Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

olietryk

Emne i 'Dieselmotorer' startet af clausejby, 10 Maj 2014.

  1. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    jeg har fået et problem med min 300 turbo diesel olietrykket er meget lavt kan kun blive 1bar ved 3000 omdrejninger , næsten o ved tomgang , er der nogen der har en god ide om hvad det kan være
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sikkert olietryksføleren, de er lidt sarte.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg har oplevet at et tilstoppet oliefilter kan være årsagen til lavt olietryk så tjek dette hvis service er længe siden! :)
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Defekt speedometer! Det er set etparti gange
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Skulle lige til og foreslå elbagruden, men du kom mig i forkøbet med et sjovere foreslog :lol:

    Du mener sikkert olie manometret Right :mrgreen: eller kombi instrumentet 8)
     
  6. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    jeg troede det var et seriøst foum , så man kunne få hjælp og ikke bare en masse lort
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Du får generelt lidt af begge dele herinde...
    Men mest hjælp!
    Du har jo dog fået tre oplagte muliheder du kan checke:
    - Er det føleren?
    - Er det instrumentet?
    - Eller er det filteret (og dermed et olietryk der rent faktisk ER for lavt).

    Resten er bonus! ;-)
     
  8. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    den har kun kørt 8000 km siden sidste filterskift og den bruger ikke olie
     
  9. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Er det noget der er kommet efter skift at filter/olie.

    Eller er det kommet over lang tid.
     
  10. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    det kom i lørdags
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis det er en masse lort, så må hver eneste dag da være en kamp for dig.

    Præcis - og bonus koster gratis! :D

    Jeg ville selv starte med olieføleren pga. af egen erfaring. Den døde ind i mellem på min tidligere stjernebil, og den har også et underligt liv på min nuværende. Så den skal snart skiftes.

    Du kan jo evt. møde op til åbent hus i Gørløse og få føleren til en endnu bedre pris, men der vil du sikkert kunne opleve en masse lort, så det er nok ikke noget for dig, men du skal da være velkommen. :D
    http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=22&p=84526#p84526
     
  12. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Jeg har været ude for det samme fra den ene dag til den anden. 2 gange har det vist sig at få normalt tryk efter at have skiftet olie og filter- jeg ved ikke hvorfor, men begge gange var også omkring 8000 km efter sidste skift (W123). Den sidste gang- fornyeligt (W124) viste det sig at være olietryksmåleren der var stået af. Den er ikke dyr at få skiftet.

    Held og lykke
     
  13. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    så er føler skiftet , det gav ikke nogen ændring

    jeg tog filter ud og drejede nøglen og olien kom kun meget langsomt ind hvor filteret skal være , er det pumpen der er stået af
     
  14. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    min 300E skal ha nyt oliefilter ofte.. (kører ene småture) ellers står olietrykket på 2½ ved koldstart !!
    og den bliver IKKE højere !! filterskift.. så er den på 3 igen.. 8)

    Mvh Michael.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Der sider også nogle retur. Ventiler i både oliefilterhus og selve olie pumpen.
    Disse kan være slidte eller utætte og hænge så olietrykket sendes retur og dermed ikke opbygges helt som det skal.
    I så fald skulle det være det i oliepumpen hvis ikke det kommer ind til oliefilteret særlig hurtigt.
    Det Lan også være en slidt pumpe, men det er et sjældent syn, med mindre noget har været med igennem og ødelagt en tand osv. Det har jeg prøvet og tro mig, du ønsker ikke at skulle have bundkaret afmonteret. Det kræver du hæver hele motoren afmontere ledningsnet og styre stænger osv. Fordi forbroen er i vejen :p
     
  16. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    så køre den igen det var en større reperation , tandhjulet på pumpen havde ikke flere tænder de var alle slidt af
     
  17. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Respekt! ;-)
    Det er ikke en af de sjove.
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Slidt af eller knækket af ?

    Er motoren så fyldt med spåner, var der nogle i oliefilteret, det er jo set før ?
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man må jo tro på det er det når du skriver det, meeeen... :?
    Enten så trækker den tandhjulet med rundt eller også gør den ikke, så et konstant dårligt olietryk har jeg altså svært ved at se kan skyldes slidt tandhjul der trækker pumpen. :|
    Det skulle svare til den trækker tandhjulet langsommere rundt uden helt bare at stoppe :roll:
    Selve kæde strammerne til oile pumpen er nemlig ikke ret kraftig, så kammer den først over, så vil den hurtigt bare slet ikke trække pumpen rundt overhoved.

    Og hvis den har været så slidt så skiftede du forhåbentlig også kæden og fik tjekket strammerne siden den var blevet slidt, eller hvis pumpen køre trægt rundt, at det er derfor kæden har slidt så meget på tandhjulet.
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Tænderne kan vel kun være slidt ned, fordi kæden kammer over, så går det til gengæld også stærkt.

    Men hvorfor startede den mon med at kamme over, det er jo vigtigt at årsagen bliver løst. Om det så er kæde, tandhjul, kædestrammer, lejer eller pumpe, det ved jeg ikke. Jeg ville ihvertfald skifte ALT til nyt og ikke løbe risikoen ved at nøjes med enkelte dele - men jeg er også lidt doven. :D
     

Del denne side