Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

udskiftning af vaccumdåse LØST

Emne i 'Automatgear' startet af erik1303, 17 April 2014.

  1. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg har lige indkøbt en ny org. vaccumdåse / modulator til min gearkasse (pris 249,-) for at se om det hjælper på de ikke helt optimale skift.
    Nu står jeg og skal skifte den, men er det de 2 små 5mm unbracobolte der skal skrues ud eller ?? vil ikke skille det ad før jeg er helt sikker.
    På forhånd tak
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  3. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: udskiftning af vaccumdåse

    Tak til BRABUS for hans altid hurtige og fine svar :-D , Men den du linker til er på højre side af gearkassen (pass. side) hvor bowdenkabel går på. Den jeg tænker på (hele tiden :-( ) sidder på venstre side (førersiden) hvor vaccumslangen fra manifold går på. Og det er på den du justerer trykket i gearkassen om gearskift skal være blødt :-D eller IKKE blødt :-( . Og på den kan man jo "levetidsforlænge" en slidt gearkasse et stykke tid (kortvarigt)

    .
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: udskiftning af vaccumdåse

    Modulatoren er nem at skifte men pas på der sidder en plastic pind som går ind i gearkassen og den knækker nemt!

    ubehagelige skift kan skyldes mange ting, men prikken over i'et kan findes ved at skifte filter og olie, er olie slidt eller forkert, opstår der forkert friktion mellem bremsebånd og det kan opleves som hårde skift! køb en god olie det kan hjælpe meget!
     
  5. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: udskiftning af vaccumdåse

    Det med olie og filter er der styr på, skiftet 2 gange på 6000 km, og olien er den røde ATF fra Gørløse.
    Har besøgt 2 aut.gear værksteder der mener den skifter pænt men MEGET hårdt, og det er jo det jeg gerne vil have fikset. Men der er stadig ingen der har nævnt hvordan den dåse bliver pillet af, om det er de 2 små unbracobolte og en evt. lille bøjle. Eller evt. bajonetfatning, da der er nogle slidser og styr på den nye dåse.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: udskiftning af vaccumdåse

    Ah det så jeg ikke lige, den guide findes ikke fra den side, så der skal man igennem wis system.
    Det har jeg ikke lige pt. adgng til.
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det var de 2 små unbracobolte der skulle skrues ud og imellem dem sidder der et stykke halvmåneformet blik der holder dåsen på plads, nemt nok at skifte som Bilglad nævner, MEN FOR HEL.... der er absolut ingen plads :twisted: .
    Jeg havde forhørt mig på forhånd om gearolien stod ud i "lårtykke stråler" når dåsen kom af, men nej fik jeg i vide.
    Der kom dog en del olie ud alligevel, så måtte jeg tjekke oliestanden igen, det har aldrig været nemt på denne bil.
    Som forsøg tappede jeg 0,5 l af, og så kunne oliestanden pludselig vises på pinden og efter en køretur stod den på max.
    Hmmm. så har jeg altså kørt med min. 0,5 l for meget på og det er jo ikke godt.
    Jeg læste et sted at på min gearkasse 722.4 skulle der 6 l på, men i Gørløse sagde de 6,5 l, så man skal ikke tro på alt hvad der bliver sagt.
    Foriøvrigt hjalp det ikke at skifte denne vaccumdåse, men så ved man at det er iorden, ligesom det første gear værksted jeg besøgte mente det kunne være oliekøleren der ude foran der måske var stoppet så olien blev for varm.
    God tanke, så på med en ny køler til 2500,- uden resultat, men så er den jo også iorden, nu havde den org. køler jo også siddet der i 24 år.
     
  8. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: udskiftning af vaccumdåse

    Og til Bilglad, hvad menes der med god olie, man får self. hvad man betaler for og sådan er det jo med alt. Den olie jeg har på er den røde ATF fra Gørløse til 65,- pr. liter.
    Er der noget olie der er bedre er jeg da parat til at prøve det, da alle forsøg på afhjælpning er bedre en renovering af gearkasse :-(
    Så meld da bare ud hvis i kender en bedre olie.
     
  9. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hej
    Prøv og tjek din drivlinje, jeg har lige skiftet det bagerste leje i gearkassen fordi det var i stykker, den skiftede meget hård i alle gear og manden havde fået skiftet olie filter osv, fordi værkstedet mente det var gammel olie.
    Da jeg så var i gang fik den nye hardyskiver, nu skifter den som den skal.

    Så prøv og tjek hele drivlinjen incl bagtøjet og trækakslerne
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis du er sikker på alt andet er i orden, så kan det være nyt fjeddersæt i skiftehuset, nemt og lige til når man har en fin grav :)

    Der sidder 3 fjedre som justere bremse bånd og koblinger, mange har med fordel udskiftet dem og jeg kan personligt anbefale man gør det såfremt man har udtømt div. andre fejlkilder inden!

    Er det alle gearskift som er hårde eller kun enkelte?
    Nye fjedre koster ikke ret meget og er nemt at skifte, dog skal bundkar fra gearkassen lige af men ellers lige til!

    tager ca. 1 times tid og så på med olie så skule du være kørende igen!
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  12. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Her er andre diagnostiske links, man skal nok holde hovedet koldt når man fejlsøger på gearkassen men altid rart at kunne følge med når eksperterne snakker om forskellige symptomer...

    http://www.benzworld.org/forums/w201-19 ... place.html

    med venlig hilsen

    _BO_
     

Del denne side