Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lambda signal ledning M103 ??

Emne i 'El-system' startet af Stofberg, 20 Oktober 2013.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har monteret et Air/fuel mix ur i bilen og sat det til lige efter bogen.. da jeg så kom til lambda signal monteringen tjekkede jeg lige den fantastiske håndbog på nettet for at finde den korrekte ledning (målte også med multimeter for en sikkerhedsskyld)

    http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Maintenance/My81/1480.pdf side 4 for w201

    problemet er.. at det "store" stik de omtaler giver 13v konstant som i min verden virker som en heater hvis det skulle være noget.. bilen kører upåklageligt så en defekt lambda er vidst udelukket.. jeg har observeret at der også er et stik ved siden af det store (2benet) men ihenhold til bogen er det ikke den.. nogle der kan be/af-kræfte det jeg prøver at finde? :D

    Operation find Lambda signal ledning! :lol:
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeps.

    Det store stik er som du siger varme legmet i lampda sonden, de andet lille stik er signal ledningerne.

    Husk lige på det ur du nok har købt er til Høj impedant lamda sonde og den gamle biler køre med inkl. vores er lavimpedant.
    Dette er ikke helt ligemeget med mindre dit ur kan se begge typer signal eller er det korrekte 8)
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    uret registrere ifølge manual til 2 typer både med og uden varme, og Volt værdierne som jeg har læst på går op til 1.0V som "Rich" og helt ned til 0.200 er lean med optimal i mid range :) så håber det funker max.. det er også med inbygget relæ så ikke et billigt hehe, men nu håber jeg! ;) dumme bog fra mercedes.. :lol:
     
  4. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Prøvede lige begge af de 2 stik.. den ene gav en klar stel idet uret gik mod RICH (maks) så man kunne nemt regne at det var stel.. da jeg satte den på det andet ben holder den sig i bunden på LEAN (min) hvilket ikke ændre sig.. så tror desværre du får ret BRABUS :/ det er lidt nitte at en fabrikant ikke oplyser sådanne.. :) men må lige rode med det igen når det er lyst
     
  5. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    den triste konklusion.. prøvede at måle stikket da intet gav resultat med uret.. det måler 13,56v over stikket konstant.. defekt Lambda evt? intet at mærke under kørsel.. men igen så har jeg tit hørt at en større motor ikke altid kører dårligt af en defekt lambda.. true/false ? :)
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Vores går i nød program og overfeder blandingen hvis den fejler. Så du får et højt forbrugsog dårlig motorgang.

    Du kan ikke bruge de nye ure til vores gamle lamda sonde type, du skal i givet fald montere en nyere sonde ved siden af den anden ;)

    De nye heder vist Wideband sensorer 8)
     
  7. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det er så skod at finde ud af man skal bruge en ny lambda pga uret.. men sådan er det.. ingen billig vej udenom :roll: ,men jeg må indrømme at når jeg kan køre 10-12km per liter så er det nok ikke overfed blanding i min bette 190'er ^^ syntes dog stadig det er mærkeligt den kører generator spænding over lambda men det er jo ikke alt man skal forstå.. de gamle tyskere vidste hvad de lavede! :D - tak for hjælpen som altid BRABUS ;)
     
  8. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er to forskellige sensorer, wideband og lambda(narrowband)
    http://www.enginebasics.com/EFI%20Tunin ... asics.html
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Min gamle hovedforløbs lærer kom også med buddet jeg skulle have en wideband på.. men øv de ser dyre ud :(

    dog når jeg googler lidt rundt.. finder jeg flere med "narrow" band som sagtens kan få deres AFR ur til at virke.. dvs deres "flexer" fra 0,2-0.8 .. når jeg måler på min er den jo 13,xx volt.. er der en mening med dette?
     
  10. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    endnu lidt ransagning.. det 2 benede stik er ifølge mine kilder til Heater elementet og der skulle være en enkelt til signal.. og den kan jeg så ikke finde.. men os billed på gørløse lambda bekræfter dette.. tror "håndbogen" er dårlig til sammenligning :/ måske noget med W201 modeller med M103
     
  11. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sådan som jeg forstår og læser om det rundt omkring, så kan du godt få det til at "virke" med et ur, men lambda sonden kan kun vise de 3 valgmuligheder. Samt at det går langsommere, end en wideband.

    Kan du prøve at fortælle hvor mange ledninger du har der går til din sonde, samt evt farver?
     
  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Yaaaaaay! Benz forum havde en post om en der havde problemer med at finde sin lambda dog på en 2.3 og de er slet ikke ens som 2,6 men heldet var at der var en som beskrev hvor den var i en 2,6 :D! under passager sædet :lol: hvad F har de dog tænkt på.. haha :D
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja på de 4 benede W124ere sider lamda sonden som regel på manifolden og selve stikket findes oppe ved siden af batteriet. nogle også under bilen dog som på alle de 6 cylindrede hvor stikket jo så faktisk smart nok sider inde i bilen (fri for fugt og skidt, dette er dog hovedsageligt fordi en 6 cyl. køre med 2 katalysatorer og der derfor ikke er plads oppe i motorrummet, men det smarte er i virkeligheden at en lamda sonde skal jo regulere varmen katalysatoren arbejder under ved at udmagre og fede blandingen så den konstant ligger i sit arbejds område og er mest effektiv.
    Derfor sider den lige før katalysatorerne "under bilen" ;)

    Når man så har de 4 cyl. hvor katalysatoren sider under bilen men føleren sider på manifolden, så "ser" lamda sonden jo varmen noget før end katalysatoren egentlig gør, fordi den sider så langt væk, så det er i grunden bedre rent teknisk den sider der, også fordi den har indbygget varme element for at virke hurtigere.

    Det er også derfor de i tomgang som regel ikke kan holde katalysatorerne varme nok til at regulere korrekt.
    Det ser man tit til syn når man så ikke kan gå igennem fordi den forurener for meget.
    Så gør man bare det at man fyre den af så den er helt gennemvarm inden synet, men mange synsvirksonheder ved dette og gasser derfor også bilen op under målingen så den bliver varm og så plejer det at virke :D
     
  14. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    stadig ironisk jeg har brugt den bedre del af en dag ( i timer) på at lede i motorrummet og ved et tilfælde finder jeg så et link der viser hvor det er og efter 20min done... :lol: men noget der er sjovere er hvordan "uret" stormer idet den "peaker" hvert sekund.. men vil dog også sige at man skal vidst tage det med et gram salt.. for når jeg sparker til den "lille tøs" siger den Lean 100% i bund.. men hvis den får dobbelt kickdown og derudaf siger den Rich haha :lol: så Wideband skal der vidst til i længden.. dog vil jeg se hvad den siger imorgen når den bliver godt varm på vej til arbejde.. :p
     
  15. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ah, ja jeg troede faktisk også det var i motorrummet på en w201, men det giver jo mening den sidder andet steds (grundet motoren som er den samme i w124)

    Men har vores biler 2 kat? Fordi jeg mener kun min har 1 under motoren. Dog ved jeg ikke hvad de 2 små "buler" næsten lige efter manifolden er. Men mener bestemt kun at min har en kat under bilen, hvorpå 2 rør går ind. Eller er der noget jeg ikke fanger her?

    Men ja, wideband er way to go, Tror dog ikke du kan erstatte din lambda, men du skal bruge et ekstra "hul". Evt. 2 og to wideband, eller 6 for optimal :D
     
  16. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Min har også kun 1 katalysator som har 2 indgangs og udgangs rør, de 2 små buler er oplyst som Resonans dæmpere, så vidt jeg kan se :) men mange tror det er en Katalysator, vi altid en lambda sonde foran katalysatoren og nogle har også en bagved for at måle emissioner, den forreste fodre blot katalysatoren med en blanding der gør den optimale i emission, hvilket også er derfor mit AFR ur stormer rundt ! :lol:

    Men ja wideband bliver med rigdommene jeg ikke har! ;) men der kommer os en Monsterturbo til 3800+ rpm så der bliver øko mode på turbo drive :p dog vil jeg også sige at med Wideband har man så mange muligheder som evt med anden motorstyring at lade den styrer tænding ved avancering / dysetryk fx :)
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja de 6 cyl har en dobbelt, den er bare samlet i en stor enhed. Så ja nedefra ligner det 1 men der går altså 2 rør ind og 2 rør ud, tjek igen 8) fordi mellem potten der kommer efter har altid 2 rør ind og 1 ud til bagpotten, så der må komme 2 ud af katten 8)
    De 4 cyl har kun 1 ja da de 2 forrår bliver til 1 rør inden det går ind i katten, på nær den sidste 220 model, den fik vist også 2 rør hele vejen
     
  18. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ah, det er sq lækkert at vide, men der er vel stadig kun en lambda? og så måler den vel kun på 3 cylinder? eller noget jeg misser her?
    Men hvertfald godt at vide når man skal gøre det selv udstydning bygge en gang om 10år... eller nojet :D Drømme skal man have.
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jep, de 6 cyl. har en samling af de 2 forrør lige før katten, hvor den ligger så tæt at de fysisk kan blæse ind i hinanden og DER hvor de "snakker sammen" der sider sonden ;)
     
  20. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, nu er jeg lidt tabt, når du skriver katten, betyder det så kattene? Altså flertal? Og hvordan virker samlingen, hvis den alligevel ikke skal gå til en samling? men derimod til to katte?

    Det er lidt af en kattepine.. HAHA.. nå... :oops:
     

Del denne side