Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Falsk luft + hardiskiver

Emne i 'Diverse Drivline' startet af erik1303, 16 Februar 2014.

  1. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Idag fik jeg taget mig kraftig sammen til at kigge nærmere på vores 260E, som tydeligvis lider af en utæthed i vaccumsystemet.
    Jeg har ellers undersøgt det der er til at komme til, ingen gevinst, men idag røg luftfilterkassen af så man kan se hvad der foregår derunder.
    Det tog ikke mange sekunder at finde lækagen, en revnet slange, den stod nærmest og "hvæsede" af mig, fat i noget æterstart, og ganske rigtigt, et lille pift og så kunne du høre det straks :( .
    Slangen er hård som sten, og skal self. skiftes, fik dog et spændebånd, der desværre gjorde det værre end før da den er revnet meget.
    Men der er jo ikke den mest tilgængelige slange på denne bil, men mon ikke det kan fikses.
    Samtidig blev begge hardiskiver skiftet og det var vist også på tide, da begge var hårde som sten, og fjedersystemet i den forreste sad helt løst. Tydeligvis de originale, med MB logo på, og næsten ikke til at skille ad.
    På billede 3 ses en lille vaccumdåse der er i forb. med slangen mellem topdæksel og luftfilter, plastslangen knækkede da jeg tog i den, og da jeg ville trække den ud af gummistykket i den lille dåse røg gummiet ud istedet, kæft noget mas med at få den sat i igen.
    Hvad er denne lille dåses funktion ??
    Smider lige et par billeder.
     

    Attached Files:

  2. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det er til noget form for benzintryks regulering.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jep det er benzin tryks regulatoren.

    Det hul hvor slangen mangler som går op til luftfilter klassens slange mellem ventildæksrl og luftfilter er til at sænke trykket lidt når den går i tomgang hvor der ikke behøves så stort et tryk i mængde fordeleren. 8)
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hej Erik, hvis du konstatere at din trykudligner er defekt har jeg vist en i fin stand, de er pissedyre hos mercedes så vidt jeg husker! jeg har selv knækket min back in the days!
     
  5. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nej jeg har ikke indtryk af at trykudligner er defekt, og den er jo bragt iorden igen. Og dette udluftningssystem til topdæksel/luftfilter er da vist mest til pynt og for at forhindre at der kommer skidt i den lille dåse, det er vel en slags udligning til atmosfærisk luft, ligesom "lille Viggos" ekstra slange uden forbindelse er på dieselbilerne.
    2 nye originale slanger til manifold bestilt hos Mercedes idag pris hhv. 65,- og 55,- :?: :D til erstatning for den revnede, og så kunne den slange på den anden side jo også lige så godt blive skiftet.
    Udskiftning af de 2 hardiskiver er da vist også mægtigt iorden, ifølge fruen har den aldrig skiftet så godt gear som nu, ingen kraftige ryk eller smæk, og når vaccummet bliver iorden imorgen, satser jeg på at gearskiftet bliver endnu bedre :-D .
    Update følger self.
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nu bliver jeg lidt nysgerrig, købte du org. hardyskiver hos mercedes?
    Hvis ja hvad kostede de?
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nej de er købt i org. kvalitet hos Gørløse (JURID) pris hhv. 535,- og 358,- + moms (incl. rabat) spørger sgu lige hos Mercedes imorgen når jeg henter de 2 slanger hvad de koster hos dem.
     
  8. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nå det var da en overraskelse da jeg spurgte om org. hardyskiver hos Mercedes.
    De har åbenbart tilbud på de forreste til 450,- incl. moms det er jo halv pris, den bageste koster dog 717,- + moms. Det er jo præcis det dobbelte af Gørløses.
    Bil kom til at fungere meget bedre da den slange blev skiftet, ingen hvæseri, helt stille og vaccummeter er næsten helt i bund nu, og bilen bremser altså bedre da der er mere vaccum tilstede.
    Men ikke den nemmeste slange at skifte, da koldstartsventil og dens dyserør skal afmont. + alt det andet.
    Og ingen plads er der jo nok af. :(
    Kørte lige forbi min mekanikerven for at tjekke forurening og lamdaværdi, for at se om der skulle justeres noget.
    Co værdi rent nul, lamdaværdi 1,1 i tomgang, det er da vist helt OK. :-D
     
  9. zky

    zky Member

    Joined:
    25 Januar 2011
    Indlæg:
    192
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124290
    Km:
    304
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W201029 + W201034
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Det er NOGET magert - det er ikke godt

    Sendt fra min GT-N5120 med Tapatalk
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    1.1 er ikke godt, det vil bilen dumpe på til syn! Skal være så tæt som mulig på lambda 1.0 du vil også opleve bedre ydelse hvis den står korrekt, og den må faktisk heller ikke være svingende i tomgang
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nå de 2 herrer ZKY og Bilglad fik jo ret med hensyn til måleværdier, så det var en ommer.
    Men det er da en tidskrævende opgave (½ time) for når du når det punkt hvor det ser interessant ud skal der ikke meget rysten på hånden før det går galt, med udsving af det ene eller det andet.
    Bliver lambda værdi for lav, stiger CO og omvendt.
    Forestil jer en urskive, hvor man starter med at dreje 10 min. ad gangen, lidt den ene vej og så den anden vej, så ned på 5 min, og til sidst er det nede på ca. 1 min. så finføling er påkrævet.
    Så jeg endte på Lambdaværdi der svinger mellem 0.998 og 1,01, og CO steg til 1,4 - 1,5 og motor går meget bedre i tomgang, jeg prøvede at stille en ti´er på højkant, men topdæksel er jo desværre skråt.
    Jeg har i et tidligere indlæg skrevet om vaccummeter / økometer som værende datidens computer, og skægt nok står mit nu helt ovre i venstre side og læner sig op af bundstoppet, så det var altså det sidste der manglede.
    Så man kan jo aflæse ALT med motorens tilstand med dette instrument, vaccumlækager, forkert blanding, osv. så når det stiger lidt igen må der en lille ny justering til. :-D
    Kan godt forstå Mercedes fjernede det sidst i 1990 da det jo kan forvirre/irretere kunderne.
     
  12. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er ikke altid nemt at betjene Ke-jet anlægget, der står i service manualen at den skal justeres inden motoren bliver gennemvarm, hvorfor ved jeg ikke..

    Men den kan godt finde på at svinge, da lambda kontrollen regulere motorgang via tomgangsventilen og i enkelte tilfælde kan kræve grundjustering af flere plumberede justerings muligheder på anlægget!, fx gasspjæld, tomgangsventil, og nogle luftmassemåler er også plumberet fra mercedes af, så man ikke selv fik den ide at pille ved det!
     

Del denne side