Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ophæng til støddæmper

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af elpres, 8 December 2013.

  1. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej gutter

    Mit øverste færest gummi ophæng på min w124 fra 87, siger sære knirkelyde og den skal skiftes.
    Det er sån en fætter her jeg snakker om http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 43201444O/

    Er den svær at skifte? Hvordan gør man? Hvad sker der hvis den svigter helt? Kommer støddæmperen så op igennem forklapen?
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ja , frontklappen kan godt blive lidt deform,
    MVH.
     
  3. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
  4. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej elpres.

    Jeg er enig med Mirakelsmeden i at frontklappen kan få sjove former når støddæmperen kommer farende op gennem ophænget :cry:



    Men så stopper enighedden også :?

    Jeg skiftede selv ophænget og jeg er ved Gud ikke nogen ørn til manuelt mekanikker arbejde :whistle:

    Løft forhjulet fri af gulvet og pil det af. Løsen den store møtrik, løsen de 3 små møtrikker, pres støddæmperen sammen, evt. med skaftet fra en mukkert. Her skulle gummiophænget gerne følge med ned :yes:

    Vær evt. 2 om arbejdet således at når stemplet er presset sammen sidder makkeren ved hjulkassen og laver et lynhurtigt skift af bøsningerne inden stemplet retter sig ud igen...

    Det tar ca 10 min. pr. side. Husk at skift begge sider og husk KUN at bruge OE eller OSP dele.

    Ophænget på billedet viser en kun fire måneder gammel MQPS del :twisted:

    Håber at mit ævl gir mening :)

    Med venlig hilsen

    Claus...
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      285.1 KB
      Visninger:
      547
  5. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Er enig i at det kan gøres ved at presse støddæmperen sammen, MEN efter at have klemt fingrene, og skadet skærmkant og rustbeskyttelse, så piller jeg altså støddæmperen helt af.
     
  6. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for dit svar claus, det gir fint mening. Jeg tror jeg kører forbi mercedes imorgen og køber en org del.
    Mit første forsøg må blive at løfte bilen og mase støddæmperen sammen.
     
  7. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for dit svar også, min mercer er ikke ret fin, så jeg er ikke så øm over den.men jeg forstår godt din pointe.
     
  8. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nu bliver jeg lidt nysgerrig da jeg aldrig har set en 124'er med fjederben? Kan det tænkes at du aldrig har kigget på undervognen på din 124'er, men evt. har en anden bil i tankerne?!? :D

    Ellers kunne jeg seriøst godt tænke mig at se nogle billeder af den ombygning der er lavet på din stjernekrydser... :shock:

    Brian
     
  9. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Således... Skiftede begge tårnlejer (det kalder mercedes dem) på 20 min, alt inklusiv. De kostede ialt kr 860.
    Der skete ingen skade på noget, hverken fingrer eller lak.
    Tak for hjælpen gutter. bluestar
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Denne tråd er et tydeligt eksempel på at her skulle jeg ha holdt min kæft, især når det var fjederbenet på en opel der spøgte i mine tanker, så jeg var for hurtigt ude, det beklager jeg.

    Til almindelig orintering, så har jeg været omkring min undervogn, og almindeligvis går jeg ud for at kontrollere på min egen 124er INDEN jeg svarer, hvis jeg ikke er sikker i min sag, den smuttede denne gang, men jeg lover det kommer ikke til at ske igen.

    Så 300 E24 lad bare vær med at rive håret af dig, du kan godt lade det ligge nu, for jeg kommenterer ikke mere i denne tråd. bluestar
     
  11. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Nå ja, min kære mirakelsmed... :D

    Det skal nu ikke afholde mig fra at skrive lidt...

    Tænkte nok at det var en anden bil der spøgte, men på den anden side, så er der jo lavet væsenligt mere sindssyge ombygninger på 124'ere, så man kan jo aldrig vide... Det er dog ekstremt sjældent at sådanne biler er på danske plader!

    Lige netop på dette forum syntes jeg ikke at du skal afholde dig fra at svare, heller ikke selvom du ikke har fået dobbelt kontrolleret dine oplysninger, for lige netop på 124forum.dk vil et forkert svar få andre til tastaturet og dermed bringe det rette svar frem i lyset, hvilket denne tråd er et glimrende eksempel på...

    Og til sidst, bare lige for at gøre det helt klart; jeg er godt klar over Mirakelsmeden har leveret mange gode indlæg og har hjulpet mange herinde. Mit tidligere indlæg var ikke andet end lidt godmodigt drilleri, som ville blive til ekstrem nysgerrighed, hvis den tænkte ombygning eksisterede... :mrgreen:

    Peace out...

    Brian ;;))
     

Del denne side