Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

forskel på 3.0 24v motor i E og SL

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af dennis80, 1 Juli 2014.

  1. dennis80

    dennis80 Member

    Joined:
    14 Juni 2014
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    BMW E30 327i (ETA)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    nogen der ved hvad forskellen er på motoren i en 300 E-24 og 300 sl 3.0 24v siden sl'eren har 231 hk mod 220 ??
    kan man ikke få en 300 E-24 til at yde 231 forholdsvis nemt ? hvad skal der til ?
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Mon ikke der blot er katalysatoren til forskel ?
     
  3. dennis80

    dennis80 Member

    Joined:
    14 Juni 2014
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24
    Km:
    0
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    BMW E30 327i (ETA)
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    kan godt tænkes at det er der finten er
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lige præcis. Grundet en anden karosse, er rørføringen og dimensionerne omkring bl.a. kat. anderledes, således at SL'en har en mere fri udblæsning.
     
  5. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    rules No doubt!!!!
     

    Attached Files:

  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er korrekt 8)

    Det er ligesom at hvis vi tager C 36 AMG modellen fra 95 så yder den:
    Effekt: 280 HK ved 5750 o./min.
    moment: 385 Nm ved 4000-4750 o./min.

    Men samme motor bare i en W124 coupe yder:
    Effekt: 272 HK ved 5750 o./min.
    moment: 385 Nm ved 3750-4500 o./min.

    Dette er også pga. Udstødnings systemet.

    Der er mere modtryk i W124 karossens end de øvrige. Hvorfor og hvor ved jeg ikke.
    Men man kunne forstille sig det er i katalysatoren samt rør dimensionen da AMG mellem potten og bagpotten ikke yder ret stor modstand.

    Det er også grunden til at min fik racer metal katalysatorer på fra carlsson.
    Jeg køre så bare med en standart Mercedes mellempotte som øger modtrykket betydeligt så jeg kan sagtens mærke jeg har momentet meget før og meget hurtigere end eks. 500E :mrgreen:
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er primært katten som sluger effekten i W124eren.

    Dem man får i dag er en 5 del af størrelsen og gir stort set ingen modstand
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Katten er vel den samme eller tæt på og fra samme tid i en W124er som i en W129er fra samme tid.
    Jeg har læst et sted i noget AMG kit opgradere at det er mellempotten der skaber den største modstand.
    Men ja en kat er heller ikke ligefrem et rør med fri gennem gang :D
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Mellempotten er ikke så slem.. Den suger selvfølgelig også lidt effekt, da det ikke er en gennemgående potte, men det er intet i forhold til katalysatoren.

    Kattalysatoren giver stor modstand fordi den er så finmasket og lamellerne er så lange som det er, ud over det.. Så har den en meget stort rumfang og ødelægger det sug som trykbølgerne trækker efter sig.

    Det er derfor man bruger crospipe efter katalysatorene på biler i dag, det er for at opretholde trykbølgerne og suget efter katten.
     
  10. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg undres stadig over at der er forskel i lyd fra Alle 6benede.. der må være en som ved det! :p

    men er det en bestemt årgang af Katalysator der er dårlig for flowet? min W201 fik nemlig ny kat fra MB for et par år siden og den ligner nu den samme alle sammen har på men indmaden kunne jo være bedre? :)
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Udstødninger er lidt ligesom blæseinstrumenter (saxofon, fløjte, trumpet, orgel etc.). For at disse instrumenter skal lyde godt, skal lydbølgerne indeni disse, have sammenfaldende knudepunkter (=ligevægtpunkter mellem bølgedal og bølgetop). Herved opstår resonans, dvs. lydbølgerne forstærker hinanden (konstruktiv interferens = ren tone/klang = harmonisk "musik"). Ændres længden af instrumentet og den luft lyden udbredes i, kan der enten være flere eller færre knudpunkter. Kort længde medfører få knudepunkter, og dermed kort bølgelængde, hvilket igen er ensbetydende med høj frekvens/tone (lydens fart = bølgelængde x frekvens, i dette tilfælde er farten konstant, således må frekvens og bølgelængde være omvendt proportionale). Puster du i en halvfyldt flaske, er tone høj, men puster du i en tom flaske, er tonen dyb. Her er jo netop plads til bølger med længere afstand mellem knudepunkter, dvs. længere bølgelængde og dermed lavere frekvens. Udstødningslyden afhænger således bl.a. af rørets dimension. Ændres en smule ved rørdimensionen - fx ved deformation eller udskiftning til en ikke OEM-potte - så ændres lyden markant.
    En anden faktor kan være udstødningens beskaffenhed. Her mener jeg fx rustfri stål, dette har også en lyd- og tonepåvirkning. Rustfri stål har en meget god forplantningsevne mht. lyd. Normalt lyder rustfri stål godt (i mine øre), men er længden ikke korrekt afstemt, så lyder det "billig" og for "messingagtig" (i mine øre). Dette er bl.a. fordi, at lyden trænger så ubesværet igennem materialet på langs, så de mindste afvigelser kan høres (i mine øre).

    Men kort sagt, stilles to "nyfødte" og identiske M-koder (med samme OEM-udstødning) side om side, vil jeg garantere, at de lyder nøjagtig ens!
     
  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Smuk beskrivelse :D!
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det har faktisk også undret mig en del at Mercedes ikke har opdateret katalysatorene, hvis man nu køber en ny original til sin 90er Mercedes model??

    De er jo voldsom dyre i materiale og har en dårlig ydelse i forhold til dem Mercedes bruger i dag.
     
  14. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Samtidig med dette tænker jeg tit.. kig på et simpelt sted som biltema.. de har en 400cellers kat til 500kr.. ganske vidst en helt normal type men den er jo god nok til de fleste (maks 4.0L) hvad får folk til at købe en kat til 5000kr hos MB? :) selvf hvis man ikke kan selv etc.. men der burde være nogle som tænkte "vi kan lave gode penge på dette" og producere et forbedret system som giver mere flow (økonomi vi km/l) og igen økonomi i form af indkøb / salg


    - Jeg tror mit næste køb bliver en bedre/Nyere designet katalysator for at hive de sidste HK på mit 2,5" cat-back system :)
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen er stort set enig. Priserne skal lige justeres:)
    Katalysator fra Mercedes, koster op imod 25.000,-

    En universal som kan bruges, eventuelt fra magnaflow koster omkring 1.500,- for en 400 cell med 2.5" afgang og indgang.
    Dem i biltema er ikke meget vær, men man får selvfølgelig også hvad man betaler for :)

    Mener faktisk også at de har sport katalysatore i biltema.. Nogle 200cell for en ca 1.500,- og de er ganske udenmærkede.

    Har det bare sådan, at hvis de er 100,- fra en magnaflow, så vælger man selvfølgelig en magnaflow 8)
     
  16. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Vi er helt enige! :) men er det ikke krav at "ens" Katalysator er 400celler minimum? eller er jeg helt galt på den? :D
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er forskel på opbygningen af dem.. Har set at de billige typer, har det med at rastle løs inden i.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man kunne jo sagtens få sport metal katalysatorer dengang også.
    Min fik jo sammen med carlsson undervognen 2 sports metal katalysatorer fra carlsson og de er monteret i 1992 og er stadig intakte og slet ikke rustne :) men dengang kostede de også 4200 D-Mark :roll:
    Se billedet af salgs brochure her under 8)

    Men der er jo mange ting som Mercedes ikke har opdateret til nyere teknologi, en af grundene er eks. At bilen og motoren ville kræve en helt ny godkendelse osv. Hvis de skulle til at sælge nye typer for katalysatorer som den ikke er typegodkendt med. Og så udvikler man jo ikke mere på en model som er udgået, de ville jo stadig skulle lave en ny form og lægge en masse udvikling i at lave en model specifik ny katalysator. Jeg tror ikke bare de ville kunne bruge nuværende katalysatorskal og smide ny indmad i :|
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      898.6 KB
      Visninger:
      735

Del denne side