Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Motorregulering E300-24

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af chrnielsen, 30 Juli 2014.

  1. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Hej :whip:
    Jeg har siden jeg købte min bil i 2009 haft forskellige udfordringer. Fra starten har jeg konstateret, at den fx efter ophold på tankstationer virkede ”lidt træg”, når jeg startede igen og efter ca. 500 m. kørsel kom den lige pludselig frem i skoene igen. Forskelligt er prøvet og jeg har flere gange troet, at nu var den der, lige til det igen skete. Ret irriterende. Det sker stadig .. grrr!
    For 14 dage siden havde jeg to problemer med til træffet på Roskilde Havn, hvor jeg fik gode råd især fra både Mick og Søren. Det var primært vedr. udsættelser på motoren efter ca. 10 min. drift og diagnosen var klar – skift strømfordeler og rotor, hvilket blev gjort, og siden har endnu ikke været problemer – til gengæld har den kørt lidt længere på literen end normalt. Det andet var, at jeg en gang i mellem konstaterede, at motoren i varm tilstand ikke faldt ned på det normale omdrejningstal i tomgang, men blev oppe på ca. 1000/min. Mick anbefalede, at jeg kontrollerede temperaturføleren, hvilket jeg gjorde og konstaterede at der var ens modstand målt diagonalt ved såvel kold motor som varm motor, hhv. ca. 220 ohm og 610 ohm.
    I går var jeg på vej hjem ad motorvej fra Næstved og kølevandtemperaturen havde på hele turen ligget helt normalt (svært at måle nøjagtigt på instrumentbordet, men ca. 96 grader, som den skal). Det sidste stykke jeg kørte var med hastighed på ca. 120 km/t og jeg ser pludselig, at temperaturen var faldet til ca. 82 grader. Underligt at den var lavere end normalt, men jeg stoppede for lige at sikre mig alt i orden i maskinen. Da jeg holdt stille konstaterede jeg, at temperaturen igen lå normalt på ca. 96 grader. I motorrummet var alt øjensynligt, som det skulle være. Da jeg startede og accelererede konstaterede jeg, at temperaturen igen var lavere, og efter forsøg med speederen var det klart, at jo mere jeg trådte på speederen desto mere faldt temperaturen. Nogle gange forsvandt problemet og temperaturen lå som den skulle. Uden mærkbar årsag fladt den igen og fulgte så igen speederens bevægelse. Jo mere jeg trådte – desto lavere temperatur. Det er jo ganske rart at have noget at skulle have sagt i den forbindelse, men det går jo ikke altid som præsten vejer.
    Jeg har naturligvis tænkt på, hvor der er forbindelse mellem motortemperatur og speederbevægelse, og jeg skal absolut ikke spille smart, men kunne det måske være i motorstyringen. Jeg vil meget gerne høre I specialisters opfattelse og gerne ditto råd om, hvad jeg kan gøre for at fjerne dette problem.
    Kan man forestille sig, at dette problem også kan have relation til ovennævnte problem, nemlig, at motoren nogle gange ikke falder ned i de rette omdrejningshastigheder?
    Jeg ser frem til jeres gode diagnoser – om min kalender er fri, drager jeg til træf på torsdag aften den 31.7.14.
    De bedste hilsener
    Chr.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lyder ganske spændende 8)

    Jeg synes at hvis sammenhængende mellem udsving på speeder og temperatur måler er lige så hurtig som med et dap på speederen, så er det lidt ud over den alm. Funktions sammenhæng. Men med mere fart på motoren jo mere fart på vandet som skal køle den. Men denne sammenhæng burde ikke være så hurtigt reagerede som jeg lidt forstår på dig det er :|

    Nogle gange er det nemmere selv og fejlfinde og se og høre symtomerne end i det skrevne medie som ofte overlader det skrevne til hver vores opfattelse af hvad eks. "Lidt træg" det er eller virker.

    Et rigtig godt eksempel er en af mine bekendtes mor, hvor En Nissan micra ikke altid kan dreje tændings låsen for at starte før man har lirket lidt med nøglen.
    Hun køre derfor ned og aflevere bilen til Nissan og siger "min bils starter virker ikke altid" og får bilen tilbage med et skiftet batteri fordi man mente årsagen nok var her trods de godt kunne starte den.
    De ser ikke fejlen med tændings låsen da de ser mange biler hver dag hvor det måske er alm. Man lige skal lirke lidt for at dreje tændingen. Hun endte ud med en regning på et batteri og uden udbedring af den fejl hun havde fordi hun formidlet beskrivelsen på sin måde og de forstod den på deres :mrgreen:
    Forstå mig ret, det var et grælt tilfælde og pointe er bare, det kan være utrolig svært at fejlfinde og diagnosticere med skriverier frem og tilbage, hvor hvis vi kan kikke på den og smage og mærke selv, så kan man nogle gange sige, nå det er bare det :)

    Håber og se dig på havnen på torsdag, så må vi se om vi kan lave nogle hurtige målinger og test af nogle check punkter. 8)
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det med tomgangen.
    Der er højst sandsynligt en fejl et sted på indsugningsmanifolden..

    Hvornår er der sidst lavet et rigtigt service? altså ikke kun olie+filter?

    Er motoren blevet gennemgået for vacumfejl? utætte gummi slanger/dele?

    Det med temperaturen, evt. dårlig termostat..
     
  4. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    God aften,

    Jeg takker for de svar, som allerede er modtaget. Jeg regner med at køre på havnen i morgen og håber så, at det vil give anledning til at den korrekte diagnose kan stilles :p

    Hilsen
    Chr.
     
  5. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Husk lige for os andre interesserede skyld at skrive hvad du finder ud af! Så vi kan have det i gemmeren, tak.
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Min 300E-24 har også engang gjort det nummer med at stå med 1000 omdr./min. i tomgang, ved driftvarm motor. Dog kunne den også finde på, ikke at starte med "koldstarts"-funktion, så den bare startede med at stå ved ca. 500 omdr. i tomgang, når motoren var kold. En udlæsning af fejl viste "tomgangsstiller, urealistisk signal"
    I mit tilfælde blev problemet løst med en anden motorstyring.
     
  7. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Hej,
    Tak til de senest modtagne svar. Hermed som efterspurgt en lille opdatering på mine "udfordringer".

    Ved mødet på havnen torsdag aften hjalp især Mick og andre med at finde fejlen til at termometret viste underligt. Fejlen var så enkel som at kablet var ultra tæt på at knække ved lodningen på føleren. Jeg selv troede fejlagtigt, at signalet fra denne føler blev brugt til andet end end visningen på instrumentet og havde derfor i tankerne at der kunne være tale om sammenhæng mellem andre signaler fx i motorstyringen. Lodningen er repareret og visningen igen, som den skal være.
    Derefter testede Mick motoren ved at udlæse fejlkoder som blev slettet. Det kunne godt ses som om den havde kørt med en fejl, der kan have været årsag til, at den ikke - ind imellem - ville falde helt ned i tomgang. Den fejl har ikke været set siden :gr8:
    Fejlen med at den ind imellem er "træg" konstateres stadig. Typisk efter korte ophold i kørslen, fx efter tankning, er det som om den hænger lidt i bremsen de første ca. 500 meter, og derefter lige pludselig, uden at jeg har kunnet finde noget, der har påvirket den, glider den lige pludselig, over et sekund eller to, til at køre som den skal, helt fremme i skoene klar til at levere al den effekt den har. Det kan også ske under kørsel, og kan som regel "fjernes igen", ved at massere speederen nogle gange. Det er ikke alene noget jeg føler - jeg kan se på vacuummeteret, at der er mindre undertryk (størst undertryk når motoren går i tomgang) når det sker, svarende til at spjældet i indsugningen står mere åbent - eller, at der er utæthed et eller andet sted. Det skal nævnes, at jeg har skiftet alle gummisamlinger til nye, og det har medført at reguleringen er blevet skarpere. Slanger og gummibælg under luftmassemåler er dog endnu ikke kontrolleret.
    Jeg må se at få undersøgt den ordentligt for utætheder ;)

    Jeg sender en stor tak for hjælp og gode råd, samt - ikke mindst - som vanlig en god stemning og hygge torsdag aften. Jeg havde lidt travlt og måtte desværre afstå fra deltagelse i spisning da jeg skulle videre :gr8:

    Hilsen
    Chr.
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Har du skiftet o-ringe og pakning ved indsprøjtnings dysser?

    Der sidder mange slanger under indsugninsmanifolden, og er de aldrig skiftet er det hårde som sten, skift dem alle sammen når du er igang, de er ret dyre og kan kun købes originalt hos mercedes, jeg mener jeg gav 1500 +- men så fik jeg også skiftet dem alle...

    Husk at blandingen skal justeres så den står optimalt og motorstyringen arbejder som den skal...
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Prøv at checke den micro switch der bliver aktiveret at speedertrækket. Den hedder fuel cutoff og bruges til at lukke for benzin når du slipper gassen og er i fart. Den drillede en del periodisk på min bil med høj tomgang 1000-1500 rpm.

    Den sidder på toppen indsugnings manifolden lige bag gasspjældet under luftfilter kassen. Det er en lille sort box med en arm med en lille rulle på. Når den går højt i tomgang så prøv at trykke lidt på den og se om det kunne give et udslag. Den koster ca. 300,- hos MB.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den tjekkede vi også på havnen ;) og selve gas regulerings armene og kontakten aktiveres og glider let dom det skal på den. Det man så kunne gøre var blot at udskifte kontakten hvis den periodisk ikke vil virke, men det giver altså ikke forhøjet tomgang at den ikke aktiveres, fordi jeg prøvede og lette kontakten uden gassen blev rørt og den gik kun meget uændret i tomgang og ikke noget med at stige osv. Men klart den påvirker direkte motorbremsningen fordi den så ikke laver fuel Cut.
     
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg kan ikke den fulde funktion og diagrammet over cutoff sw., men jeg har da læst mange tråde hvor det nettop var denne sw der gav for høj tomgang. Jeg kunne da også sænke min tomgang til normal ved at ''fifle'' med kontakten. Men om det skyldtes en kortslutning inde i sw. og at man så ikke kan fremprovokere fejlen med en frisk sw. ved jeg ikke
     
  12. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Endnu en gang stor tak for alle bidragene.

    Jeg har nu besluttet mig for at skifte alle vacuum slangerne i håb om at det er en af dem der er revnet. Nu skal den irriterende fejl altså findes og fjernes :cool:

    Chr.
     
  13. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Halløj,
    Jeg blev bedt om at levere en forklaring på denne tråd om løsning af problemerne. Den er her.

    I fortsættelse af min beslutning om at skifte alle gummislanger inkl. bælgen under luftmassemåler udførte Patrick opgaven. Det er ganske enkelt utroligt, hvad det har betydet – motoren går nu perfekt, den er helt skarp i relation til speeder-påvirkning og resultatet ses med det samme på vacuum-metret, der er ikke noget med at den kort render op i omdrejninger når den startes, ikke noget med at den er træg efter kort ophold når den er varm, ikke nogen observation af at den bliver hængende i høje omdrejninger - efter min bedste opfattelse går den, som da den kørte ud fra fabrikken i Stuttgart i slutningen af 1989 (selvom jeg jo ikke selv var til stede den gang :D ).
    I de 5 år jeg har haft den, har det altid været en fornøjelse at køre i den. Det har dog samtidig været en mere eller mindre konstant udfordring, idet der næsten hele tiden har været et eller andet, der ikke helt har virket, som det skulle.
    Fornøjelsen har nu nået uanede højder efter udførelsen af denne operation, som burde have været gennemført for længe siden. Det ville have sparet mig for mange unødige tanker som ”hvad f….. er der nu galt med den”, I kender det måske selv :cool:
    Der skal lige udtrykkes både stor ros og tak til Patrick alias Bilglad for indsatsen samt, for gode råd og snak om mange andre problemer relateret til disse prægtige køretøjer. Jeg kan varmt anbefale ham som mekaniker og rådgiver.

    Tak også til alle øvrige for jeres gode ideer og råd samt ikke mindst jeres engagement.

    Hilsen
    Chr.
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,467
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Fed respons, så mangler du blot at melde dig til træffet, så kan du få gode råd en hel weekend. :mrgreen:
     
  15. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Du har naturligvis helt ret Bendix. Det er også stadigvæk på tegnebrædtet, men min kalender har det med hele tiden at sande til. Jeg kæmper med at flytte lidt rundt på sandet, og der er en mulighed for, at jeg får skovlet lørdagen fri - i givet fald dukker jeg op :lol:

    Chr.
     

Del denne side