Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bagfjeder eller "knirkebøsningen"

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af mb230ce250d, 15 September 2013.

  1. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Jeg vil høre om der nogen med lignende erfaringer?
    For 2 mdr siden skiftede jeg fjenderne hele vejen rundt, i forbindelse med at en forfjeder var knækket.
    Jeg monterede først 4 stk fabrikat: Mertzner fra Taxi teile BERLIN hvor jeg har købt mange ting igennem tiderne.
    Men fandt ud af, at den var alt for høj foran til nu, fra overkant fordæk til underkant forskærm 10,5 cm! Kunne bruge den som 4 hjulstrækker nu:) så valgte jeg at montere nye originale forfjeder fra Mercedes! Hvorefter den lignede sig selv igen. Men efter 4 ugers tid knager den bagtil nu? Min konklusion er at skifte tilbage til de gamle originale igen. Når jeg kører op over kantstenen til vores indkørelse, lyder det som en gamle seng:) tiltrods for at det faktisk er nye Mertzner fjeder! Men deres tolerance må være overskredet efter jeg gik tilbage til de nye originale foran? Hvorefter fri højden fra overkant dæk til underkant forskærm blev sænket fra 10,5 cm til 5,5 cm? Jeg tvivler på at det "knirkebøsningen" ?
    Andre med erfaring på dette dejlige område?
    Da det tager mellem 45 min - 90 min pr side er det jo ikke det store, da jeg kan gøre det selv, men vil høre andre med deres erfaringer først:)

    Vh

    Christian
    Aalborg
     
  2. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Christian

    Jeg skiftede fjedre bag på lige før vi skulle op Træf i Bogense. Og den end knirker en del og da vi skulle have gearkassen af i går så jeg at den ene gummi hætte ikke sad helt rigtigt fjederen kunne røre ude i fjederskålen i den ene side så det er derfor min knirker.

    Det kan jo være du her gjort det samme

    Søren
     
  3. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja den er jeg med på:) genbrugte de gamle gummihætter! Men vil lige tjekke dem efter og sætte nye i ved samme lejlighed.

    På forhånd tak og god dag.

    Vh

    Christian
    Aalborg
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    jeg tror det er knirkebøsninger bag !

    Derfor !!
    Chr
     
  5. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Søren.
    Tog baghjulet af her til aften for at tjekke gummihættens placering! Venstre gummihætte dækkede ikke ordentligt, hvilket fjederhuset viste tegn på at fjederen skrabte mod indv. Side reservehjulsbrønden! Så vil lige høre om hvordan gummihættens skal sidde 100% rigtigt på toppen af fjederen?
    Har her indsat et link med billedet af den, hjælp søges. Da jeg åbentbart har fejlet i dette :eek:

    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 13250944O/

    Det er jo nok meget simpelt, har bestilt 2 nye til bagenden. Er der en tommelfingerregel?
    Jeg kan selvfølgelig spørge reservedelsmanden, men de er oftest kun sælgere:) værkstedet er på ejet ansvar ved Ejner Hessel.

    Vh

    Christian
    Aalborg
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Der er gevind i hætten, så den skal blot skrues på fjederen, det kan næsten ikke gøres forkert.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  7. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Hej Søren.
    Det var gummipuden der har færdig! Ingen knirkelyde nu....... Dejligt!

    Vh

    Christian
     
  8. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen.
    Ja så begyndte den sku at knirke igen.......... Men fik min bedre halvdel til at presse bagenden ned mens jeg lå med hovedet inde ved fjederen og knirkebøsningen samt bolten ved bærearmen ! Og sprøjtede med smørelse på de forskellige steder for at høre om det hjalp det mindste! Men problemet var nede hvor fjederen mødes i bunden af bærearmen, hvor det straks holdte op, da jeg sprøjtede smørelse derned i bunden af fjederkonstruktion i bærearmen .......
    Ja der må nok være noget om det med ikke at blande fjeder sammen... Tænker på at jeg har originale Mercedes fjeder i for og uoriginale Mertzner i bag?
    Andre med kloge erfaringer på dette punkt? Troede ellers at 1300 kg bil delt midt på dvs 650 til bag cirka ville trykke den uden at der vil opstå knirkelyde? Men ved ikke om enden af fjederbunden skraber mod stopklodsen i bærearmen ? Ja det er teori, men vil sprøjte den totalt til i hulrumsbehandling i dette område, så burde den da ikke knirke foreløbelig før det hulrumsbehandling er slidt til støv:)

    Vh

    Christian
    Aalborg
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvordan er denne fjeder konstrueret :?:
    Den skal jo være afsluttet i enden og flad i toppen, uorg. Har det med at være bare en lang skrue som ikke har denne afslutning af fjederens med den rette hældning hvis du forstår mig. Og har den gummi belægnings maling så kan det også være det der skaber knirke lyden. Noget der ikke knirker er krumpefleks, det bruge mig og Kapaw på hans i enden mod bærearmen, lige så meget for at undgå slidet der opstår der, så de holder længere før de begynder at ruste der.
    Mercedes foreskriver også en slags gummi flance der kan købes til dette formål, men det sider kun på nogle modeller, hvorfor og hvordan ved jeg ikke.
     
  10. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Ja det er sjovt at du skriver dette:) jeg var til en 2 x 60 års fødselsdag, hvor jeg sad til bords med en tidligere Peugeot mekaniker eller tekniker. Han fortalt at på de tidligere 307 modeller eftermonterede de ligedes en slag gummislange forneden en halv vinding rundt, for at den ikke snakkede mere:)
    Men jeg har sprøjtet den godt ind i hulrumsbehandling, så må vi se og høre hvor lang tid det holder i det danske klima:)

    Jeg vil gerne rette en særlig tak til jer seriøse MB W124 hjælpende medlemmer der hjælpe, jeg er selv en passioneret MB tosse siden 1983 ( er 37 år) gammel og det er fantastisk at vi kan hjælpe hinanden på dette forum! Takker mange gange for den passion i andre er behjælpelige med:)

    Vh

    Christian
    Aalborg
     

Del denne side