Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. 33ven3

    33ven3 New Member

    Joined:
    13 Oktober 2013
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    0 du pt
    Km:
    0
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2 Km:
    0
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    FEDT :love:

    Delene er faktisk 100% magen til det jeg køre med.
    Altså krumtappen ser magen til ud, med samme modvægt klodser og stemplerne ligeså, blot 2V ventil lommer i stedet for mine 4V
    Det er faktisk smedet stempler og krumtap samt stængerne er modificeret osv. :)

    Det er virkelig nogle dele som fra nyt har kostet BOKSEN.

    Jeg har haft spurgt på 6 nye propper og de kostede så bare 30 Jern for 6 stk. :eek:
    og fra 130 til 160 Hk. så tænker man måske det lyder da ikke af meget, men det er momentet dette kit giver som er den virkelige styrke i sættet.
    Man skal jo dog med regne at skulle bore sin blok op, så det er lidt af et arbejde, men nemt nok for den som vil have en anonym råtuning som virkelig får skub i en 2.3er der blier til en 2.6er
    Faktisk vil den være hurtigere end en alm. 6 cyl. 2.6er fordi den jo vejer mere end en 4 cyl. 2.6er :yes:
    Så måske man får noget der ligner 300E præstationer uden det kan ses af syns manden rules
     
  3. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    offtopic
    Smider man så turbo, motorstyring og tænding på så har man en bil der siger "RØVHUL" fra start af! :)
    -Her i herning er der en PS13 (nissan silvia) der kører ræs til træf.. ham er der ingen der har slået end ikke 4-hjulstræk og 6 cylindret turbo (skyline eks.) Fordi motoren vejer mindre og generelt bilen så er han bare væk! :) :lol:
     
  4. 33ven3

    33ven3 New Member

    Joined:
    13 Oktober 2013
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    0 du pt
    Km:
    0
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2 Km:
    0
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lyder som en meget kedelig scare af biler der stiller op mod ham :lol:
    Der er også et par silviaer her over med rimelig meget tryk og knald i udstødningen, som selv jeg ikke kan hænge på.
    Men fra start har de ikke en chance NETOP fordi de er for lette og ikke kan få alle de tryk hypper ned i underlaget.
    Men vi har da et par skylines R35ere den ene med over 1000 Hk som kommer samt hold lige fast, en Audi TT som æder den alm. Skyline fordi han lige har nullet den lidt under næbet :shock:

    Så at man er let er bestemt ikke altid en fordel og slet ikke med kæmpe turbo tuning som gør det yderst svært at få dem fra land fordi du ikke kan styre hvor meget tryk den pludselig fyre af med.

    Så hvis den silvia kun har baghjuls træk og det har de kun, så skal den godt nok køre på nogle syge dragster dæk for at rive noget som helst fra start linien, men senere så kan de nok komme afsted.

    Jeg kørte engang mod en Subaru 4X4 STI den kom kun lige akurat afsted som jeg selv gjorde (Med 4 hjulstræk) og vi kørte side om side hele vejen ned af banen. så kan man ikke lade være med at spørge hvad de egentlig bruger det der 4 hjuls træk til :D eller den Covete (som JTC "Jacob") så jeg kørte mod i køge, ham kørte jeg også side om side med til de 100 før han kunne trække fra :D det er simpelthen så skide sjovt og se deres undrende udtryk i ansigtet bagefter, når man isger man har god gammel benziner uden tryk og en sløv automatgearkasse, så det sådan lidt ,a hvad for noget :D
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kittet giver 190 HK alene. Lagt i en 2,3'er, der jo er født med ca. 136 HK. På sit modersmål hedder tunet ”BRABUS 2.6, 4-Zyl. Leistungsversion auf Basis MERCEDES-BENZ 190 E”. Lidt tekniske data:
    Slagvolume: 2604 ccm
    Kompression: 10,2
    Effekt: 190 HK (ved 5800 pr. min)
    Moment: 242 Nm (ved 4500 pr. min)
    0-100 km/h: 7,8 s
    Topfart: 228 km/h
    Sammenlignet med 2,3'erens data, er det noget af en forbedring! Hvis man så optimerer tænding, indsugning og udstødning har jeg fået forklaret af en tysker, at man snildt kommer et stykke over de 200 HK og 260 Nm - i en bil der vejer 11000 kg.
    Manden, jeg købte tunet af, har desuden haft stemplerne forbi stempelguruen Helmut Wahl i Stuttgart (Google ham), for yderligere optimering. Dvs. der er lavet specielle smørekanaler, fladeoptimering og meget andet, der bl.a. forbedrer smøring og nedsætter olieforbrug! Hr. Wahl ved hvad han laver!
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men det røde ventildæksel må man selv stå for 8)
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    1100 kg - ikke 11000 kg! Sorry...
     
  9. 33ven3

    33ven3 New Member

    Joined:
    13 Oktober 2013
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    0 du pt
    Km:
    0
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2 Km:
    0
    vejere en 190 ikke 1250kg tør (en nomal )


    jeg ved at brabus ha lave en 3,6 24v- S

    hvor de tog små 138kg ud ha den

    sol tag alt el (osv radioen :/) OSV

    ------------------------------





    Evo 1:
    195 HK, 235 Nm
    0-100 = 7,7 sek.
    topfart 230 Km/t.
    _____________

    Evo 2:
    235 HK, 245 Nm
    0-100 = 7,1 sek.
    topfart 250 Km/t.
    _____________

    BRABUS W201 3.6-24
    285 HK, 382 Nm
    0-100 5,8 sek.
    topfart 272 Km/t

    ______________
    Forskællen er faktisk at brabusen har:
    2 cyl. mere
    8 ventiler mere
    50 HK mere
    137 Nm mere
    0-100 = 1,3 sek. hurtigere
    22 Km/t. topfart hurtigere
    _____________
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, det er vel kun 160 Hk. kittet giver motoren 160 HK. "ud af boksen i følge BRABUS" det er lidt vildt hvis lidt slaglængde og boring kan give fra 130 HK med KAT / 136 Hk uden KAT til 190 Hk. blot ved kubik forøgelse på 300ccm. som mest af alt er slaglængde forøgelse der ikke giver Hk men moment forøgelse.
    Men ja med en knast, noget tændings tuning og ind og udstødnigns tuning, så skulle det nok være god for 190 hypper.
    Alle de små justeringer af stempler som Mr. Wahl har lavet, giver måske 10 Hk ekstra.
    Jeg fik lavet samme behandling af mine stempler med special coating og de omtalte smørekanaler samt friktions nedsættende riller i siden af stempel kronen og stempelringene er udmålt i ring gabet ved monteringen, så der slipper nul olie forbi der også, og så er de lettet yderligere af afvejet 8)
    Jeg kan ikke mærkbart føle der var sket en masse lækre detaljer og så alligevel, det tog jo godt 1 år fra da jeg startede til jeg var færdig med min BRABUS motor genopfriskning :D
    Jeg har aldrig fået den målt og det ville jeg skide gerne, jeg tror dog min kompresion er godt og vel 11:1 efterhånden :D specielt fordi jeg køre med AMG Pakningen som er tykkere mellem stemplerne og derfor stikker lidt mere ind i kompresions kameret :mrgreen: de 382 Nm er i hvertfald HELT sikkert hjemme "and then some" de 285 Hk. passer nok meget godt.

    Men det er lækre stempler, dog kunne plejle stængerne godt være nogle lidt bedre og lettere i stedet for de org. mercedes stænger som blot er slebet lidt på for at forbedre olie afløbet på dem samt de kan køre forbi cyl. hullet i bunden uden at støde på :D

    Det er uden tvivl et RIGTIG kvalitets opgraderings kit og det vil give mærkbart bedre moment i bunden som den største forbedring og give en god performance som en 300E 8)
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ifølge motorprogramet jeg har fra BRABUS, samt mandens oplysninger, jeg købte det af, som har arbejdet på BRABUS, så giver kittet 190 HK.
    Der er lavet 3 opgraderinger til Mercedes 190 E (8-ventilet M102) fra BRABUS (der er faktisk lavet en fjerde, men den har jeg ingen oplysninger på).
    1. "AB1'' = topstykkearbejde (145 HK),
    2. ''AB2'' = topstykkearbejde (160 HK) og så
    3. ''BRABUS 2.6, 4-Zyl. Leistungsversion...'' = motorblokarbejde (190 HK)

    Alene topstykkearbejdet kan give meget, det ved du jo BRABUS. Nå de "renser" alle kanaler for støbekrater o.l. Samt bytter ventilstyrmateriale til stål, så har det en stor effekt. Bare den måde de kan veksle mellem mekaniske løftere har effekt. Når de så piller ved selve blokken, giver det altså mere. Du er så heldig, at du har en BRABUS, hvor de har pillet både ved topstykke og blok. Og jeg tror faktisk også, de har pillet ved selve dit ventildæksel, så det smører bedre. Men summa summarum er, at vi taler om 190 HK. Jeg har også en mere agressiv knastaksel fra Albert liggende, hvis man er til denne kombination.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok. så ikek lige der var 2 stk. 2.6er tuninger i det du selv har oploadet.
    Men hvad er forskellen på de 2 kit tænker jeg, 30 Hk er immervæk satme noget af et løft når der ikek er forskel på selve boringen... :| det kan stempler alene ikke give, så er det med en topstykke bearbejdning oven i.
    Men den forarbejdning og ændring af ventiler osv. følger vel ikke med eller hvad?

    Men ja jeg har selv motor programmet den org. bog fra BRABUS og de knast kit som du også snakker om findes jo også til de 6 cyl. men hvis man har en motor der i forvejen har opborings kittet "leistung versionen" så kan man ikke buge knasterne fra deres andre kit, da den øget boring også inkludere hævet kompresion pga. de nye stempler samt ventiler osv. så de knaster der indgår i deres "komplette" motortuninger med nye stempler og krumtap, der bruger de nogle andre knaster.

    Men det er lækre sager og den helt rigtige vej at gå hvis man vil tune sin 2.3er uden alt det besvær med turbo og syn osv. omend en opboring klart er en større opgave, så får man bare en så meget mere kultiveret og brugbar motortuning med dette kit.

    Men forskellen på deres 2 ellers identiske 2.6er stroker kit er mig lidt en gåde har SÅ stor forskel i Hk. det MÅ være fordi der indgår topstykke forarbejdning i det med de 190 Hk og det andet kun er selve stroker kittet. :|

    Og så er der i øvrigt laver flere tuninger til 190eren, end du har der på dit motorprogram. :love:
    Se bare her: ;)
     

    Attached Files:

  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hey BRABUS,
    Nej man kommer nok ikke udenom, at topstykket skal forarbejdes. Det ville man vel under alle omstændigheder få gjort, når nu blokken skal bores. Vi kan godt blive enige om, at både blok, top og udstødning skal kigges på. Men investere man i BRABUS, så har man også tænkt på dette. Jeg havde tænkt på RMC i Rødovre inden jeg gik i stå med projektet. De kan vel om nogen finde ud af, at få et topstykke til at spille. Og ang. BRABUS-varianter til 190'eren, så var det nu den 8-ventilet M102-version jeg omtalte (dem på motorprogrammet er jo bare med/uden kat, og så en turbo + den fjerde mystiske). Ved godt, de har lavet kongeudgaven til M103-versionen, både med 2- og 4-ventilteknologi. Ang. knastaksler må jeg blank melde ud, at jeg intet ved. Har hverken kunne finde data om løft e.l. Jeg investerede i en sjælden Albert-knastaksel (lavet af ham den berømte racerkører/opfinder fra 80'erne), der eftersigende skulle matche "strokerkittet".

    Mvh. Dennis
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja at købe Brabus er en investering :gr8: for life :D

    Men ja rmc motor ved jeg forarbejder topstykker, porter osv. Så det kan man sagtens få dem til.
     

Del denne side