Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Storbrug af køkevæske

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af RichardBH, 23 Oktober 2013.

  1. RichardBH

    RichardBH New Member

    Joined:
    2 Januar 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Min w124(e230 1990) er begyndt at 'tabe' en del kølervæske, måske en liter på 3-4 dage.
    Jeg kan ikke umiddelbart se nogle utætheder nogen steder??, heller ikke hvid udstødningsgas i væsentlig grad, men den har dog kogt over et par gange, blandt andet i kølevæskebeholderen...

    Nu er jeg lidt bange for at det er toppakningen, kan den skiftes selv af en amatør som mig selv? - eller skal den på værksted og hvad er så prisen typisk på dette?
     
  2. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej du kunne evt køre en tur i den, når du så kommer hjem ligge et stk. pap
    under, og lad bilen stå nogle timer så du er sikker på at den ikke "taber" det.
    Du kunne også prøve at "søge" under bruger/taber vand der er rigtig mange
    gode forslag til hvad de problem kunne være.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tjek dit kølerdæksel, hvis det er blevet træt i fjederen, så koger den over fordi systemet ikke er under tryk og så damper det af og ud i din overløbs beholder, det vil du ikke kunne se 8)
     
  4. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Hvad, hvis man testede kølersystemets tæthet på følgende måde:

    Den tynde slange fra køleren til ekspansionsbeholderen skrues af fra beholderen og lukkes tæt,
    med en dækpumpe med en trykmåler presses tryk ind i ekspansionsbeholderen så meget man kan.

    Den nye dæksel giver efter ved 1,4 bar med at prutte på overløbsslangen,
    og forhåbentlig kan man nu se om der er sjusk på slangerne og
    særligt ved vandpumpen - som ofte er sorteper, siger OTTO-gutterne.

    offtopic
    Så husker vi bare at man aldrig må bruge "stærkere" kølerveskeblandninger end 55%.
    Dvs. fifty/fifty er nok.
    Kølervæskens evne at føre varme er væsentlig ringere end vandens og kan med tætte koncentrationer føre til toppens lokale kogninger, overophedning og toppakningsskade. :twisted:

    Lad os håbe du finder en udvendig lækage i stedet for en indvendig blødning...

    vh
    Peter
     
  5. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej p3h.
    Jeg vil gerne lige høre eksperterne:) om da jeg altid har brugt blåt kølervæsker til Mercedes W124/201! om det er det rigtige? Eller bruges der også gult? Til Mercedes?

    Vh

    Christian
    Aalborg
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal lave en lekage test, altså trykprøvning af kølersystemet + en Co2 test af kølersystemet.
    Så finder du ud af om toppen er utæt og om det løber ind i et cylenderkammer.

    Man kan både bruge blå, rød eller gul kølervæske... De må bare ikke blandes sammen :!:
     

Del denne side