Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Historikken med gastank kombi benzintank i W123/124

Emne i 'Benzinmotorer' startet af mb230ce250d, 8 Februar 2014.

  1. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Jeg vil høre om der er nogle med erfaringer om den gang vi her i DK kørte med gas og benzin som kombination og et mindre bagagerum:) havde det nogle negative indflydelse på motoren og driften af den.
    Kan huske den første W123 230e min fader købte tilbage i 1983 havde dette installeret, den var fra 1977. Men han fik det afmonteret efter nogle år. Men kan se at der er begyndt selv her i Jylland at dukke gastander op igen. Ja det er jo nok den ældre del af forummet der kan byde ind:)
     
  2. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Jeg havde i min ungdom en Ford Granada V6, som jeg købte med gas... Jeg pillede hele anlægget af da jeg synes det var for dyrt i vægtafgift (allerede dengang kostede det), men jeg synes samtidigt det var noget juks at man kørte den varm på benzin og så klikkede man over på gas, det gav så vidt jeg husker lidt halten og hosten lige ind til den gik rent igen.. Den var utrolig ren i motoren, indsugning var nærmest helt hvid af gassen, og så havde gas en meget karakteristisk lugt fra udstødningen.. Jeg synes/ husker at den gik bedst på benzin, ialt fald efter anlægget var blevet pillet af og tænding og karburator var trimmet ind til benzin. Værst af alt var jo at man skulle have påfyldt gas, det var ikke selvbetjening dengang, og det er da nemmere at smide slangen i hullet og hælde benzin på..

    Jeg ser godt nok at nogen steder har man gas, men uden at vide det er det nok noget man gør for turisterne, da det er mere udbredt i udlandet, de er vel ikke ramt af en eller anden vandvittig afgift som danske gasbiler sikkert ville være, selv om jeg tror det er mere miljøvenligt end benzin og diesel...

    Kunne da være interessant at grave lidt frem, om der er nogen nyere biler der kører på gas, og i så fald hvad er økonomien i det...
     
  3. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Takker for tilbagemeldningen, snakkede igår med en mekaniker der netop nævnte at gassen jo er så ren at der ingen smøring er i det. Så at det må bestemt have været hårdt for selve motoren, altså kompressions arbejdsområdet.
    Du skriver at det var for dyrt i vægtafgift? Var der ekstra vægtafgifter pålagt ens bil hvis dette var monteret?
     
  4. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Især Granada var meget brugt til gas. Dog blev de alle sammen mont. med " panser ventiler " da de org. ikke kunne holde. Gas har jo som skrevet ingen smøring.

    Og ja, de blev pålagt extra afgift. Og på et tidspunkt blev kravet til selve tanken meget store så en tank kom til at koste ca. 12000,00 kr.

    Og så var hele fidusen sådan set forbi

    Man kunne godt lave motoren til kun at køre på gas og så var den meget bedre end på benzin.
    Gas har jo et oktantal på ca. 112. Og lavede man dette så kunne man køre længer på literen end på benzin.

    Prøv at kikke på de tyske sider for brugte biler, der kan du nemt finde biler som køre på gas.
    Dernede bliver man jo belønnet for at køre på gas.

    Billiger afgift og billig gas.

    Gas forurener jo næsten ikke.

    Og i dag kan du købe en Fiat Panda som har det hele mont. klar til brug.
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    kørte ford taunus v6 2.0 van på gas/benzin :-D Der var vægtafgift som diesel.
    Talene her er måske ikke helt korrekte , men det var det her der skete: Gas drift brede sig til mange biler!
    Jeg havde bræstof økonomi som en fiat 127 ! gasen kostede noget mindre end Diesel ,brænd værdi var noget mindre.


    Når man skiftede olie på å efter 10000km så den helt ny/ren ud!
    Min kørte super på gas og brugt kun benzin til at starte på og køre de første 500m når det var koldt!
    Der var rigtige man steder man kunne købe gas , men det blev for populært (lig som sol celler) og afgiften på gas blev hævet så gasen kom til at koste mere end diesel. Så var der kun besvær med gas og ingen økonomi i det!
    Men det er /var synd for der var er mange biller der kørte godt på det (land rover v8 og mange andre)
    og der er nok co forurening på gas (og lidt nox forurening? ) men ellers er det et spil produkt på olie bore platforme !
    chr
     

Del denne side