Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Eftermontere Turbo på W124 300d?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af MikeChristiansen, 19 August 2014.

  1. MikeChristiansen

    MikeChristiansen New Member

    Joined:
    15 August 2014
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300turbo diesel
    Km:
    228
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    HomeMade Celica
    Bil nr. 2 Km:
    160
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hello everybody!

    Hvor meget forskel er der på en w124 300 flad diesel også på en w124 300 Turbo diesel?

    Jeg har en Turbo diesel w124 til og stå, den er hel rådnet væk, men vil så gerne have aircondition og Turbo over på min nyindkøbte W124 300d.

    Er det ikke bare lige skifte det man lige ser i motorrummet?

    Skal lige siges jeg er en uge gammel indenfor w124 verdenen og autolaker så har ikke så meget forstand på motore, håber i kan hjælpe alligevel ;-)
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej, og velkommen til W124-verdenen :)

    Hvordan er km-standen, og den generelle stand, på dine 2 motorer?
    Hvis din alm. 300D ellers snurrer fornuftigt, er det da næsten synd at begynde at bytte rundt.

    Klimaanlæg er en større operation at flytte rundt :oh:

    Du har dog det bedste udgangspunkt, i og med at du har en komplet bil at flytte over fra.

    -Lad os lige se, indtil "diesel-drengene" checker ind, der er nogen der roder meget med diesel/turbodiesel, de kan nok svare dig bedre.

    Men nu hvor du er ny her, så skal du da have den bedste introduktion, på vores Mercedes-træf, her den 5 & 6 sep. på fyn? :D

    Se linket her: http://mbyc.dk/
     
  3. MikeChristiansen

    MikeChristiansen New Member

    Joined:
    15 August 2014
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300turbo diesel
    Km:
    228
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    HomeMade Celica
    Bil nr. 2 Km:
    160
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Tusind tak for velkomsten Lasse.

    Jamen den 300d motor har vel gået en 500.000, den går perfekt i gearkasse, alt er passet og plejet, det er en ældre herre der har haft den i 15år.
    Ved ikke om det er en skam og flytte Turbo over, nu har jeg jo bare det hele til at stå jo.

    Den w124 med turbo, var en hel komplet sort læder kabine, solgadin bag, Elruder, aircon, face lifted, noget e500/amg kofanger, fartpilot, tror der var mere men Ja ikke lige komme i tanke om det nu.

    Som udgangspunkt var det jo en go bil der bare skulle shines op, da den havde stået stille i 2 år. Efter jeg kiggede nærmere på den, dukkede der en del rust frem, i bunden og ja, den er rusten. ;-)

    Købte så en 300d for en lille uge siden og det spiller bare. Super velholdt. Original cd-afspiller med navigation, overholdt service næste alle gange. Skiftet olie for hver præcis 12.000km. Det eneste Den mangler er udstyr. Så min plan er at parre dem sammen, deraf jeg også rigtig gerne vil flytte Turbo dog helst uden motorskifte.

    Så har jeg vidst os fået fortalt min livs historie Haha ;-)
    Regner med at jeg smider billeder op senere idag.
    :)
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan sagtens lade sig gøre at bytte rundt på delene.

    Der er bare en del som skal rykkes over i forbindelse med motoren.

    Styresystem som el net, styreboks, vacum system.
    Luft indtag i sideskærmen sammen med filterkassen
    Gearkassen, bagtøj, trækaksler, kardan, udstødningssytem
    Div rør og slanger

    Ja listen er lang, men alt kan lade sig gøre hvos man har tiden til det :D

    Klima anlæget, så skal instrumentbordet ud af bilerne, samt stiver armen. Så kan man komme til varmekassen.
    Husk at skifte O-ringe rundt omkring som man skiller slangerne ad.

    Du skal nok være forberedt på en ny kondensator foran, da de gamle har det med at blive skrøbelige med tiden.
     
  5. MikeChristiansen

    MikeChristiansen New Member

    Joined:
    15 August 2014
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300turbo diesel
    Km:
    228
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    HomeMade Celica
    Bil nr. 2 Km:
    160
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Okay tusind tak for svaret. Der er ikk noget indmad på motoren som skal skiftes?

    Og kender i et sted med et guide til det, gerne ned billeder så det ikke går helt galt ;-)

    Lige nu har jeg fået skilt hele kabinen af, jeg mangler kun instrumentbordet men det hele skal selvfølgelig ud også skal karossen skrottes, så der er lidt timer tilbage endnu. ;-)
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Altså det er 2 forskellige motore. Så du skal havde hele motoren med over i den anden bil.
    Turbo motoren har større elementer i rækkepumpen, et anden topstykke og knast, underafkølet stempler en anden manifold o.s.v.


    Kort fortalt, så skal du havde den komplette drivlinje fra den ene bil og over i den anden
     
  7. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Velkommen i 124 verden og velkommen på forum..
    Jeg havde en "flad" 300 diesel før, som du kalder den :-D og fik så en 300 Turbo diesel derefter.... Jeg skal være helt ærlig, så går den "flade" næsten lige så godt... Selvfølgelig trækker turboen videre når du kører op af de lange bakker mod Alperne, hvor den "flade" knalder et gear ned. Men i det daglige er jeg ikke imponeret :-? turbo modellen starter i 1. gear til min store irritation, hvor den "flade" smuttede afsted i 2. eller klikkede ned i første hvis den fik lidt klø i lyskrydset... Altså den "flade" er bedre i bytrafik, efter min mening... Det kan så heller ikke skjules at turboen er mere tørstig, den går i snit 11 på literen :-? hvor den "flade" gik 12,5... Og skal den køre hjem fra syd Europa med fuldt læs og nålen stående på 140 km/t går den ikke mere end 8- 8,5...
    Så det jeg siger er, hvis din nuværende "flade" går godt, så glem det, det er ikke så meget bedre med turbo....

    Det var så bare min mening :-D
     

Del denne side