Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

R 12 Kølemiddel

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af skipper124, 16 Juli 2014.

  1. skipper124

    skipper124 Member

    Joined:
    27 Februar 2014
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    230 te
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan det lade sig gøre at købe det?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er nogle steder som stadig har noget på lager. Men det kan ikke købes mere

    Man kan få nogle tilsætnings produkter, så man kan bruge r134a på et R12 anlæg.. Ikke helt samme effekt, men det virker
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    kones 230te 90 model er et r12 anlæg og den har fået r24 i hos dansk køle service, men det er 2år siden. Det er dyrt min 1kr gram. der skal cirka 800gram på en 230te mod normalt 1.1 kg f12. der er lidt højre tryk ved r24 derfor lidt mindre mængde! obs virker anlæg ikke nu, er der som regel en utæthed der skal laves først!
    chr
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Jacob

    Er der noget du kan skaffe og er det noget du laver.

    Aircon virker ikke op min R129 og jeg mener det er R12


    Søren
     
  5. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Ser man det.

    På min 300 TE fra 1987 skiftede jeg "bare" olie på kompressoren og så på med 134a og det funker da fint.
    Hvis det da ikke lige var for et meget meget lille hul jeg ikke havde set. " og ikke har fundet endnu. " :roll:

    Jeg havde også skiftede tørfilter og kondenser.
    Men den kunne da holde tryk i næsten 18 md.

    Men nu virker det så ikke mere. pis. :angry:

    Så jeg må lige havde det tryk prøvet og se hvor det hul er.

    PS: Jeg havde så skiftede alt det jeg kunne komme til fra en 300 TE fra 1986 som var konverteret fra R12 til 134a.
    Og alle de pakninger jeg kunne kommet til blev også skiftede.
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej JanDk,

    Det er lidt siden vi sidst talte sammen i Herlev, har du skiftet job?

    Nå men tilbage til sagen, ud fra dit indlæg har jeg fået opfattelsen af at det er "a piece of cake" at skifte kølemiddel?

    Da jeg købte min 230TE 1988 virkede aircon ikke og jeg har så affundet mig med det men dit svar har givet mig "blod på tanden" med hensyn til at få det til at virke.

    Jeg spurgte på et tidspunkt Jakob men han mente at det ville blive for dyrt (han så efterfølgende, så vidt jeg er orienteret), anskaffet et påfyldnings anlæg og har måske skiftet opfattelse?

    Spørgsmål: Kan du evt. hjælpe, med gode råd og anvisninger osv.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  7. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Som du kan læse havde jeg en del stumper fra en anden MB som var konverteret til 134a.
    Det hjælper sikkert en del på tingene.

    Jakob ved nok mere end det end mig men som jeg har forstået det er det "kun" pakninger alle steder og en anden olie i selve kompressoren. Og to nye studser til på og aftapning.

    Der ud over kan jeg ikke hjælpe.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan godt gøre det ved at hive det gamle olie ud af systemet og eventuelt skifte kompressor og tør filter, da man ikke kan få alt olien ud af de to dele + at kompressoren som kom senere hen, er mere velegnet til den tynde r134 gas.

    Den additiv jeg bruger, gør at den gamle olietype kan blande sig med den nye gas.

    Søren er du sikker på det ikke er 134 gas på din 129er.. Det plejer det nemlig at være
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Jacob

    Ja jeg er ret sikker på at det er R12 Kølemiddel. Det står på denne røde seddel i motorrummet

    Jeg har en Kompressor fra skrot AMGeren den kørte på 134 kølemiddel. Men jeg ved ikke om den passer på R129eren

    Ellers kan vi vel konvertere til det nye kølemiddel

    Er det en opgave du vil påtage dig Jacob

    Søren
     

    Attached Files:

  10. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Kan man ikke skifte olie hvis kompressor er afmont.?
    Og i givet fald hvorfor?
    Tørfilter forstår jeg godt!
     
  11. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Find et kølefirma der har r24 , det fungerer fint på et r12 anlæg. Det er min erfaring, da jeg har kørt på dette i 2 år nu og effekten er fint.
    Mvh Faber
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det kan jeg godt se, det er det gamle system.
    Du må bare kontakte mig i ugen, så får vi kikket på det... Først og fremmest får lavet en lekage test
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er jo ikke kun kompressoren at olien ligger, den er jo i hele systemet.
    Så det optimale er at få renset hele systemet i gennem og så få en kompressor på til et R134 system, da der er noget med at den er anderledes i opbygningen.

    Så kan man få optimalt køle effekt ud af systemet.

    Den adetiv jeg snakkede om, er den hurtige og billige løsning, til dem som ikke ville ofre for meget på det.
    Men igen, man får jo hvad man betaler for :-D
     
  14. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Men når man nu lige havde alle ting til at lige hvorfor så ikke skifte dem.
    Jeg havde det så også nemt. Alt var lige til at flytte over. :lol:
     

Del denne side