Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Ingen lys i lampen

Emne i 'El-system' startet af TC260, 9 Marts 2014.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har et lille problem med den ene forlygte, som burde begrænse sig til en ny pære, men det gør det ikke.

    I den venstre forlygte virker H4 pæren ikke. Jeg har prøvet at skifte 3 forskellige nye pærer i og det gjorde ingen forskel, og jeg har ligeledes prøvet at flytte pæren fra den anden side (som virker) over i venstre side, og det løste heller ikke problemet.

    Stikket ser helt normalt ud og lader ikke til at være beskadiget, og ledningerne er heller ikke hverken knækket eller løse.

    Jeg har prøvet at måle strømstyrken og her er der en forskel. I højre side (hvor pæren virker) måler den 12,4 Volt, hvorimod den kun er 11,9 Volt i venstre side.

    Jeg er ikke den store elektriker, så hjælp ønskes: hvorfor virker lyset ikke?

    Er problemet de kun 11,9 V i venstre side, og hvor skal jeg finde fejlen?

    Håber at en elektronik kyndig sjæl kan kaste en løsning på bordet.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    SKIFT sikringen det forsyner den pære
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan være en dårlig stel som gør at spændingen kun kan bæres så længe der ingen belastning er på fra pæren, så snart du montere pæren så dykker spændingen. Mål det lige efter. 8)

    Ellers tjek sikring og sikrings holder og skift uanset sikringen

    Hvis det er tilfældet så tjek også det store sorte relæ i boksen bag dine Sikringer, det er lygte kontrol relæet og det har jeg set før giver denne fejl på lyset da pulsen skal igennem dette og via en processer ;)

    Stel forbindelsen sider lidt ufremkommeligt under lygten, det er nemmest at afmontere lygten for at tjekke denne 8)
     
  4. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Stømstyrken er ikke 11.9 volt,det er spænding du måler.(Den burde tænde pæren alligevel).
    hvordan måler du din spænding? Måler du den over fatning eller
    din plus i forhold til stellet?
    Det kan være at din stel forbindelse ikke er Ok,med mindre målingen er direkte over
    din fatning.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Stel burde faktisk også påvirke dine andre pære, så den tror jeg ikke på.

    Jeg tror på det er dit lygte kontrol relæ, det var præcis samme fejl jeg havde, målte 11,9 volt over soklen uden pære, men så snart pæren blev monteret forsvandt spændingen :p det var lygte kontrol relæet som spændingen kommer fra.

    Den med sikringen plejer heller ikke at give denne fejl. Så er det enten eller at spændingen er der uanset pære eller ej.
    Og hvis det endeligt er så brænder sikringen bare mere fast og giver forbindelse hvis den har svagt fat.

    Du skal uanset måle direkte på plus på soklen og stel også og bagefter måler du så både stel og plus i forhold til batteriet 8) så ved du helt præcist om det er din plus eller stel den er gal med ;)
     
  6. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Ja, jeg mente naturligvis at det var spændingen og ikke strømstyrken jeg målte :eek:)

    Jeg målte både + og - på soklen uden pæren monteret (dvs. ind i stikket), så det peger i retning af at det er det nævnte relæ der giver problemer.

    Jeg vil dog prøve at måle stel de steder I angiver for at udelukke det problem.

    Hvor sidder det nævnte relæ? - se lige vedlagte billede - er det inde i den sorte boks bag sikringsboksen (....den med de rustne skruer som for øvrigt ikke er til at få løsnet......)?
     

    Attached Files:

  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja du skal løsne normalt 6 skruer for at få låget af til boksen bag sikringerne, derinde under sider der nogle relæer, ordet som er størst og langt, er dit lygte kontrol relæ. 8)

    Den vigtigste måling er at finde frem til om det er stel i selve stikket til pæren som er dårlig, ved at måle mellem plus på selve batteriet, så du er 100% sikker på du har fat i plus og så måle direkte på stikket til pæren, finder du ca 12 volt der så har du stel, måler du ingen ting mangler din stel til soklen.

    Her kommer så en vigtig pointe, hvis din stel så er ok.
    Så prøv lige om både dit nærlys i pæren samt det lange virker med en pære du ved virker i begge dele i den anden lygte.
    Hos du så mangler kun nærlyset eks. Men har det lange lys, så lugter det igen af dårlig relæ.

    Her ville jeg så måle direkte mens pæren sider i og lyset er prøvet tændt med multimeter mellem stel på batteriet og direkte til plus på pæren/soklen, både kort og langt lys.

    Så burde du finde en god ledertype til hvor fejlen er.

    Jeg mener ikke det kan være en sikring hvis du godt kan tænde eks. Fjernsyn men ikke nærlys.
    Mens et kan du måle dig frem til på ovennævnte metoder 8)
     
  8. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Rigtig fint - så har jeg en fremgangsmåde at følge. Jeg prøver det og vender tilbage hvis ikke det løser problemet.
    Tak for kompetent input!
     
  9. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Nå, nu har jeg testet og målt. Fjernlyset virker fint selvom nærlyset ikke virker, og samtidig lader der ikke til at være problemer med stelforbindelserne. De giver fine målinger både ved nær og fjernlys.

    Det tyder derfor på at det er relæet der er problemet.

    Se vedlagte billeder - hvilket relæ styrer forlygterne (...dvs. hvilket varenummer skal jeg bestille)?

    Og hvad styrer det andet relæ?

    Jeg kan ikke finde disse oplysningerne i hverken Haynes eller instruktionsbogen.
     

    Attached Files:

  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Som beskrevet før :D så er det det største sorte relæ som er dit lyskontrol relæ hvor alt plys til lysene går igennem.
    Dit andet relæ er rigtig nok blink relæ, men det styre også et par andre ting.

    Så det du skal bestille er det lange store relæ, og IkKE blink relæet.
    8)


    Så du skal bestille 126 542 00 32 ;)
    Det er dog udgået og erstattet af et andet som du finder her:

    :arrow: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalog/search/?q=126+542+0332
     
  12. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej gutter

    Jeg takker for hjælpen!
     

Del denne side