Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

E300 24 døde under kraftig acceration? (LØST)

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Kwaks, 16 August 2014.

  1. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej allesammen.
    Jeg købte min dejlige mb sidste år hvor jeg også tilmeldte mig dette forum som har været spændende læsning.
    Nu er jeg desværre havnet i en situation hvor bilen ikke kører, og gennemlæsning af Div. Tråde har ikke peget på en situation der helt passer på hvad jeg har oplevet. Måske nogle herinde kan komme med et bud?

    En historie..en kammerat og jeg skal på tur og mb'en startes...vi kører og alt er godt. På et tidspunkt, den er varm, får den et kick-Down og den køres ud indtil den selv skifter, og så dør motoren.
    Vi kører ind til siden og kigger lidt på hinanden med undren. Efterfølgende er den ikke til at få liv i - et senere forsøg lykkedes det at starte, og den går som den skal i tomgang. Da jeg sætter i D, dør den igen og kan igen ikke startes. Der er tænding på og man kan høre at den tænder en gang imellem ved noget plutten i potten. Endnu et stykke tid går og det lykkedes mig at starte igen. Den går igen fint i tomgang, men ved ved lidt gas dør den...har ikke gjort andet, men skal ud og rode senere. Forhåbentligt er der en der kan pege mig i den rigtige retning.

    Jeg tænker at det kan være noget benzintilførsel? Men ville den så overhovedet kunne starte og køre perfekt i tomgang de par gange det er lykkedes mig at starte? - og hvorfor sker dette ved en kraftig acceleration- noget overspænding et eller andet sted?

    Mvh, Jon
     
  2. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Tænding tænding og atter tænding.

    Du vil finde masser af tråde om det samme emne.

    Du skifter: Rotor, fordelerdæksel, O ring " mellem dæksel og topstyk " og så alle 7 kabler.

    OG KØB ORG.

    Så vil du bagefter opleve at din MB køre som den skal. bluestar
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Jeg tænker om benzinpumpen køre? for hvis den ikke gør så skal den jo slukke uden benzin :)

    Og en anden vigtigt ting der er benzin nok på?

    Jeg mener ikke at 300 E-24 har små benzinpumpe relæ som de øvrige modeller det er vist noget med det hedder et MAS relæ som styre benzinen, jeg har måske et relæ som passer hvis du ender der..

    Når det så er sagt så skal du kunne høre benzin pumpen summe lidt når du sætter tænding på bilen kan du intet høre ved du at den er gal her!

    Alternativt kan det være de ting Jan er inde på... plejer at være rotoren som er den største synder, men skift hele lortet det virker og holder resten af bilens liv..
     
  4. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Jep - hvad i begge har skrevet...

    Jeg har læst en masse indlæg omkring netop disse ting, men synes at det alligevel ikke passede helt med symptomerne...
    Måske fordi jeg tænker at det er enten/eller med tænding osv...
     
  5. Miloujen

    Miloujen Member

    Joined:
    10 August 2013
    Indlæg:
    191
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    301000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    300e-24v
    Bil nr. 2 Km:
    276
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Jeg er også ejer af en 24v'er og den døde også på motorvejen dog ved jævn kørsel ca 90km/t men det var rotoren som var flækket på tværs og dermed også havde ødelagt fordeler dæksel. Selvsagt så kunne min så ikke starte med denne fejl :)
    Og som Patrick og jan nævner så køb originalt!

    Jeg fik desværre leveret uoriginalt dæksel og jeg synes bare ikke det spiller helt som det gjorde tidligere med det originale dæksel.
     
  6. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Jeg har haft tilsvarende oplevelse,det var benzinfilter var tilstoppet.
    En anden gang prøvede jeg det var tændings spole,den var halv brændt.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Det nok vigtigt at skille 24V motoren fra mange af de 12V indlæg der er omkring tændings problemer da de langt fra er ens og 24V køre med fast elektrode ved rotoren hvor 12V eren køre med fjeder belastet kul som tit er årsagen til 12Verens nedbrud.

    Men det lyder for mig som en dårlig rotor trods det er et meget sjældent syn på 24Veren.

    Der er også den mulighed at du kan pille kablet til din omdrejningstæller af, hvis den har en fejl hvor den kortslutter inden i, så dræber den motoren. Det en beskrevet fejl i Mercedes egne fejlkilder.

    Men tjek helt sikkert dine tændingsdele så som rotor og dæksel og så kablet fra tændspolen om det ligger op af stel dele.
    Når det er hele motoren der bare dør så kan du spare at tænke på tændrør, tændrørshætter og kabler. Og i nogen grad også fordeleren, men det med fordeleren kan du nok se hvis der er gået noget galt inden i med rotoren.
     
  8. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Brabus - ok

    Det lyder som om at der kommer brændstof frem. Ved tænding lyder det som om at pumpen aktiveres kort, og når man kører på starteren kan man høre at den tænder (meget dårligt), på en eller flere cylindre lejlighedsvis ved lidt plutten i potten. Det er dog ikke lukkedes mig at starte den idag.
    Smutter til Gørløse imorgen og indkøber lidt tændingsreservedele og ser om det kan udbedre det...

    Mange tak for jeres hjælp indtil videre..:)
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Lad os håbe det ikke et dit modul den er gal med de kan godt finde på at fejæe

    Sendt fra min XT910 med Tapatalk
     
  10. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Hvad.

    De 4 stk rotor jeg har skiftede har alle været med fast kul. Og de stumper er da bestilt på Nummerpladen og der er den rigtige bil da kommet op.

    Så er det måske derfor det hjalp da jeg mont. 3 stk. små afstandsskiver mellem rotor og knast.
     
  11. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    En Update.

    Bilen er kommet hjem og jeg har lige nået at skille tænding i motorrum ad, hvilket heldigvis opklarede nedbruddet.
    Dækslet er godt slidt i polerne ligesom rotoren er godt brugt.
    Det viser sig at det der holder rotoren fast er knækket på sin (aksel?). Jeg er ikke nået længere, men et spørgsmål har jeg alligevel:

    Dette skal repareres naturligvis, men hvormeget skal skiftes?

    Jeg tænker at dæksel, o-ring og rotor skiftes. Men hvordan med den ting der er knækket? Sidder den fast direkte på knasten, eller er den adskilt og kan skiftes seperat? I så fald, er det et arbejde for en amatørmekaniker...?

    Hmm ...
     
  12. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Medbringeren naturligvis.
    Kan medbringeren skiftes seperat, og hvad indebærer det?
     
  13. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Der sidder bare en skrue i midten.
    Husk den nye medbringer skal være til en 24V
     
  14. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Aha - tydeligvis er der så noget jeg har misforstået. Jeg havde forstået at medbringeren "fortsatte" videre ind under topdækslet, da det ser ud til at den er "knækket af knasten"..nå ja, så ved man det.

    Så skruen er alt hvad der holder rotoren på plads, og rotoren er i mit tilfælde ikke "knækket" af noget andet kan jeg så forstå da den ellers ser intakt ud. (Jeg har ikke kunnet finde billeder af dette nogen steder.)
    Skruen der holder rotoren har så ikke været spændt, og tændingen har så været over det hele..meget simpelt når først man ved det;-)

    Så er det bare at udskifte delene og skrue rotoren fast igen.
    Er der en ide i at bruge semi-permanent loctite til dette for at undgå gentagelser?
    Hvordan sættes positionen på medbringeren korrekt?
     
  15. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Nå - resten af medbringer sidder fast inde i huset. Er der nogen gode ideer til at få resten ud?
     
  16. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Må nok sige at i denne situation er billeder bedre end ord.....
     
  17. Kwaks

    Kwaks New Member

    Joined:
    22 Marts 2014
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E 24v
    Km:
    153000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: E300 24 døde under kraftig acceration?

    Jeps til billeder..

    Det er lykkedes at få stumpen ud. Juhu..

    Når dele er skaffet og bil er samlet opsummerer jeg tråden og prøver at lægge et billede eller to på for illustration.

    :)

    Update.
    Glemte at opdatere, hvilket jeg beklager.

    Det viste sig at medbringeren var knækket ved flangen. At noget så simpelt skulle vise sig at være så frustrerende.
    Jeg ville ikke gå i gang med at skille ad før jeg havde en ide om hvad der var galt, men det skulle jeg nok ha' gjort og sparet lidt tid og skriveri.
    Tak for jeres svar og tålmodighed.

    Medbringer, rotor og dæksel er skiftet og derefter ingen problemer.

    Mvh,
     

Del denne side