Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

R129 300sl - sløv acceleration

Emne i 'Øvrige serier' startet af Coesterg, 21 Maj 2014.

  1. Coesterg

    Coesterg New Member

    Joined:
    28 Marts 2013
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 SL
    Km:
    155
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kære Alle,

    Jeg har fået fat i en dejlig r129 300 sl (ikke en 24v)
    Den er fra 92 og har kørt 155.000.

    Den blev nysynet i går uden problemer.
    Dog synes synsmanden, og undertegnede, at den er sløvere end normal 300E!

    Med sløv mener jeg, at den accelererer langsommere end jeg kender 300 E motoren, og jeg synes også den laver hurtigere kickdown.

    Det skal siges at bilen har stået stille de sidste to år.
    Nu sætter jeg en tester på, men kunne være spændende at høre jeres mening.

    Hvorfor er den så sløv?
    Synsmanden var overbevist om, at det var en defekt luftmassemåler.
    Den starter perfekt, kører ikke ujævnt så det viker ikke som et tændingsproblem.

    Hej så længe
     
  2. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    826
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Hej,

    Uden at spille alt for klog, så tror jeg den bare skal ud at strække benene lidt :)
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: R129 300sl - sløv acceleration

    Lyder ikke som luft mængde måler. Så ville den også gå højt i tomgang pga. For mager blanding og da han ikke nævner forurening værende for højt antages det at den ikke står til for fed blanding. Man skal huske på at en SL er langsommere end en E model med samme motor da den er en del tungere. Så spørgsmålet der kan besvare om den står for magert er om den har en forhøjet tomgang. Eller kan den måske have modstand i driv linien. Man kan prøve og tørne motoren med håndkraft samt dreje hjulene for et tjek. Syns manden nævnte slet ikke noget om co2 målingen nu han selv tænkte på luft mængde måler. Det vil jo direkte påvirke den måling hvis den ikke måler den korrekte luft mængde og derfor køre for fed blanding. En tester vil ikke kunne sige meget på denne motor type. Men nogle ting kan den da sige. Men motor styringen har en sikkerheds stilling den går i hvis en føler er defekt så den ikke kan aflæse korrekte data til justeringer af blandingsmisbrug forhold. Denne stilling går den bruger en forhøjet blanding som sikkerhed for både køling og sikkerhed for en ikke for mager blanding. Så dette ville syns manden kunne se på co2 målingen. Denne stilling gør også at tændingen rykkes så motor effekten reduceres. Men igen. Så burde syns manden ikke kunne godkende co2 målingen.

    Sendt fra min GT-S5690 med Tapatalk2
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    tillykke med købet
    Ville sige det samme, kør en lang tur og kom forbi MotorVej.

    Ellers ville Jeg sige en god omgang filter og olie og måske dyser....

    med venlig hilsen


    _BO_
     
  5. Coesterg

    Coesterg New Member

    Joined:
    28 Marts 2013
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 SL
    Km:
    155
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen,

    Tusinde tak for svar.
    Planen er helt sikkert også som I siger, en god lang tur på motorvej.


    Brabus; Ja, der var intet med CO målingen, så må lige tjekke modstanden I drivlinien.

    Nu bekymrer jeg mig lidt om olietrykket.
    2 bar i tomgang. Når man kører synes jeg ikke den helt den rammer 3 bar.
    Ved i hvad normalen er for en olietryk på denne motor tomgang og kørsel?

    Hej så længe
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan kun give de andre ret her inde.

    Det er en tungere bil end w124eren = langsomere i optræk.
    Så et stort service er nok også på sin plads.

    Olietrykket er fint, at den ikke rammer 3 bar, er bare en dårlig olietryks føler.
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Få gennemgået indsprøjtnings anlægget for fejl, det kan have stor effekt..

    En dårlig trykregulator på mængdefordeleren kan sagtens få bilen til at virke langsom eksempelvis..

    Der er faktisk mange ting som kan være i vejen på det anlæg, men det er bare at starte fra en ende af, og få gennemgået systemet for fejl..

    En dårlig tomgangsventil der ikke åbner/lukker korrekt kan også få bilen til at føles sløv..

    Gasspjæld skal give korrekt signal ved fuld åbning osv. osv.
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Top lækker bil, men den bør købes med en 500 SL V8 motor.......
    Der er til salg på Dba til 65k uden afgift

    Sendt fra min HTC One SV med Tapatalk
     
  9. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Helt korrekt. rules
    hvis læderet på pungen tillader det så denne fine model. :D
    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/me ... LSO_EXPORT :evil:
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    En 300e med auto er 8,5 sek til 100. Din er 9,5 sek og er 230kg tungere plus extra kilo for udstyr.

    Ref: http://www.mercefreaken.com under modellerne.
     
  11. Coesterg

    Coesterg New Member

    Joined:
    28 Marts 2013
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 SL
    Km:
    155
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til alle for input.
    Ja, man må starte et sted og hvis en 300sl er ens første Cab. er det vil ikke så ringe.
     
  12. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Ja det er stadig en lækker bil og nok noget nemmere at forsikre end en 500sl.
     
  13. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Som nævnt: fed bil

    Sendt fra min HTC One SV med Tapatalk
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    For lige at vende tilbage til emnet..

    Har du fået målt tændkablerne igennem? selv om kablerne ser fine ud kan de stadig være dårlige..

    det kan godt få bilen til at virker langsommere selvom den ikke fejltænder!!

    Hvis de måler over 1K OHM så skal de skiftes!
     
  15. Coesterg

    Coesterg New Member

    Joined:
    28 Marts 2013
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 SL
    Km:
    155
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Tak for alle svar.

    I går startede bilen meget dårligt, går ud ved koldstart og hakker og sprutter.
    Når den bliver varm trækker den ikke for godt, og hakker også.

    Så jeg får Mercedes til at gennemgå tændkabler, tændrør osv.

    Hej så længe
     
  16. Coesterg

    Coesterg New Member

    Joined:
    28 Marts 2013
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 SL
    Km:
    155
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    En kort opdatering til alle.
    Olie og filter er skiftet, nu tager den fuld olie tryk på 3 bar:)

    Roter og dæksel er skiftet, tændrør tjekket og kabler målt ud.
    Den kører stadigvæk rigtig skidt, hakker og sprutter og tager ført rigtig fat ved et par tusinde omdrejninger.

    Mercedes siger, at de har fundet rust og snavs ved mængdefordeler.
    Vi har fået et rensemiddel til at komme på tanken og får skiftet benzinfilter.

    Nu er jeg naturligvis bange for at rust og snavs har sat sig i mængdefordeler og dysser:-(
    Vender tilbage i næste uge når vi har fået nyt filter og kørt rensemiddel igennem.

    Hej så længe
     
  17. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    hvad med og trille en tur forbi djaabo (jacob) han har et reklame link på portalen
    og ja han har også lagt en kommentar i denne tråd...du bor ikk så langt fra ham
    tænker bare i stedet for Mercedes...
     

Del denne side