Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Er gearkassen gået til?

Emne i 'Automatgear' startet af frederik159, 18 September 2013.

  1. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg har en 201 med den 2.5liters diesel og automatgear fra 1992.
    lidt forhistorie: rigtig fin importbil, kørt i danmark i en del år. lang tid siden den har fået skiftet gearolie.
    for 1 uge siden blev der påfyldt ca. 500 ml. aut.gearolie fordi den var væsentlig under minimum. den drillede før det, med at give lidt omdrejninger før den gik ordenligt i 4. gear. det hjalp umiddelbart imidlertid at der kom lidt ekstra olie på?
    problemet er nu ar den har spyttet olie ud. mit gæt er at det ikke er over 500 ml. den kan godt skifte nogenlunde gear. den starter i 1 gear i stedet for andet. Den skifter herefter ringe til 2. gear.
    Når man så kører en 40-50 stykker giver den bare omdrejninger og skifter ikke til 3. Hvis man så bruger gearstangen til at sætte den i 3 vil den godt. 4 gear er ikke en mulighed.
    mit spørgsmål er derfor om gearkassen er gået til?
    og hvordan skaffer jeg en ny, hvis den er?
    Hvis ikke den er, hvad gør jeg så ? skifter pakning, bundprop, filter og olie?

    mvh Frederik
     
  2. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hvis man tjekker Gear olie farven på "tomatkassen" bør den være rød hvis den er sort har du evt svaret.. sort er yderst slidt og mange gange tegn på skade i "tomatkassen" - det ville jeg ihvertfald anbefale at kigge efter via pinden fx, men det er set der er Convertere der fejler og går i stykker.

    Dog er det altid svært at skyde efter ting i tåge hvis du forstår :D
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    når din gearkasse begynder at "fedte" fordi der ikke er nok olie på, så er det fordi den er ved at brænde koblings plader og bremse båndene af, fordi den mangler tryk til at tage fat.
    Sådan noget køre man ikke med mere end måske 5 min. så er den brændt helt af.
    Man filer en hel masse koblings materiale af koblingen som sætter sig i gearkassen, når du så hælder olie på så den igen får olien rundt omkring, så får du en masse koblings materiale med rundt i gearkassen og det sætter sig i ventilhuset og alle mulige steder og skaber masser af problemer og det første er altid det med at den så ikke kan finde ud af at skifte op i gear og tøver eller gør det med et huk osv.

    Så uden at ville lægge hoved på blokken, så har du desvære nok kørt for længe uden olien er kommet med rundt, så den nu er brændt helt af og er fyldt med affilet koblings materiale der har sat sig over alt i gearkassens små fine ventiler og olie kanaler.

    Du siger du kan få den til at skifte op til 3 gear ved at "vælge" 3 gear, det hænger ikke rigtig sammen, eftersom det der sker rent mekanisk blot er en "begrænsning" af gearkassen ikke skal skifte op til mere end 3 gear og ikke en egentlig direkte gearvælger mekanisme, det er helt det samme som sker mekanisk om den står i D eller 3, den får ikke mere besked på at gå op i 3 gear fordi den står 3 end den gør hvis den står i D.

    Så du står foran en total renovering med samtlige koblinger og bremsebånd samt din andre dele og vigtigst af alt, en total rengøring af gearkassen. så ja du bør nok se dig om efter en ny brugt gearkasse hvis ikke du vil ofre den store renovering, fordi når din gearkasse er brændt af, så er det mere omfattende at få den til at spille 100% perfekt end hvis den blot var slidt og trængte til nye koblinger og bremsebånd. "taler af erfaring" så din vil nok koste godt 15 Jern at få på rette kurs igen, måske 17-18 stykker.

    Hvis du selv skifter gearkassen skal du huske på at converteren SKAL blive sidende på gearkassen når du afmontere den, ellers kan man gøre stor skade og ligeså når du montere den igen, dette er kun aktuelt hvis du skal genbruge din converter.
     
  4. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja altså den kører i andet. der kan jeg ikke på kommando få den til ikke at tage ved. så går jeg ud fra den prøver at skifte til tredje eller måske fjerde og så tager den bare omdrejninger uden at tage det mindste ved. vælge jeg så tredje så går den pænt i tredje og bliver der.

    Olien er i øvrigt ikke sådan motorolie sort, men er helt klart sortere end frisk atf olie.

    Men hvis den som du siger er gået til. hvordan finder jeg så en "ny" gearkasse. og hvor præcist den samme skal det være: http://www.europeantransmissions.com/Application.htm
    en 722.408 eller 722.414 eller kan andre også gå.
    Nu er jeg studerende og på su. så det er at fortrække hvis det var muligt selv at gøre. så kan mig og et par andre som er noget teknisk anlagt selv montere den nye igen. tænker på om der er noget indstilling af en art, eller om det bare er plug and play. Det er sku en lidt presset situation på su.

    mvh frederik
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    ingen problemer i sådan et skifte hvis i har lift, det er faktisk overraskende hurtigt at gøre.
    men du skal nok have nogen lunde den samme gearkasse fordi der kan side andre vakum dåser på som giver et anderledes tryk som passer til din motors moment og kræfter ved et given manifold tryk osv. det kan dog flyttes over.
    Men jeg ved ikke på en diesel hvor godt de forskellige gearkasser passer over, men er det blot en 722.4 så burde der ikke kunne gå meget galt.
     
  6. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, mit næste problem er så hvor finder jeg så sådan en kasse henne?
     
  7. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ebay, ophugger, dba. Det er bare at søge, ringe osv. Så skal du nok finde en :)
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Eller Gørløse
     
  9. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Da jeg var oppe ved Nick hos Gørløse. Havde de en 4-5 Gearkasser 722.3 men om de var til Disel eller Benzin ved jeg ikke

    Men ring op og snak med Nick han er til at handle med 8)

    Søren
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,471
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Troede faktisk du efterhånden havde købt alle Gørløse's gearkasser......... :D

    Nick er også ham, der ved mest om 124'eren, de andre er mere eller mindre blanke på den sidste rigtige Mercedes, der jo blev lanceret flere år, inden de blev født. :D

    Undrede mig iøvrigt da jeg var forbi den anden dag, der stor BMW'ere, en Opel og en gammel Corolla på medarbejder-parkeringen, hvad fanden er det, Nick ? :whip:
     
  11. frederik159

    frederik159 New Member

    Joined:
    9 Januar 2013
    Indlæg:
    12
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5D aut.
    Km:
    370000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har måske fundet en her i nordjylland. tak for hjælpen alle.
    så må vi se hvordan det går med at få sådan en i.
     

Del denne side