Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vask af motor. gode råd.

Emne i 'Diverse Drivline' startet af Miloujen, 6 Oktober 2013.

  1. Miloujen

    Miloujen Member

    Joined:
    10 August 2013
    Indlæg:
    191
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    301000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    300e-24v
    Bil nr. 2 Km:
    276
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej

    Jeg kunne godt tænke mig at få vasket motorrummet på den gamle pige.

    jeg har aldrig selv vasket motorrum før så jeg ville bare lige høre hvordan dette gøres mest korrekt?

    jeg vil bare helst ikke stå med en masse elproblemer efter vasken.

    og er der der evt nogle produkter man skal holde sig fra/til?

    kom gerne med tips og gode/dårlige erfaringer :)

    Hilsen Mick
     
  2. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej jeg ville holde mig LANGT væk fra at bruge vand/højtryk renser, som
    du selv siger,for at udgå el problemer og dårlige stik.
    Jeg ville købe noget motor/bremse rens på spray dåse og giv motoren
    en tur med det.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der sker ikke noget ved at bruge vand i motorrtummet, det er jo bygget til det.

    Men en god gang motorrens og en damp spuler, er det eneste rigtige. Der er trykket ikke så stort som på en højtryksrenser.
    Det kan nemlig godt skade nogle dele hvis man er for hård ved det + at varmt vand er klart bedst til at fjerne olierester med
     
  4. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan man egentligt leje sådan en damp spuler?
     
  5. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Sæt evt. din højtryksrenser til den varme hane og lad være med at komme for tæt på med dysen...
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er bare de færreste vandhaner som giver 120 grader varmt vand :D
    Men jo bedre end ingen ting 8)
     
  7. Miloujen

    Miloujen Member

    Joined:
    10 August 2013
    Indlæg:
    191
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    301000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    300e-24v
    Bil nr. 2 Km:
    276
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg havde egentlig også selv sådan en damprenser i tankerne, har i nogle foretrukne mærker/ produkter af motorrens?

    det er vel en fordel at fjerne batteriet eller? (jaja grin i bare :))

    jeg råder dog over en lille 105bar højtryksspuler men jeg er dog ikke meget for bare at give mig i kast med den :)

    ellers tænker jeg bare lidt motorrens og en opvaske børste og så skylle/spule til sidst.
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Start bare med det, så kan du jo se hvor godt det bliver.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg delvist enig, men heller mest til at være enig med et stort opråb og advarsel.

    Der findes flere fælder i motorrummet på vores ældre damer alt efter motor og udstyr.
    De mest sarte er ikke overraskende benzin modellerne som har elektronisk tænding.

    Fair nok bilerne blev bygget til at kunne tåle et vist fugtigt miljø, men det kræver ikke en P.Hd og forstille sig at med vores aldrende biler, så kan et skørt ledningsnet sprækket tændkabler, dårlige oringe til strømfordeler og hårde kabelgennemførings pakninger til eks. Det elektroniske gasspjæld give nogle fæle mer omkostninger ved at spule vand i motorrummet på en måde som var det tænkt at skulle gøres hver Søndag :mrgreen:
    Dertil er der flere isolerings plader som er lidt skøre i skumgummiet og med en gang vand på, så smuldre det sikkert helt væk. :|

    Så jeg ville bestemt pakke det elektroniske gasspjæld ind, tændingsmoduler, strømfordeler og evt. Tændkabler bakker og skjulere ind. Inden jeg begav mig i kast med vand,damp eller lign.
    Og så ville jeg meget precist retningsbestemme min rengøring og ikke bare spule det hele til.



    Det bedste er vel egentlig noget motorens og så en børste og så skylde efter med varmt vand.
     
  10. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Havde det nu været en af de modelle med hårde tændkabler, var det bare at lade den gå i tomgang mens du vaskede. Så tørrer den selv. Iøvrigt, pas på din aircon og køler hvis du giver den en tur med højtryk eller damp på kondensoren, du kan få brud i kondensor af damp og bøje ribber med tryk..
     

Del denne side