Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

hmmm gæt en lyd. LØST.

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af heiber, 11 September 2013.

  1. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej min motor er begyndte at tikke. kort efter start ( nogen gange ) er min
    motor begyndt at tikke, det starter svagt og stiger så, det vare ca 15 sek,
    så holder det op igen, så går der ca 10-15 sek så begynder den igen, det
    gør den 3-4 gange og så holder den helt op ???
    Når den gør det kører bilen fint dvs den sætter ikke ud eller går dårligt.
    Når den begynder har jeg prøvet at giv mere eller mindre gas det ændre
    ikke på lyden. Og holder jeg så ind til siden, for at " se " hvad det er
    ja så er det selvfølgeligt holdt op.
    Og der er olie på. :mrgreen:
     
  2. AMB

    AMB Member

    Joined:
    10 April 2011
    Indlæg:
    357
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    7400 Herning
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E-24V 3.4 AMG
    Km:
    213000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E500
    Bil nr. 2 Km:
    293221
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: hmmm gæt en lyd.

    nu spørger jeg bare lidt ud i luften, ventilløftere eller olietryk ved ventiler?

    -kan du høre hvor lyden kommer fra hvis du står ude ved motoren?`
    og hvilken motor er det? :)
     
  3. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Prøv lige at tjekke rem strammer dæmper, den kan være skyld i de lyde.
     
  4. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Som jeg skriver holder lyden op før jeg kan nå at holde stille, og hvis jeg
    forsøger at frem tvinge lyden ja så er der selvfølgelig ikke noget. :cry:
    Det er en 2.3 E 89' hedder det ikke en 103 motor.
     
  5. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Øhhh hvordan tjekker jeg lige den. Vi er enig om det er REM strammeren og ikke den til kæden.
    Det gider også meget god mening da bilen jo stadig køre ok.
     
  6. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Nu så jeg at det er en 230e men går ud fra den sidder som på en 300. Sidder på forsiden af motoren og den plejer at blive slap i bøsningen i øverste del af dæmperen set forfra bilen. Kig på den mens bilen køre! brug evt en lang skruetrækker til at mærke med.
    Man plejer dog at kunne se hvis den er slap nok i bøsningen.
    Håber det hjalp. :)
     
  7. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: hmmm gæt en lyd.

    En m103 motor er 2,6 og opefter (6cyl) :) tror nok din er en M102 (4cyl) - men hvad siger olie trykket i bilen? og er det den rigtige smørreolie du bruger ? 10w-40 / 5w-40 har set at nogle biler kommer med uregelmæssige tikken når der kommer for tynd olie i fx - tænkte os om der evt var noget der bankede på såsom en blæser der rammer noget ? hvilket måske passer ind med at det sådan kommer og går idet blæseren slår til og fra :)
     
  8. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: hmmm gæt en lyd.

    En af de ting, som snød mig lidt, da jeg kom over til Mercedes, var viskosekoblingen til kølervingen. (De sidste 20 år eller mere har været med elventilator).
    Der kom også en tikkende lyd ved koldstart, som passede med motoromdrejningerne. Det kunne sagtens forveksles med ventilstøj.
    Jeg opdagede det først ved bremse vingen ved center med et hammerskaft. Så kunne jeg variere lyden og "fejlen" var fundet. Anden viskose kobling og lyden er, stadig, væk.

    Det er en mulighed, som er let at afprøve.
     
  9. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Så vidt jeg ved er der IKKE viskose kobling på en 230.
    Køleblæser kobler til med en elektrisk styret magnetkobling........

    Med hensyn til tikkeri er der i min verden MEGET stor sandsynlighed for at det er ventil- løftere der driller.
    Specielt med det mønster du beskriver.
    De er svære og gøre noget ved andet end "byt til nyt"....

    Men det er klart de andre fejlmuligheder skal være barberet af ...mest hælder jeg som alternativ til ...ja netop remdæmper men jeg synes bare den burde være der i tomgang hele tiden hvis den er def.....
     
  10. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Undskyld det er selvfølgelig en m102(det har Brabus fortalt mig flere gange :oops: )
    I følgelig olietryksmåleren i bilen er olie trykket 100% ok. Fandt lige en regning frem
    har fået skifte olie, for et år siden ( 5 w 40 ) dog kun kørt 4500 km.
    Der er ikke noget at se på blæserne, den køre jo også med rundt hele tiden.
     
  11. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Hej er lidt rundt på gulvet nu, har hele tiden troet at der var viskose kobling på min???
    Forstår godt hvor du vil hen, hvad ang. ventilløfter, men når jeg starter den om morgen
    tikker den lige i 1-2sek til der er olie tryk, og jeg syntes ikke det er den samme tikken.
    Problemet er jo også at det holder op før det er begyndt, så før du for slukket musikken
    er det holdt op. MEN biler er jo lidt lige som kvinder de er sku ikke helt til at regne med
    så man skal aldrig sige aldrig. :nakkal:
     
  12. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Løfterne kan tikke lige når man starter inden olietrykket er steget. Når der er tryk på er det usandsynligt at de tikker på den den måde hvor det er til og fra. Når der er olietryk og løfterne er iorden skulle den ikke tikke.
     
  13. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: hmmm gæt en lyd.

    Hej gider dig helt ret i det du skriver, men man skal aldrig ud lukke noget.
    Men angåene remstrameren, når jeg trykker op og ned på remmen er der
    noget som sidder nok nok, men om det kan blive til en tikke lyd når den
    for omdrejninger, ja det må jeg arbejde lidt med. Skal også lige finde ud af
    hvor stram den rem skal være.
    Ja sådanne en lyder der kommer og går er sku ikke nem, den har det også
    med at gå ud en gang imellem og den går for langsomt i tomgang når den
    er kold, + alt det andet ja man keder sig ikke når man har sådanne en ældre
    dame at kører i, og det er bilen jeg snakker om cute cute
     
  14. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej det var helt sikkert en eller flere ventilløfter der tikkede, så efter at ha' læst
    nogle gl.indlæg her inde valgte jeg at skifte til en Castrol 10/60. Det blev det IKKE
    bedre af, tvært i mod det blev sku være. Så ringede jeg til min mekaniker og
    og bestilte nye ventilløfter, han forslog jeg skiftede til en 10/40 olie først.
    Det var jeg sku ikke meget for da jeg lige havde brugt 600 kr på en 10/60 olie,
    men ok jeg skiftede til en Shell 10/40 olie, de to første dage tikkede den
    RIGTIG meget men så blev det mindre og mindre og nu er det næsten
    helt væk 8). Nu må vi se måske det kommer igen når det bliver lidt mere
    koldt :| . Om det er "tallet" 10/40 mod 10/60 eller det er Shell mod Castrol
    der gøre den er holdt om med at tikke, ja det er jo ikke godt at vide.
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg har også skrevet det en del gange her inde. M102 motoren skal helst havde en 10W40 eller endnu bedre med en 15W40
    Undet det, så bliver olien for tynd til ventilerne.
     

Del denne side