Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Guide til bærekugleskift.

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af rune4000, 25 Maj 2009.

  1. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Nu vil jeg have skiftet bærerkuglerne på min 201'er - ved ikke om de fejler noget, men de er jo billige.

    Da jeg har læst flere at jer andre har skiftet jeres bærerkugler, kunne det være godt med en guide inden jeg selv går i gang - det kunne jo nok spare lidt tid.

    Så er der en der gider skrive en guide, samt hvilket værktøj jeg skal finde frem - hvis andet end topnøgle og koben.
     
  2. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Du fjerner først fjederen. Se evt denne tråd:
    viewtopic.php?f=43&t=2803&p=24857#p24857
    Derefter fjerner du bolten som holder bærekuglen fast til fornavet, og løsner de to skruer der holder stabilisatoren fast på bærearmen.
    Nogle fjerner bærekuglen uden at tage bærearmen af bilen, men jeg gør det ikke selv.
    Så fjern de to bolte der holder bærearmen fast til chassiet og tag bærearmen ud.
    NB! Boltene sidder med et par excentriske skiver som skal sidde på samme måde når du samler skidtet igen, så lav et par mærker der viser hvordan skiverne sidder før du fjerner dem! Jeg bruger rettelak (den der lille flaske med hvid lak som man plejede at bruge til at rette slåfejl dengang man brugte skrivemaskiner!). Det hæfter fint på metal og er nemt at se. Og der er endda en lille pensel i hætten på flasken; det bliver ikke meget bedre! :)

    Tag bærearmen over på et solidt arbejdsbord. Fjern gummimanchetten fra bærekuglen og få så meget af fedtet ud som muligt.
    Brug træklodser eller lignende til at understøtte selve bærearmen og læg en 50mm top under bærekuglen så den har et rør at glide ned i.
    Sæt en lidt mindre top (34 mm tror jeg?) ned over spindelen på bærekuglen så du har noget at slå på; når du har fundet en top der passer, så fjern den igen indtil du er klar til at tæve kuglen ud...
    Varm på bærearmen omkring bærekuglen i en 5-10 minutter med en gasbrænder. Hav en fugtig klud klar til at tæære fedtet væk efterhånden som det begynder at koge op, ellrs får du store røgskyer og stikflammer i garagen! :)
    Når bærearmen er godt varm så sætter du toppen på igen og giover den en ordentlig en med en et-kilos hammer. Giv den een til hvis det ikke er nok, så skulle den gerne komme ud! Hvis ikke, så varmer du noget mere...

    Den nye bærekugle har du i mellemtiden haft liggende i dybfryseren så den er godt kold.
    Råb ad konen til hun kommer med den pakket ind i aviser så den kan holde kulden! :)

    Vend bærearmen om og varm igen. Put den nye bærekugle ned i hullet og slå den på plads med den samme top som du brugte til at slå den gamle ud med; den burde lige passe til at kunne slå på kanten af bærekuglen. Lad være med at slå på midten; det er en dårlig ide og ødelægger både den nye kugle og hele din dag! :)
    NB! Sørg for at den nye kugle vender rigtigt! Der er en udskæring i spindelen og den skal vende ind mod bærearmen (ind mod midten af bilen). Det er den, bolten skal ind i når du smaler skidtet igen...

    Det lyder voldsomt, men det tager højest en time pr. side; måske lidt mere hvis det er første gang.
    Det vigtigste er at tænke sig om og have værktøjet klar når man begynder at varme på skidtet; sørg for at vide hvilke toppe du vil bruge til at banke på, og hav dem liggende klar. Når først den er varm skal man helst ikke til at lede efter tingene!
    Hvis du spørger dig for er der iøvrigt sikkert en i nærheden der gider hjælpe...
     
  3. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Tak for en god guide Ibe 8)

    Jeg planlægger at tage bærearmene af som du skriver, så kan jeg samtidig skifte gummibøsningerne.
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  5. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Fedt, tak for linkene 8)

    Ja jeg vil meget gerne opdatere tråden når jeg kommer igang, skal dog lige have lånt en fjederklemme først.

    Det ser sgu let ud med den presse han bruger inde på den engelske side - er der nogen der ligger inde med sådan en?
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hvad end du gør så LAD VÆRE med at præve at undvære fjederværktøjet!!!
    Det kan godt være o.k. ikke at fjerne fjederen helt hvis du vælger at skifte bærekuglen uden at tage bærearmen af, men tag INGEN friheder med fjedrene! De er bogstavelig talt livsfarlige!
     
  7. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Hej Ibe,

    Jeg har stor respekt for fjedrene, så der skal ikke laves nogen eksperimenter. Desuden har jeg 4 nye fjedre til at ligge, da dem bag i trænger til at blive skiftet, det er en god anledning til samtidig at få det gjort.

    Har du forresten ikke fjederværktøj der kan lånes mod depositum? Jeg skal alligevel til Roskilde og lave det, så det er jo rimeligt tæt på...
     
  8. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jo, jeg har værktøjet og du kan sagtens låne det.
    Sender dig en PB med kontaktinfo!
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    tak for kaffe, det var da verden meste besværlige måde at gøre det lille job på.

    der komme lige en lille film om hvordan man lave det lillle nr, på at få den bærekulge ud . og så kun på få min. :eek:


    og uden at brænde huset ned, og bruge fruens fryser :lol:
     
  10. coldhawaii

    coldhawaii Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Kastrup, Hovedstaden
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    165000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW T3 Camper
    Bil nr. 2 Km:
    175000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Derude

    Skulle i gang med at skifte bærekugle og midt i min research faldt jeg over denne kommentar. Der er ingen video at se, men jeg er da meget nysgerrig efter at vide hvordan det er man meget nemmere kommer omkring den lille sag???

    Mvh

    Rasmus
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Uffe er vist ikke så aktiv på forum, så det ikke sikkert han ser dit spørgsmål.
    Men her har du mercedes egen guide til hvordan du gør det 8)

    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD2/Program/Chassis/33-0440.pdf
     
  12. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hæ! Ja man har jo lov at lære; jeg har købt aftrækkeren og med den i hånden er dte en smal sag at skifte bærekuglen.
    Uden aftrækkeren er fryseren stadig din bedste ven! ;-)
     
  13. coldhawaii

    coldhawaii Member

    Joined:
    8 November 2012
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Kastrup, Hovedstaden
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    165000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW T3 Camper
    Bil nr. 2 Km:
    175000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tak for svar Folkens... ;)

    Når det nu er så ligetil med en aftrækker, så lyder det som om det er vejen frem. Det kunne måske tænkes at der var en venlig sjæl, som kunne låne mig dette vidunderværktøj i Københavnsområdet?
     

Del denne side