Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Motor prblem 300E-24

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af hunden1979, 28 August 2013.

  1. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hejsa forum.

    Min brors 300E-24 fra 89 med 340k på uret skaber problemmer.

    Skal siges at problemmet er opstået efter motorvask og bilen stod ca 1 uge efter vasken og tørret.
    Efter omtalte vask, kørte jeg en tur til tanken (ingen problemmer kørte drøn godt)
    Måtte tanke for 150kr da den lyste og var temlig tom tanken. Smed så på for 150 Vpower.
    Og kort efter kørte motoren ad HT.. Den kunne ok holde tomgang med kan dårligt tage gas (lyder som noget tænding problem) og efter noget tid døde den og ville ikke starte... Skal så lige siges at når den er kold køre den og de første par minuter. og efterfølgene samme problem.

    Der er set efter skidt i brænstof filtre og tændkabler er målt igennem.
    Kan det være det Vpower der er skyld i problemmet eller?

    Har i nogle ideer?.

    Mvh Tommy
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    tror ikke på det er V powerens skyld.
    Det noget andet omkring tændingen, måske dårlig pumpe :|
     
  3. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Prøv at rense rotor, rotor dæksel og check bagpladen med o-ringen hvor rotordækslet er monteret på. Dette må ikke være revnet og o-ringen skal være i god stand. Hvis der er godt med aflegninger på elektroderne så er det nok der problemet ligger. Check også at benzinpumpen kører, skal brumme nogle sekunder når der bare kommer tænding på.

    Jeg havde et lignende problem, efter at have monteret noget Italia biks tænddele fra mekonomen. Når bilen var blevet lidt varm og det havde regnet eller var meget fugtigt, så begyndte den at sætte ud for til sidst at sprutte og dø helt.
    Og jeg fik først liv i den igen efter at have renset ovenstående.

    Det var simpelthen dårlig pasform på rotordækslet så der slap fugt ind og 300e-24 er ret følsom på tændings delen.
    Købte 'originale' bosch dele hos Gørløse og så har det bare spillet siden .. . også i tordenvejr :D
    Og jeg fik alle pengene retur hos Mekonomen selvom de have siddet på bilen i et halvt år. :D
     
  4. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hvordan måler jeg om det er pumpen Brabus?
     
  5. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Super morten.. Kigger det igennem
    Mange tak.
     
  6. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Har lige snakket med manden der laver bilen!.. Og der er også set om der var fugt i rotor og det så eftersigende fint ud. :/ Æv
    Og pumpen snurre med tænding på.. Den er dog ikke målt ud.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kunne godt lyde som et lidt tilstoppet filter eller fugt i strømfordeleren.

    Når man køre tanken tom, eller næsten tom :-D så hiver man en masse bundskidt over i brændstoffilteret.
    Det koster ikke mange basøre, så hvis det ikke er skiftet inden for de sidste 50.000km, så er det ikke en dårlig invistering at skifte det.

    Rotor og dæksel er også en sart ting på M103 og M104 motorene. Der må ikke være den midste form for fugt i eller grøn ir på dækslet eller hvide mærker på rotoren.
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis bilen starter og køre ved koldstart, men går ud når den bliver varm. så vil jeg næsten sige med sikkerhed at det er tændingen den er gal med, indvedigt i strømfordeler/rotor, pakdåsen bagved kan også blive utæt dårlig o-ring osv.

    Den anden mulighed er en større lækage i vacum systemet, eller defekt tomgangsregulator/ventil, nogen gange sætter den sig, eller forkert signal/dårlig spænding på ledningen.
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville også sige at det er det mest indlysende... Enda også efter en motor vask
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Jeg har et sæt brugt bosch rotor og dæksel liggende du kan låne til fejlsøgning. Det er ikke i perfekt orden, men virkede nogenlunde før jeg skiftede det. Findes i rødovre.
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Motor prblem 300E-24

    Jeg har tændings modulet, hvis du ender der.

    Sendt fra min HTC One SV med Tapatalk2
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Rotoren på en M103 er sart, pga. dens fjedder belastet elektrode som har gjort mange har strandet lige pludselig, som også Henrik66 har oplevet og jeg har set det igen og igen på flere M103ere.
    Men på M104eren er denne "sarthed" helt fjernet da den køre med fast elektrode, så selvom det selvfølgelig er en sliddel, så vil jeg ikek sige den er sart på en M104, men klart det er en sliddel som skal tjekkes efter.

    Jeg har snart kørt i 7 år med alle tændings dele HELT urørt fra da jeg købte den, kun tændrør har været skiftet som er en slid del.
    alt andet er mine 7 års ejer skab gamle og bestemt ikke nye da jeg købte bilen, men jeg har da også set det nogle gange på M104 det med Pakdåsen bag rotor dæksel blive utæt og svine tændings anlægget til og så det med de bliver lidt skøre med tiden i det der plastik så det revner, samt den O-ring bag dækslet skal være intakt og virke som gummi og ikke som hårdt plast :D

    Men jeg har aldrig døjet med tændings anlægget på min M104 igennem mine 7 års ejerskab :)
    Men fugt er altid en god drillepind, sepcielt på en bil som har stået stille længe uden for, så kan der virkelig samles fugt inde i hele motorrummet.
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så er du bare en af de heldige :D

    Jeg ville helt klart sige at der er lige så mange m104 som der er m103ere der for skiftet strømfordeler.

    Det er nu sjældent p.g.a tappen knækker i dækslet på m103eren. Det er primært fugt udefra forde den bagerste o-ring er dårlig, olie fra en deffekt knast pakdåse, knækket rotor, brændt plastik på rotoren, knækket rotor arm eller almin slid i strømfordeleren.

    Men som sagt er kendetegne grøn ir, hvide mærker, oliesnask eller små fugt pletter.

    Det med at rense og slibe er kun en fristet start.. Byt til nyt 8)
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, noget skal jeg vel være lidt heldig med, med alt det andet sorte uheld :lol:

    Og så er det bare fedt at eje en motor variant som kun har været i produktion i 3 år og KUN brugt i 1 motor model, det gør nemlig at delene som er motor model specifikke er dejlige "specielle dyre" :p

    M103eren har jo været i produktion fra 85 til 96 altså 11 år og er solgt som 2 motor varianter 260 og 300
    Der er der ikke meget som koster dyrt.
    Bare tag selve medløber hjulet med lejet til viscose vingen, M103 koster 150-250 Kr. M104 med samme leje men et lidt andet dæksel koster så lige 1400 Kr. :shock:
    Jeg var klog nok til at købe det til en M103, presse lejet ud og sætte det over i mit M104 skjold :gr8:
     
  15. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hej folket.
    Har lånt rotor og rotordæksel + stortset nye tændkabler af Morten
    Og det er monteret. Bilen kan nu køre og dør ikke når den er varm. Så langt så godt.
    Men motorgangen er ikke god og køre egentlig skidt.
    Mistænker noget vakuum læk eller evt den tomgang ventil der blev omtalt. Jeg har prøvet at spore vakuum læk og kan ikke rigtig finde noget og er egentlig på bar bund i sagen.
    Er der evt en venlig sjæl, der ville være sød at komme og se lidt på bilen? Ville være rart med lidt friske kræfter. :)
    Jeg bor på Amager og ville godt betale evt brændstof og drikke vare (sodavand) :)
    Giv mig evt et kald på 25300534.
    På forhånd tak.
     
  16. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Vacuum slangen til tomgangsventilen går under indsugningsmanifolden og ned til bunden af blokken. Den kan god være krakeleret og er vist ret svær at komme til. Jeg har også en brugt tomgangsventil liggende hvis det skulle være aktuelt.
     
  17. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Efter Mortens gamle dele kom på kørte den men bare ikke særligt godt.
    Efter at have stået og fedtet efter vakuun utætheder, Tænker jeg gad vide om den snurre på alle propper.
    Hiver dem af en efter en med motoren kørende. Og der viser det sig at cyl 5 ikke køre.. Så der var galt med kablet til 5'ern tog en af de gamle kabler til 5'ern og satte på!
    Og bum.. Så snurre den bare flot igen... ;/
    Så gik fra defekt strømfordeler / rotor til defekt kabel ;)
    Nå men proplemmet er fundet og Brormand kommer nok til at lave byt til nyt.
     
  18. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Super du fik det til at virke. Du kan jo evt nøjes med at skifte de enkelte dele der er i udu og hvis den så begynder at gå dårligere igen ved du hvad der skal skiftes. Jeg kunne i hverfald mærke stor forskel på min kur med nye dyser, rotor, dæksel, tændkabler og tændrør. Ikke at bilen blev hurtigere, men den trak meget mere jævnt og det føltes som om at momentet var bedre i de lave omdrejninger. Tomgangen var også meget bedre :D
     
  19. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Jeg havde netop for 2 mdr siden fået skiftet, dyser, rotordæksel, tændkabler, tændrør på min 190e 2,3-16 og den kørte super indtil den havde kørt 25 - 30 km! Så var det at den under acceleration druknede eller gik på 3 cylinder? I 2 måneder skiftede jeg tændrør, termosensor, og checkede KE indsprøjtningssystemet! Og alle ledninger fra KE modulet blev checket for fejl! Tilsidst tog vi tændkabelerne af en efter en! Nr 4 ny original tændrørskabel fra Mercedes (Beru) var der fejl i stikket til tændrøret!
    Derfor simpel test, selv om der er nyt monteret, Check ved tomgang hver enkelt af tændrørskablerne! Og tændrørene!
    Kan spare meget frustrationer og tid :)

    Vh

    Christian
     

Del denne side