Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gearkassen mangler kick down funktionen

Emne i 'Automatgear' startet af Jens Bang, 5 September 2013.

  1. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Efter at have fået ny pakdåse mellem gearkasse og motor - fungerer gearskiftet ikke perfekt som før.

    Gearkassen har været nede og oppe igen uden at være skilt ad. Efter operationen er følgende galt:

    1) Kan ikke mærke at den går i 5. gear men ifølge omdrejningerne burde den være i 5. gear
    2) Den kan ikke lave kick down når jeg er i 5. gear
    3) Det manuelle gearskift mellem 4 og 5. gear med et klik til siden - virker heller ikke nu

    Mekanikeren kan ikke lige finde fejlen

    H.

    Jens
     
  2. Juncher

    Juncher New Member

    Joined:
    29 Maj 2012
    Indlæg:
    125
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    378000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Mitsubishi carisma
    Bil nr. 2 Km:
    218000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Det lugter lidt af en elfejl.da det nok har virket inden pakdåsen blev skiftet
    Men det kunne være rat at vide hvilken mb vi snakker om
     
  3. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Det drejer sig om en 124 E320TE fra 1993.

    H

    Jens
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er helt sikkert fordi den springer 4 gear over og det gør den hvis den styring som skal sørge for 5 gears styringen ikke virker, så træder sikkerheds systemet til og nægter dig at bruge 4 gear da den så er sikker på at motoren ikke overdrejes hvis den vælger 4 hvor den ikke kan følge med i omdrejningerne.
    Du skal helt sikkert kikke efter et stik som ikke er monteret på gearkassen eller lign.

    Du skal læse koderne ud i dit diagnose stik som sider ude ved batteriet på ben 13 8)

    koderne er som følge:

    INGEN blink = der er problemer med selve gearkasse styringen, som er mit bud faktisk ;)
    1 = ingen fejl
    2 bliver ikke brugt
    3 = Motor belastnings signal forstyret
    4 = Gas regulerings spjæld forstyret
    5 = Motor omdrejnings signal (RPM) forstyret
    6 = Hastigheds signalet forstyret
    7 = Udgangs signal fejl fra styringen eller fejl i control ventilen
    8 = Gearkasse styrings fejl
    9 = Control ventil
    10 = control ventil kortsluttet.

    Hvis ikke du selv kan læse dem ud, så få en her fra forummet til det i dit område som har en tester.
    Det er et analog diagnose kode system, jeg gør det gerne hvis du er fra området Roskilde/Ringsted :|

    Din styreboks til 5 gearet sider ude ved batteriet og har en mærkning som heder HGS
    Der sider en sort dreje omskifter i toppen som kan drejes for at afmontere relæet/Styringen.
    Men det var blot info da det nok er en fejl i forbindelse med afmonteringen som er gået galt.

    og det stik som sider bagerst på gearkassen i højre side, indeholder både kickdown og 5 trins styringen 8)
    Det er sikkert dårligt eller mangler monteringen, sig det til din mekanikker/tjek det selv.
     
  5. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen

    Har prøvet alt og 4 gear bliver stadigvæk sprunget over - følgende er checket:

    1) Stik på gear kassen
    2) Forbindelse målt på ledninger til gearkasse og styreboks
    3) Styreboks er skiftet

    Mekanikerne kan stadigvæk ikke få forbindelse styreboksen og han mener at det skyldes forstyrrelser fra bilens ledningsnet - som ikke er skiftet men lappet hist og pist. Er løsningen et nyt ledningsnet?

    hilsen

    Jens
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej. Jeg kender det system ind og ud.
    Jeg vil med glæde tjekke det for dig, men hvis han ikke kan få kontakt med styreboksen, så er det netop derfor den springer dit 4 gear over, fordi hvis du afmontere styreboksen, så er det nøjagtig samme fejl der vil opstå.
    Så jeg er næsten sikker på at din styreboks mangler stel eller forsynings spænding og derfor ikke virker og derfor han ikke. Kan komme i kontakt med den, han er klar over det er et analogt kode system og ikke digitalt ik :?: har han sådan en gamle tester?

    Jeg har et dokument som beskriver soklens forbindelser, kan jeg lige prøve at finde senere da jeg pt skriver via min iPad.
    Men den fejl du beskriver så er jeg ikke i tvivl, det kan KUN være fordi din styreboks ikke er aktiv og da du har prøvet med en ny, så er vi helt sikkert ude i en manglende forsyning eller stel, eftersom en fejl af de andre forbindelser ikke ville forstyrre udlæsningen af koder ;)
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her har du dokumentet/billedet som beskriver ben forbindelserne til din gearkasse styring også kaldet N15/1

    Der står også noget længere nede om S16/!, men det er ikke N15/1 modulet, så de sidste 3 skal du blot kikke bort fra.

    Men de ben forbindelser du skal tjekke i soklen er helt klart ben 1 (stel) og ben 27 (tændings plus)
    læg mærke til at tændings plussen kommer fra Overbelastnings relæet med de 2 sikringer i toppen, så det er næste tjek punkt hvis ikke du har spænding i soklen når der er tænding på bilen.

    Du vil måske ummidelbart tænke det har noget med ben 2 at gøre evt. men hvis den forbindelse manglede og styremodulet havde spænding, så ville du kunne læse koder ud som gav dig en fejl og da du har haft 2 styrebokse på, der begge ikke kunne læses koder ud på, så er du ude i stel eller forsynigns spænding 8)
     

    Attached Files:

  8. Jens Bang

    Jens Bang New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus

    Er ikke handyman - hvis du kan og vil hjælpe - så vil gerne kontaktes på 30790318

    Hilsen

    Jens
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tak for snakken i dag.

    Til med kikkerne, så ser mig og Jens ad en dag i nær fremtid hvad vi finder ud af og så kan Jens jo skrive herinde hvad løsningen blev 8)
     

Del denne side