Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forskel m119 som 5.0, 6.0 og 6.5 ?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bendix, 8 Juli 2014.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvad er forskellene, tør jo dårligt spørge om nogen har en krumtap liggende til en 600, det gik jo over forventning med de øvrige småting, jeg har spurgt på i dag. :D

    Kom med forskellene, og hvad kan jeg gøre ved en 500 med og uden den famøse krumtap?
     
  2. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    For det første skal motoren bores op til 100 mm, 8 nye stempler til 1200 Euro stykket, knaster ventiler og portet topstykker + toppakninger, krumtappen er ikke så svær at skaffe, der bruges den fra m117 560 hvor balance vægtene skal drejes af på nogle bestemte mål, og så skal du ha' styreboksen til en 6,0 også..
    Väth laver stadig 6,0 motorer på bestilling, den koster 25000 Euro :eek:
    Jeg ville også ha' lavet min org. motor om til en 6,0 i starten, derfor jeg fik splittet den ad, men fandt ud af at det var billigere at finde en bil med en sådan motor i stedet :D
     
  3. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Väth motoren er faktisk magen til AMG, fik oplyst at de bestilte delene ved AMG, de sagde at Väth bare havde lidt flere hk og lidt højere moment.
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har ingen ambition om at lave den om til en 'rigtig' 600, synes bare det kunne være sjovt at optimere den.

    Nu er Mick jo igen blevet årets kunde hus JE Pistons, så mon ikke jeg kan finde nogle stempler der til en rimelig pris.

    Tænker jeg vil lave den i 3 tempi:
    1) topstykke og knaster
    2) cylindre og stempler
    3) krumtap

    Så må vi se, hvor langt jeg kommer. :D

    Kan man ikke omkode den eksisterende styring ?
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan ikke svare sig selv at optimere en M119 motor. Selv om man skulle få delene billigt og lave det hele selv, så kommer man ikke under 25.000,-

    Motor styringen kan ikke omkodes, den er desværre fastsat til at køre lambda 1.00 under alle forhold, hvilket er optimalt rent økonomisk, men ikke effekt.

    Så skal man havde en ekstern styring på, en såkald piggyback som kan fede blandingen op til lambda 0.8.. Der henter man en 5-7% effekt.

    Fordelen ved alt det her, er at motoren som sagt er bygget til at køre med mager blanding og høje forbrændings temperature, så alle stempler er underkølet og ventiler er også bygget til at kunne klare høje temperature.

    Der er en af grundene til at M119 motoren er så djævels god at tune på :D
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hmm hvad er så forskellen fra 500 til E50 ?
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Solstik :coolguy:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Smid et Wet nos kit på den på omkring 75 HK så har du det overskud du behøver når du møder en charade i et lyskryds :mrgreen:
     

Del denne side