Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tændingsproblemer på 300 TE-24 ledte til brand i motorrum

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af ClausX, 17 April 2014.

  1. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Jeg har med stor interesse fulgt indlæggene om tændingsproblemer her på forum, idet min bil ofte ikke ville starte når den var kørt varm. Der har aldrig været problemer ved kold-start.
    I går, da jeg igen havde nydt en kort køretur til den lokale Kvickly og skulle køre varerne hjem, opstod problemet igen: bilen ville ikke starte. Jeg sprøjtede lidt WD40 på tændkabler og strømfordeler (det har hjulpet før!) og prøvede igen. Men, uha uha - pludselig var der flammer omkring strømfordeleren (WD40 var sikkert blevet antændt af vildfaren tændingsgnist!). Heldigvis var jeg istand til at slukke ilden, inden den udviklede sig, og der var ingen skade sket på kabler eller bilen, som sådan. Men, bilen startede heller ikke denne gang, og så måtte jeg i gang med at skille strømfordeleren ad på parkeringspladsen under stor interesse fra tililende publikum :lol:

    Jeg behøvede ikke at grave dybt efter problemet: da midter-kablet fra tændingsspolen (hvis det da hedder sådan på en Mercer) kom af, var der tydelig korrosion at se, både i kablets klemme og på strømfordeler-dækslets midter-udtag. Der var intet at se på de 6 tændrørs-udtag - de var alle helt fine, tørre og rene. Efter at have renset korrosionsproduktet af (grå-hvid belægning) på midter-udtaget, startede bilen som en mis og kørte fint derefter.

    Mit spørgsmål er: hvorfor er der kun opstået korrosion på midter-udtaget og ikke på resten af tilslutningerne på strømfordeler-dækslet? Og hvorfor er korrosionen opstået i første omgang? Kabelhætten er fuldstændig intakt og i god stand (blød). Den virker ikke som om den er utæt på nogen måde.

    MVH

    Claus
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Tændingsproblemer på 300 TE-24 ledte til brand i motorru

    WD40 er djævlens savl, det kan vist ikke rigtig bruges til noget som helst. :twisted:
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Tændingsproblemer på 300 TE-24 ledte til brand i motorru

    Det kan være man har givet de 6 udtag til cylinderne lidt smørrelse da man samlede det sidst, og glemte midten.
    Eller gummi hætten på midten ikke er tæt.

    Sendt fra min HTC One SV med Tapatalk
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Tændingsproblemer på 300 TE-24 ledte til brand i motorru

    Overskriften skal lige ændres til "Overdrevent og uforsigtig brug af WD40 ledte til brand i motorrum" rules

    Eller "tændings problemer på 300 TE-24 ledte til uforsigtig brug af WD40 som ledte til brænd i motorrum" :lol:
     
  5. ClausX

    ClausX Member

    Joined:
    23 April 2011
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300-24 TE Sportline
    Km:
    320000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevrolet Corvette
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1975
    Re: Tændingsproblemer på 300 TE-24 ledte til brand i motorru

    Brabus har helt ret! Der blev øst godt på! :lol: :whip:
     

Del denne side