Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

lade/batteri problem LØST

Emne i 'El-system' startet af FHP, 25 November 2013.

  1. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Stjerne venner

    Så er den gal igen! Håber i kan hjælpe en novice endnu engang :shock:

    bil 124 026
    Batteri: vedligeholdelsesfri type år 2011

    problem: Fra den ene dag til den anden vil bilen ikke starte pga. manglende strøm på batt. Har ladet på batteriet og bilen startede. Dagen efter kunne jeg kun lige akkurat starte bilen. Efter et par minutter i tomgang var der klart mere strøm på batteriet. Så min umiddelbare indskydelse er at det er batteriet der er færdigt (efter 2 år!). Eller kan det være en kortslutning ? nogle gode råd til fejlsøgning?
    PS har ikke et voltmeter!!
     
  2. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: lade/batteri problem

    Tja, hvis du har købt et sekunda batteri den gang er det vel ikke så underligt.

    Så der er sikkert ikke en anden udvej end at købe et kvalitets batteri.
     
  3. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: lade/batteri problem

    Hej Jan

    Jo Jo Nu var spørgsmålet ikke så meget sigtet på batteriets kvalitet, men mere om hvor jeg skal sætte ind. Vil gerne rette fejlen rigtig første gang i stedet for at fare ud og købe unødvendige dele :evil:
    Batteri: BERGA 74 Ah fra 04/11. Det tror jeg de fleste vil betegne som en kvalitetsvare.
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: lade/batteri problem

    Berga er mig bekendt et Varta in Disguise. De taber typisk effekt ved fuldstændig afladning.

    Men prøv at søge lidt her på forum, der er flere indlæg, der ligner dit, måske du kan finde næste skridt i et af dem.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  5. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Re: lade/batteri problem

    Jo jo, jeg har ikke noget imod Berga. Men kan du nøjtes med et 74 Ah.
    Bør det ikke være 100 Ah.
     
  6. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: lade/batteri problem

    Du har vel sørget for at tjekke om generatoren fungerer korrekt. (ca 14V) :wink:
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Re: lade/batteri problem

    Skal vi prøve forfra?
    Du siger du ikke har et voltmeter; jeg ville anbefale dig at køre ind til Harald Nyborg (eller Thansen eller en større tankstation...) og købe et! Det koster ikke mange bassseører og du har brug for det hvis du vil kunne fejlsøge elektriske problemer. Og det kommer du nok til igen! ;-)

    Grundlæggende er der to oplagte muligheder:

    - Dit batteri er dødt
    - Din generator lader ikke nok

    Hvis du sætter et voltmeter på batteriet med motoren slukket og noterer spændingen hvorefter du starter motoren og lader den gå i tomgang, så skal du se at spændingen stiger til ca. 14 volt når motoren kører.
    Hvis det ikke sker, så er der noget galt med generatoren.
    Det mest nærliggende er at det er regulatoren ("laderelæet") den er gal med; på Bosch generatorer sidder den udvendigt og er lige til at skrue af og skifte. Og man kan købe en ny hos de fleste reservedelslagre; det er ikke en speciel Mercedes del. Den koster vel en 150 kr tænker jeg. Og det er en sliddel så den skal under alle omstændigheder skiftes før eller senere! ;-)

    Hvis spændingen stiger som den skal men batteriet stadigvæk dør efter kort tid, så er der god grund til at tro at det er batteriet.

    Det her er vejledende; der er andre ting som kan være galt, men det er meget, meget tit det er en af de her to ting der driller.

    NB! Det kan som du siger være en kortslutning.
    Når du nu har købt dit voltmeter, så kan det også måle strøm!
    Sluk motoren, sluk alt elektrisk, pil pluspolen fra på batteriet og sæt ampermeteret ind imellem.
    Hvis det banker helt i bund så er der et problem! :)
    Hvis det sker, så afbryd forbindelsen fra batteriet til generatoren og prøv igen; hvis det fjerner problemet så har du en defekt generator. Det er højest sansynligt en diode og dem kan man godt skifte, men som regel giver det mere mening at skifte generatoren.
     
  8. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: lade/batteri problem

    Hvis man ikke har adgang til et multimeter lige med det samme, så kan man pille stellen af på batteriet når man stiller bilen. Næste dag sætter man den på igen og starter, er der mærkbart forskel på 'juicen' på batteriet så har man nok en strømtyv et sted.

    Men forrige indlæg er vist det rigtige at gøre 8) . Køb et multimeter og en god batt. lader som c-tek. Et batteri skal vedligeholdes, især hvis man ofte kører små turer :D
     
  9. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: lade/batteri problem

    Tak for råd. Især LBE du er jo meget konkret :) Du fik mig sku lige ned i Harald skod butikken og ud med et multimeter. Men allerede i går satte jeg min batteri fra båden i bilen (er et alm. bilbatteri 12V/60Ah). Det starte fint bilen. Men her til morgen, samme resultat næsten nul strøm. Jeg var så fiks at jeg havde ladet på det batteri natten over, som jeg tog ud i går. Det løste problemet her til morgen, altså med at starte og komme på arbejde. Jeg har P plads i en kælder på arbejde, hvor der i sagens natur ikke er frost. Wupti bilen startede efter ca. 8 timer 1. gang.
    Her til aften har jeg så målt begge batterier 12.3V og 12.4V. Det batteri i bilen (12.4V) uden tænding og 14,4V med motor i tomgang. Har i øvrigt skiftet spændingsrelæ/kul sidste efterår. Har prøvet at tage plusledning fra batteri og målt Ampere mellem minuspol og den frakoblet pluspol = 0.00. Og målt Ampere mellem pluspol på batt. og den frakoblet ledning = o.oo! Var ikke helt sikker på hvad du mente. Som du (i alle) sikker har regnet ud, har jeg ikke super meget styr på EL. Men man skal vel starte en sted? Har jeg så 2 færdige batterier eller hvad er næste checkpoint?
    :twisted: Tak for losset i r.... , tror jeg på sigt bliver glad for mit multimeter :cool:
     
  10. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Re: lade/batteri problem

    Hvis du harb to batterier der dør hen over natten og en lader der giver 14 volt i tomgang, så vil jeg næsten troi at der er en strømtyv. Bevares, to døde batterier er da set, men det lyder mindre sandsynligt.
    Det du skal gøre er at fjerne ledningen fra plus-polen på batteriet og så sætte måleren ind imellem batteriets pluspol og så ledningen.
    Det bør give et udslag af en eller anden størrelse; du har radio og ur og hvad ved jeg, så der er altid et eller andet der trækker lidt strøm.
    Husk at du både skal dreje knappen hen på strømmåling (der står A eller mA som enhed) og flytte måleledningen fra V/ohm til et stik der nok 2 A eller noget i den retning. Husk at sætte drejeknappen på den største værdi du finder.
    Hvis du ikke får noget udslag, så prøv lige at tænde positionslyset, så skal du få et udslag!
    NB! Pas lidt på med de her målinger; hvis det er en strømtyv der trækker 50 ampere så kan det godt være måleinstrumentet piver! ;-) Jeg mener der sidder en sikring inde i apparatet, men det kommer lidt an på hvilken model man får fingre i.

    Ellers må du jå komme en tur til Hvalsø, så kigger vi på det.
     
  11. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Re: lade/batteri problem

    Bare en indskydelse ang dit problem med dødt batteri :( har du skiftet/tjekket OVP relæ på din bil???jeg satte et uorginalt 2 sikring på min(er født med 1 sikring OVP relæ),hvilket medførte at den afladede batteriet med 0,6 amp og ødelagte et 1 år gammelt Exido batteri :-(( jeg skiftede laderelæ og tændrør og var ved at gå ud mit gode skind,indtil jeg satte et orginalt 1 sikring samt nyt batteri(super service hos thansen som gav et nyt uden beregning) og den starter nu helt uden problemer og har aldrig kørt bedre end nu :gr8:

    Mvh
    Chr
     
  12. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: lade/batteri problem

    Hej Chr.

    Yep har skiftet OPV relæet for et års tid siden. Skiftede til et originalt MB. Mener i øvrigt at der er 2 sikringer i den nye forbedrede udgave og kun 1 sikring i det gamle. Any way
     
  13. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: lade/batteri problem

    Hej Lbe

    Mange tak for den udførlige anvisning. Har målt et forbrug på 0,6 Amp så ja der er en tyv :evil: Tror også jeg har fundet "tyven". Ledningen til bagagerummets belysning er defekt. Det viste jeg godt da lyset virker sådan lidt on/off. Så med multimeteret tilsluttet kunne jeg konstatere at når jeg åbnede bagklappen og lirker lidt med klappen så forsvinder forbruget. Der så bare sket det at jeg ikke kan deaktivere min alarm. Når jeg tilslutter batteriet giver alarmen nogle bib lyde for at indikere at den er aktiv og skulle virke efter hensigten. MEN der ikke længere lys i dioden der viser at alarmen er aktiv. Når jeg sætter nøglen i tændingslåsen og drejer til anslag så bib'er alarmen. Lidt som om der først der kommer strøm på alarmsystemet igen når der kommer tænding på. Alarmen bib'er med en fejl, og startspærrer funktionen er slået til. Trykker jeg på fjernbetjeningen kan jeg slå alarmen fra, med nøglen isat forstås. Men for at starte er jeg nødt til at slå tændingen fra. Så starter hele balladen forfra :eek: Har målt batteriet efter ladning og der 12,4 V på det nu. Der er et backup batteri til alarmsystemet og det kræver 10-15 V står der i vejledningen. Jeg har målt på backup batteriet og der er kun 8,18 V. I vejledningen står der at min. spænding er 8 V. Så min mistanke går lidt på at alarmsystemet kører på backup batteriet når bilen efterlades aflåst? Jeg tror ikke at backup batteriet oplades før motoren kører. Så på den måde er man lidt fuck up. Vejledningen til alarmen siger at hvis spændingen falder til under 8V skal batteriet oplades! Men det er sku lidt svært da det for det første er loddet på den printplade der sidder i sirenen. Så det er ikke bare lige at tage ud og det er ikke et "standard" batteri, men et sammensat batteri af knapceller der giver 15V. Så nu er rådne råd dyre eller omvendt, som Peter Sommerville sige.
    Alarmen er en eftermonteret Sikura SK90 fra ca. år 2000. Jeg ved godt det er noget bæ, men den var monteret da jeg købte bilen. Syntes ikke lige jeg har mod/erfaring til at demontere den, selv om det var det jeg havde mest lyst til.

    What to do?
     
  14. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Re: lade/batteri problem

    12,4 volt er ikke nok på et nyopladet batteri; det skal ramme 13,4 volt.
    Hvis batteriladeren ikke kan lade det op til mere end 12.4 volt, så tror jeg at jeg ville anbefale et nyt batteri.
    0,6 ampere er selvfølgelig noget, men det burde ikke kunne tappe et batteri på et halvt døgn!
    De batterier vi har i bilerne er på 70 - 100 amperetimer; det betyder at de kan afgive 1 ampere i mellem 70 og 100 timer før de er afladet. Helt så simpelt er det ikke, men hvis du har en god generator og et sundt batteri, så er 0.6 ampere næppe nok til at forklare det hele.
    Mht. alarmen, så ved jeg ikke nok om den til at kunne give dig et bud. Men hvis batteriet ikke er i orden så kan det være du kører rundt med for lav spænding på det elektriske, og det kan mercedesen generelt ikke lide.
    Hvis du har mulighed for at låne et batteri, du ved er i orden, så er det måske en god ide at prøve?
     
  15. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: lade/batteri problem

    Tror der efterhånden er styr på batteriet! Men nu er der overhovet ingen reaktion når jeg slår tændingen til. Nogen der har et godt bud på hvad fejlen kan være? Eller er det mon stadig min alarm der driller? Nogen der har erfaring med en Sekura alarm?
     
  16. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Re: lade/batteri problem

    Tjah hvis det er en alwrm med startspærre så kan det jo meget nemt være den!
    Har du et modelnummer på alarmen?
     
  17. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: lade/batteri problem

    Det er en Sikura SK90. Der er ikke meget info at hente på Internettet. Og ja der er startspærre på. I følge det akustiske signal er den slået fra, men det virker som om den ikke er det! Jeg har splittet det meste af bilen af for at komme til alarm boksen for at se om der er en nød afbryder. Det ser desværre ikke sådan ud.
     
  18. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var så alarmen den var gal med :twisted: JTC har demonteret den gamle alarm og så kører det igen :-D Må sige at JTC er hurtig og præcis i arbejdet. Til og med får man en yders fair "bon" for det udførte arbejde ;)
     

Del denne side