Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udskiftning af oliefilter

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Kornum, 10 Marts 2014.

  1. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Jeg købte i december en w114 fra 72" med en eftermonteret 250 diesel fra 89", fra en w124.
    Nu er det tid til at skifte olie og oliefilter, og jeg købte i dag et nyt filter. Da dette er min første Mercedes er jeg lidt i tvivl om selve filteret. Det jeg købte ser således ud:

    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/124131_1993-1995/18/18-050/6011800109M/

    Da jeg så tog et kig i motorummet bemærkede jeg, at filteret ser en del større ud end filterhuset.

    Mit spørgsmål er derfor om der findes flere forskellige typer af filtre/filtrehuse, og om der er nogen der ved hvilket filter jeg skal købe.

    På forhånd tak!
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      1.1 MB
      Visninger:
      2,107
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    Det der ligner unægtelig servo styring olie/filter beholder,- set i forhold til min egen 300d samme årgang samt placering.

    Olie filter sidder i samme side, men bagerst på motoren op mod forruden. og der kan du se at filter passer i størrelse. :-D
     
  3. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Tak for svaret.
    Jeg har netop udskiftet brændstoffilteret og det var let som en leg. Hvis udskiftningen af oliefilteret minder om det bør det ikke volde større problemer.

    Bør jeg fylde mineral, del -eller helsyntetisk olie på maskineriet? Og hvilken viskositet har du bedst erfaring med?

    Et sidste spørgsmål...
    Karossen er en w114 og jeg er lidt i tvivl om der sidder et brændstoffilter i selve tanken. Ved du evt. noget om det?

    Tak for hjælpen!
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    jeg har kørt med forskelligt hvad angår olie,- de gamle diesel motorer er ikke så sarte,- men hæld du bare helsyntetisk på, det betyder ikke noget,- men vælg en 10-40 af et anerkendt mærke,- så går du ikke galt i byen der.


    Jeg har kørt med både 0-40 , 5-40, men 10-40 spiller bedst på de gamle her.

    Men hvis du nørder olie,- så var det tidligere duckhams olie der spiller max,- men de er lukket og konceptet overtaget af valvoline,- , - min bror har kørt det koncept i en årrække ,- og hans motor spiller bare, med valvoline maxlife,- men! - vi er ude i noget nørderi,- det olie er ikke billigt-. Så det er et temperament spørgsmål hvor hidsig man er,- men som sagt, en anerkendt 10-40, så er du godt kørende. :)


    Med hensyn til brændstoffilter i tanken,- det ved jeg faktisk ikke,- og jeg har selv haft en /8 :lol:
     
  5. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    10w40 bliver det.

    Havde du erfaring med w114 og det før omtalte tankfilter? :)
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Ja,- jeg glemte det lige i svaret men rettede det så senere,- ,- som du kan se i min rettelse,- så ved jeg det ikke ,- på trods af at jeg har haft sådan en klassiker :)
     
  7. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu så jeg det.
    Ved du hvem der har forstand på /8 og som måske kan svarer på det?
     
  8. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Michal Hwidsted han har arbejder en del med de gamle type 8er

    Han er her inde fra Forummet

    Søren
     
  9. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Udskiftning af oliefilter+det löse!

    Lige et ekstra spörgsmål...

    Er det korrekt forstået, at der på pinden som er forbundet til låget, til oliefilterbeholderen, skal sidde to o-ringe? I så fald, hvilken störrelse har disse o-ringe?

    Jeg bemärkede, at der medfölger to kobber ringe til det nye oliefilter, men jeg har ingen anelse om hvor de skal anvendes.
     
  10. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    o ringene er til pinden (2 stk.)

    Visse biler som kører med dette filter, har en bolt i toppen (her er kobber skiverne til)

    På billedet er vist en servopumpe, oliefilteret sidder bag til.
     
  11. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svaret.

    Jeg har fundet oliefilteret bagerst på höjre side af motoren.
    Kender du störrelsen på o-ringene som sidder på pinden?
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    originalt filter fra mb, der følger de med, men uoriginale der mangler de, husk at blæse røret igennem, der kan sidde snavs i de små huller. bluestar
     
  13. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er olien og filteret skiftet. O-ringene fejlede ikke noget så jeg skiftede dem ikke.

    Jeg er i midlertid blevet lidt i tvivl om jeg har vendt kobberpakningen til bundproppen korrekt.
    Hvis jeg husker korrekt, så var der en fordybning på den ene side af pakningen, og den vendte jeg mod proppen, eller bolten om man vil. Grunden til, at jeg er i tvivl skyldes, at motoren nu er begyndt og lække olie. Umiddelbart ser det ud som om den lækker fra proppen, man har ikke haft den på lift endnu, så er ikke helt sikker. Jeg tjekkede også oliestanden og den var sunket meget siden i går, og jeg har vel og mærke kun kørt 20 km siden olieskiftet.

    Mit spørgsmål er derfor, om pakningen skal vende med fordybningen mod proppen/bolten eller mod bundkaret?
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    fordybningen er noget bundprop har lavet! obs du må med det samme finde olie utæthed!!
    bund prop kan godt spændes rimeligt hårdt da det er lavet med stor gevind dypte i bundkar!
    Chr
     
  15. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svaret.

    Umiddelbart tror jeg selv, at oliespildet skyldes en dårlig pakning mellem bundkaret og proppen. Eller er jeg helt galt på den?
     
  16. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Det er meget ment at se ! tør af.1 og kør en tur og se efter!
    chr
     
  17. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Vil gerne have uddybet med at blæse røret igennem? I oliefilterbeholderen ?
    Det er jo som regel noget man siger til konen:)
     
  18. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Det rør der sidder midt i låget på oliefilterbeholderen, den med kobberskiven, i det rør er der et lille hul øverst og nederst i siden, det er disse huller der bør renses ved olieskift, sæt du kun fruen til det, men denne gang er det bedst at puste
     
  19. Kornum

    Kornum New Member

    Joined:
    10 Marts 2014
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W114 250D
    Km:
    89000
    Årgang:
    1972
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvor skal kobber skiven placeres?
     

Del denne side