 sek.

    Det er lige lidt for lang tid synes jeg.
    Normalt tager det omkring max 10 sek kold
    og maks 5 sek. varm mener jeg.

    Måske den trænger til nyt batteri også.
    Den står jo desværre alt for meget stille, i lidt for lange perioder ad gangen.
     
  10. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    "Geografisk sted: Sjælland", hvor er den henne mere præcist ?
    Jeg arbjeder i Lyngby, og tager da gerne en kigger/lytter på vognen
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kommer fra Ringsted, men køre meget rundt i københavns området.
    Så hvordan finder vi ud af en kiger/lytter?
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nå nu kom der ny køler på i dag.
    Op hos mercedes og bestille en ny køler via stelnummeret.
    Vupti hjem til mekkeren. og hovsa!!! den var vist for lille (54cm fra den ene side af køle riberne til den anden side.)
    Den gamle var 62 cm. altså betydelig bredere.

    Så hvad gik der galt?
    Måske er det fordi det er en lang model at den så køre med en større køler, men burde mercedes ikke vide det ud fra stel numemret?
    Åbenbart ikke.

    Nå men jeg får at se hvad der sker i morgen.
    motor problemet er der dog stadig, så det skal der kikkes på hos anden specialist. (casper :)) men nu skal den lige blive færdig først jo :)
     
  13. Jørgen

    Jørgen New Member

    Joined:
    5 September 2006
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kobler mig lige på en lytter.

    Har nøjagtig samme problem med motoren i tomgang, virker som om den ikke går på alle cylindere, er nærmest ved at ryste ud af førersædet :shock:

    Kan afhjælpe det ved at holde den ene fod på bremsen, og lige holde meget let på spederen, ganske få omdrejninger ekstra. Har prøvet at skrue lidt på spederkablet ude på motoren, men uden held, det er lidt mystisk!

    Jeg glæder mig til at høre hvad i finder ud af?
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    en ujævn motor gang i en diesel af denne type, kan være ELR relæet, der sidder bag batteriet og sørger for en jævn tomgang, det kan også være selve indsprøjtningspumpen der er slidt, eller centrifugal-regulerings-klodserne inde i pumpen,der hænger lidt, så den ikke regulerer hurtigt nok.
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Omkring bestilling af dele til specielt kølersystemet skal man være meget opmærksom på at den ikke altid går. På min er der eftermonteret Aircon, dvs. oliekøleren er flyttet ud i venstre forskærm for at lave plads til aircon dimsen (som jeg ikke lige kan huske hvad hedder :oops:). Om det også betyder noget i forhold til selve køleren ved jeg ikke, men det kunne det sikkert godt gøre? Et hurtigt kig hos Gørløse indikere at både automatgear og klima kan have indflydelse på køleren.

    Jeg skulle have skiftet mine olieslanger til oliekøleren. Dem Mercedes hævdede passede var for korte. Jeg endte med at få speciallavet en slange på det gamle olierør. Mageren kendte en der kunne sådan noget.

    mvh
    Martin
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det med køleren er nok ikke så underligt i lige mit tilfælde.
    BIlen er jo en Lang model og jeg er næsten 100% sikker på mercedes ikke notere den slags ud fra stel nummeret, så derfor tror jeg ikke de ved den er med en større køler.

    (kender nogen noget til, om der er forskæl på køler størelsen på en 250D gammel model 97 Hk og køleren på en E250D Ny model 112 HK. ?)

    Ellers så det med rysteriet, der kan jeg også bare give den meget lidt på gassen og så forsviner rysteriet helt.
    Men i takt med rysteriet, så er der nogle fæle ventil banke lyde ude foran synes jeg, eller den er i hvertfald noget mere larmende og tikkende end hvis man lige giver den gangke få omdrejninger.

    Men ELR relæet tror jeg ikke helt på, det lyder for mekanisk til at være noget elektrinik der laver bøvl.
    Bilen har kørt 630.000 Km. men motoren har vist kun kørt omkring 200.000 Km. siges det ???
    Jeg tror mest på noget med at den ene cylinder ikke får hvad den skal have elelr sådan noget.
    Det virker meget som om det netop godt kunne være den ene cyl. der halter lidt. (men svært at høre på en 5 benner)

    Jeg må have en specialist til at kikke og lytte og føle på den lange røde ryste bil :D
     

Del denne side