Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forsøg: En lille tråd om olie additiver

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Bilglad, 26 Marts 2014.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Efter jeg nu har skiftet ventilløftere i min 300 E-24 uden virkning eller forskel i lyd, og jo da en lille smule forskel ved koldstart er der, nu tikker den ikke ved koldstart.
    Men motoren lider af en kronisk tik lyd på udstødningssiden det er ikke voldsomt, og jeg har hørt lige nøjagtigt denne lyd på mange 300 E-24 men bare ikke så markant som på min,
    Jeg mener lyden kommer fra toppen men er ikke sikker da det kan være svært at afgøre anyways, en mercedes skal holde kæft i tomgang!

    Derfor har jeg nu besluttet mig for at afprøve additiver, jeg har aldrig selv været tilhænger af additiver men inden jeg skifter kværnen i vognen skal det prøves!

    Planen er følgende, oli flush rens renser motoren indvendigt jeg skifte olie for relativ kort tid siden men der er masser af belægninger, slam og generelt ser det bare beskidt og gammelt ud, en olie rens skulle som min få det til at se pænere ud, jeg vil tage et billede før og efter...

    Efter olie rens er tilføjet skal motoren lige køre i 15-20 min i tomgang,
    så er planen frisk filter, frisk olie, og en gang swedol eller andet additiv godt additiv, pfte behandling burde i teorien kunne dæmpe nogle former for motor støj, så dette er da et forsøg værd selvom det først virker efter noget tid og kilometer så glæder jeg mig lidt til at få afklaret om det egentlig gjorde nogen forskel i mit tilfælde!
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan sige med 110% at det ikke løser dine problemer.

    Addertiv i olien er forbyggende på nogle motore.. Mange nyere motore kan slet ikke tåle addetiv i olien.
    Men det er desværre ikke en trylledrik som kan fjerne mekaniske fejl i motoren.

    Har ser alt for mange som har købt sig fattige ved dyre addetiver i håb om at det kunne fjerne ventil tikken eller lign, desværre uden resultat.

    Den eneste addetiv jeg har stødt på som egentlig giver synligt resultat, det er den man hælder i tanken på diesel bilen, som får vandet ud af systemet og renser dyserne

    Hvis du skal noget, så held en meget tyk olie på, eventuelt en billig 20W50 olie bare for at finde ud af om fejlen ligger ved løfterne.
    Bag efter, gå tilbage til standart olie, så ikke den køre med den tykke olie ved almindelig brug
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvordan er olietrykket? Tænker mere om der kommer tilstrækkelig olietryk op til ventilløfterne?

    Olierens fra f.eks. BellAdd (Servicerens 3) kan også gøre godt. Bruges inden olieskift.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blot et input omkring olietrykket vi kan aflæse på manometeret i instrument huset
    .

    Det er Kun trykket "FRA" pumpen til oliefilterhuset og ikke det tryk som findes videre i motoren som falder, ment på den måde at hvis der findes blokeret passager, så vil trykket jo stige, men hvis noget er slidt, så vil det falde, men så stort et slid ville virkelig være grælt. Til sammenligning havde jeg 6 afbrækket olie sprayer dyser hvor olien pisset direkte ned i bundkaret, dette gav mig kun et drop på en halv bar.
    Så det siger ikke så meget om motorens flow på den fine slitages side og vidste i at alt over 3 bar sendes direkte uden om olie filtret og rundt i motoren. :idea: da der sider en bypassvalve til dette formål i oliefilterkonsollen ;)

    Og hvis din oki Drain Valve hænger, så sendes noget af olie bare retur fra oliefilterkonsollen som kan give dårligt olietryk.
    Det er den ventil som sørger for når oliefilteret hives op at olien i oliefilterhuset tømmes ned til bundkaret.
    Man ser næsten altid et olie tomt hus når låget skrues af da filtret på en M 104 sider fast i låget og kommer med op når låget løsnes. Men prøv og sæt filtret ned og tryk det helt så Drain valve den burde lukke. Hæld så olie ned over filtret langs siderne, så skal olien begynde at stige i huset omkring filtret, fordi der sider også en non return valve fra olie pumpen så det ikke ryger tilbage den vej. Ja der sider også en temeratur ventil i huset. Så det er ikke bare et oliefilterhus :mrgreen:
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Så har jeg gennemført forsøget,

    Kørte en gang abcon oil flush igennem systemet, bilen stod 25 min i tomgang og var helt gennemvarm

    Aftappede olie, åbnede olie filter,

    nyt olie filter fra mercedes
    5,5 liter frisk mobil 1 olie 10W-40
    2x liter swedol

    Den gamle m104 tager i alt 7,5 liter :)

    Dette er blot et forsøg og der står faktisk på swedol beholder at det ikke må anvende på nye biler eller motorer som endnu ikke er tilkørte! men min motor har levet et hårdt liv og har snart rundet 280.000 km så den er jo en udemærket kandidat til at afprøve det på

    Konklusion:
    Der er forsat støj (tik lyd) fra motoren på udstødnings siden, men jeg føler at støjen er reduceret ned til et acceptabelt niveau!

    Så ja det er ikke noget mirakel middel der gør motoren lydløs, men denne kombination kunne i mit tilfælde tage toppen af en irriterende lyd!

    Om det bare skyldes frisk olie eller olie rens, eller swedol kan jeg ikke udtale mig præcist om, men det har hjulpet..

    i alt har jeg købt additiver for 430 kr.
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sidder der også en temperatur-ventil i konsollen, hvad gør den ?
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Åbner ved 106 grader ud til olie køleren 8) på en 24V du ved den som sider ude foran venstre forhjul 8)
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har også haft gode oplevelser med Lindemann Oil System Cleaner på min gamle 104'er, den var væsentlig friere og lettere i sin motorgang efter den tur. Den havde også 400 tusinde kilometer på klokken.

    Savner den stadig. :cry:
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ahh det vidste jeg faktisk godt, tænkte bare ikke lige over, at den sad på/i konsollen.

    Det var jo der jeg overvejede at montere mit olie-termometer.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er det samme som med brugen af en fuldsyntetisk olie, den indeholder også dette PTFE stof der lægger en slidstærk oliehinde i motoren, så hvis ikke den er tilkørt, så har motoren svært ved at blive det.
    Derfor kørte jeg også på en slave olie af mineralsk oprindelse da jeg skulle køre min til efter total renoveringen.

    Jeg kom til at tænke på om den lyd du høre ikke kan skyldes små udstødnings knald fra luftpumpe systemet.
    Det ses jo tit at en vejs ventilen er defekt og det giver sådan en tik lyd lidt som en slidt løfter.
    Det nemmeste er nok at afmontere røret op til topstykket og proppe hullet til, jeg mener der findes en afpropning til de motorer som ikke køre med luftpumpe. Evt. Kan du have en slidt løfter cylinder, der findes jo overstørelse hvis en løfter har slidt selve cylinder hullet den køre i :| det jo nok svært at finde ud af hvilken der driller, men har du prøvet med stetoskop for at lokalisere lyden :?:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det behøver du ikke engang, der er rent faktisk et ekstra udtag på konsollen til test af olietrykket, så der kan du bare skrue proppen ud og montere din føler ;)
    Står under første billede A 8) det en M12 gevin fatning 8)
    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/18-0070.pdf
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Nu ligner billedet ikke min gamle 104'er, men konsollen er måske den samme.

    Men er der også sådan et ekstra udtag på 119'eren ?
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jep det er der 8) og det der forvirre dig er bare det er den nye M104 der er afbilledet med en vand til olie køler frem for olie til luft køler. MN det er samme konsol.
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeps ny 104, vidste bare ikke om konsollen er den samme.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     

Del denne side