Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

260 E Motor er svær at få igang

Emne i 'El-system' startet af Marcofrydshou, 7 Januar 2014.

  1. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.

    Jeg er glad nyejer af en 260 E fra 91'

    Alting står og kører formidabelt, dog synes jeg motor er lidt svær at starte.

    Jeg skal træde godt på gassen for at få liv i den i det kølig vejr, når jeg tænder den.

    Ejeren mener ikke batteriet fejler noget men at det kan være fugt i strømfordeler og måske en fejl i koldstarts relæ?

    Er det til at skifte selv, tjekke selv og hvordan?

    Jeg er lidt ny mht biler men råd modtages glædeligt!

    Bilen har gået 212.000
     
  2. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Uden at skulle kloge mig for meget så kunne det meget vel være fugt der giver problemer.

    Fornemmer du at motoren starter men at den ligesom takter dvs. at alle cylindre ikke er med, hvis det er tilfældet så er det nok fugt i fordeler eller overgang i kabler.

    Hvad sker der når bilen så er startet, er motoren urolig?

    Jeg mener i øvrigt at du ikke skal røre gaspedalen under opstart.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  3. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er svært at svare på mht til hvordan motoren opfører sig. Når jeg sætter nøglen fungere alt strøm men motor er lang tid om at tage fat, når jeg tænder for den.

    Den kører helt fint men når jeg holder stille, er det føles det som om den ryster eller brummer en smule i tomgang.

    Når jeg har kørt den varm er der ikke ligeså store problemer, det er mest når den har stået stille i flere timer.
     
  4. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har i øvrigt lige købt en affugter spray fra silvan, til at spraye på fordeler, relæ osv i forbindelse med startproblemer.

    Er det noget der anbefales eller frarådes?

    Mvh

    Marco
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Spray er kun en midlertid løsning, især hvis der er en revne indvendig i fordelerdækslet.

    Jeg var selv ude for dette, ved at kigge indvendig i dækslet kunne jeg ane en mikroskopisk revne, efter skift har jeg ikke nogen problemer.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  6. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg har været igennem det samme 2 gange nu, med lidt dårlig start og dårlig tomgang.
    Der er kun en ting at gøre, strømfordelerdæksel og rotor og tændkabler skal skiftes, og du SKAL købe Bosch dæksel og rotor, og nogle ordentlige kabler, BERU feks.
    Og dersom tændingssystem på en Mercer er yderst vigtigt, der er virkelig knald på, skal du heller ikke spare på tændrør, køb NGK eller Bosch.
    Nu er dæksel og rotor ikke det nemmeste at skifte på denne motor, men kan sagtens lade sig gøre (pladsmangel)
    Go fornøjelse og operationen kan stærkt anbefales :-D
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Udover tændingen er der 2 andre muligheder som bør efterses overspændingsrelæ og benzin tryk (træt pumpe efter 20 års tjeneste) på de ældre biler kan benzin rør godt blive rustne og og bare en lille utæthed kan medføre startvanskligheder
     
  8. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ja tjek OVP relæ(sidder til højre side ved batteriet) og evt også benzinpumperelæ(sidder tæt på OVP relæ):)der må overhovedet ikke være ir/skidt på dem,og som erik103 mener jeg også du bør afmontere strømfordelerdæksel/rotor samt tændkabler.der sidder umbraco skrue nederste på stømfordelerdæksel tæt på kileremmen,som kan volde lidt problemer pga pladsmangel,men ellers er det lige ud landevejen 8)
    Hvis du køre uden kappen som dækker for strømfordelerdæksel/tændkablerstik,så køb en ny da jeg kørte knap et år efter at have monteret nyt stømfordelerdæksel/rotor,og så kunne jeg skifte det hele en gang mere(lidt dyre lærepenge),da et tændkabelstik ganske enkel var brændt af i strømfordeleren :(

    Mvh
    Chr
     
  9. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok. Tusind tak for svarene.

    Bilen har lige omfattende service. bagbro, aksler, gearservice, benzin-olie etc gennem seneste år af tidligere ejer.

    Jeg kan se på de medfølgende service sedler at der med jævne års mellemrum er blevet skiftet tændrør, strømfordeler, tændkabler osv. Så jeg kunne forstille mig det er der, den ligger.

    Jeg har fået 4 fyldte kasser med af reservedele men jeg aner ikke på nuværende tidspunkt hvad der er hvad.
    (Dog er der noget fra Bosch i mellem :?: )

    Jeg er rigmelig grøn mht hvad der sker under køler hjelmen men jeg er ikke bange for sorte hænder.

    Vi er enige om at batteri sidder inderst i højre hjørne. Hvor sidder Benzinrelæ og hvad sidder der inderst i venstre hjørne?
     

    Attached Files:

  10. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Og et spørgsmål mere:

    Nu kigger jeg på gørløse autoimports webkatalog.

    Kan i anbefale at købe de uoriginal R-dele eller kun originale??
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg kan se du bor i KBH, du er velkommen til at komme forbi, så kan jeg hurtigt udpege hvor de forskellige relæ'er sidder samt om du har tændingsfejl!
    Der er ikke noget mere åndsvagt end at bruge penge på reservedele og så bagefter finde ud af det ikke var nødvendigt!
     
  12. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Stort! Det vil jeg rigtig gerne. Kan du pm mig adresse osv, så kan jeg komme forbi dig?

    Vh Marco
     
  13. bowler15

    bowler15 New Member

    Joined:
    14 Oktober 2012
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Grand Vitara 2.5 v6
    Km:
    110000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Marco overspændings relæ og tændkabler er originale og næsten lige skiftet, jeg forstår ikke at den er så svær at starte, den plejer kun at have problemer hvis den har stået i flere dage i fugtigt vejr. Og som regel kun første gang man starter om morgenen, er lidt ked af du har de problemer med min forhenværende dejlige stjernebil, håber du for løst det
    mvh john
     
  14. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Du har ret bowler15....en dag eller to uden start og i fugtigt vejr,kan godt give en lidt sværere start,men det motorrum der ser jo superfint ud og med det km tal og nye dele forstår jeg heller helt startproblemerne :?:
    Sikringsboksen sidder til venstre og skift til messing sikringer,som kan købes hos Gørløse autoimport,hvis det ikke allerede er gjort.
    mvh
    chr
     
  15. bowler15

    bowler15 New Member

    Joined:
    14 Oktober 2012
    Indlæg:
    29
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Grand Vitara 2.5 v6
    Km:
    110000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Alle sikringerne er skiftet til messing så det burde også være i orden..
     
  16. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej John.

    Ja, jeg mente også at tændkabler og sikringer var nye. Det kan selvfølgelig være muligt at det er strømfordelerdæksel eller rotor?
    Motor er lidt urolig i tomgang og den er svær at starte når den har været kold i nogle timer.

    Når den er kørt varm, starter den fint.
    Jeg får den kigget igennem og finder ud af det.
     
  17. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nu er der jo desværre også et ret omfattende vaccumsystem på sådan en bil, og det er self. bygget til at virke, og virker det ikke optimalt kan der blive problemer.
    Mercedes havde et vaccummeter/økometer indbygget i instrumenthus til slut 90, der fjernede de det, sikkert forståeligt da det mest står i det gule/røde felt når man kører, og det kunne jo give negative "vibrationer".
    Men dette instrument kunne også bruges til at se om motor/vaccumsystem er iorden, da nålen helst skal stå længst mod venstre, så er systemet iorden, står nål midt i instr. i tomgang er der noget galt, og er der en utæthed et sted er motor self. lidt sværere at starte.
     
  18. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det har jeg ikke i min 260 E :-?

    Jeg kan se billeder af instrumentbræt med Economy til venstre når jeg ser andre billeder af W124.
     
  19. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Ja nu ved jeg ikke lige hvordan jeg skal svare korrekt på dette indlæg, men jeg prøver :?: jeg skrev slut 90, ikke slut 90´erne, jeg skulle jo have skrevet slutningen af 90, og da din er en 91 model har den det jo ikke.
    Nu har vi 3 serbere (ex Jugoslavien) ansat på mit arbejde, og selvom de har været her i 15-20 år, har de stadig lidt vanskeligt ved det danske sprog som bla. ved denne lille sprogfinurlighed :)
    Og dette er IKKE skrevet for at fornærme nogen :-D
     
  20. Marcofrydshou

    Marcofrydshou New Member

    Joined:
    3 Januar 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    212
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nåh.
    Denne gang er den helt død.
    Prøvede i morges og fik 5 hurtige kliks og derefter ingen reaktion.
    Alle lamper (ABS, OLIE osv) på instrumentbrættet lyser når jeg sætter nøglen i og el-ruder virker ikke.

    Kan det være batteriet der skal jump startes?

    Ps. Har fået tjekket relæ og det ser umiddelbart ok ud.
     

Del denne side