Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Jutering af Bowden/kickdown kabel

Emne i 'Automatgear' startet af 280TE, 20 November 2010.

  1. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Alle!

    Jeg synes min 280te 94 med M104 motor skifter gear meget tidligt. Ved cirka 2500-3000omdr. Gear skiftene er meget bløde og behaglige. Men det er lidt irreterende at den skifter op i gear hele tiden, når jeg køre i bjergene her hvor jeg bor. Derved forsvinder al momentet når man skal op ad bakke.

    Jeg har læst mig frem til at det er Bowden/Kickdown kablet man skal justere på.

    Er der defor nogen der ved følgene:

    1: Hvornår skal den skifte ved normal akselration?

    2: Hvornår skal den skifte med pedalen helt i bund og kickdown kontakt aktiveret?

    3: Er der noget speciel man skal være ops på når man stiller på kablet?



    VH

    Christian
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kablet skal stå således at når gas armen er i neutral stilling, så skal den lige presis holde spæn på gear kablet.
    Speder kablet skal stå således at det hviler op af den fjedre der sider for enden af kablet.

    jeg ved ikke om det kan forklares bedre:-/
     
  3. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Øh...
    Hvilken af delene er så "færdige" hvis der skal stilles meget på gaskablet for at få gearkablet til at være i spænd?
    Jeg har måtte stille gaskablet noget, før gearkablet kommer ind. Enden af det hang ca. 1 cm. ude, så det varede noget før gearkassen fik besked på at vi kørte :oops:
    Nu har jeg så justeret gaskablet (kunne ikke justere gearkablet) så gearkablet er i spænd, men er det godt at jeg skulle stille gaskablet så meget, eller gør det ikke så meget?

    Den har stadig kontakt til tomgangskontakten, og min tomgang er ikke højere end før.
    Synes dog min justering har hjulpet på accelerationen..... til det bedre :mrgreen:
     
  4. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Har du prøvet at skifte på knappen mellem "E" og "S", hvis den står i "E" (Economic) skifter den noget hurtigere og ca. ved de omr du beskriver. Ved "S" (Standart) skifter den lidt senere.
    Blot en idé.
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Jeg har den S og jeg synes ikke der en kæmpe forskel.

    Jeg har prøvet at stille på de to kable efter Djaabo's beskrivelse. Nu skifter den ved fuld gas ved 6500omdr, hvor den før skiftede ved 5000omr.

    Det har virkelig hjulpet på det problem jeg beskrev. Men er der opstået et andet.

    Ved normal accelration skifter gearkassen blødt og lækkert. Ved fuldgas er gearskiftene meget hårde og for hele bilen til at hoppe.

    Jeg har kigget på youtube "w124 280e acceration" og min bil skifter fuldstændig som den gør. Men dog er den ikke nær så hurtig. På filmen akselrere bilen fra 0-100km/t på 8.5sek. Min gør det på 11sek. Men det er også i 1200m højde.

    http://www.youtube.com/watch?v=DBvYZRO-k14&feature=related




    VH

    Christian
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    der skal helst ikke være forskæl på hvor den skifter med fuld gas og kickdown knappen under speederen trykket ned altså.

    Normalt skfiter den også ved samme "omdrejninger" når man giver meget let gas fod, altså omkring de 1500-2000 omdrejninger.
    Men giver man den derimod fuld gas "uden at trykke" på kickdown knappen under speederen, så er der pludslig meget stor forskæl, da den så kun køre ca. halvt ud i omdrejninge området i "E" men køre næsten helt ud i "S" stillingen. Vel og mærke hvis alt er instillet korrekt.

    1 først justere man gas kablet ind så det passer med at fjederen for enden lige rørre eller kommer tæt på at begynde at spænde
    2 så indstiller man gearkasse kablet som Jacob forskriver.

    hvis bilen ikke har forskæl på "E" og "S" indstillingen kan kontakten være gået i stykker i gearvælger konsollen. så vil den som jeg husker det gå i stilling "E".
     
  7. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svarene

    Jeg har fået den indstillet så det passer til hvad jeg har brug for. Bilen kom til at begynde med, til at skifte meget hårdt så hele bilen hoppede. Det var fordi jeg fik strammet kablet for meget, derved rammer man noget omdrejnings begrænsning der slår tænding fra ( Tror jeg). Jeg startede forfra og strammede kablet en halv omgang af gangen, så en test tur, også en halv omgang mere. Det er virklig følsomt for justering. Det endte med at jeg fik skruet kablet 2½omgang ud før at det var som jeg vil ha det. Bilen blevet noget mere sporty og en hel del hurtigere. :D

    Tak for hjælpen alle sammen. :gr8:
     
  8. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nå, så tror da fanden jeg ikke kunne mærke forskel!!! Fik at vide hos Ejner Hessel i Hjørring, at det var ved let "gasfod" der var forskel i forhold til "E" og "S". Har siden troet min kontakt (eller andet) var i stykker.
    Nå men jeg må ud og justere igen, for der er blevet forskel siden jeg justerede gaskablet, men hvis de er så følsomme som 280TE beskriver, så skal min da lige ae's lidt igen :mrgreen:

    Og nu kan det jo så også være jeg kan mærke eller se forskel ved "E" og "S" indstillingerne.

    Super man lige kan "springe" på en tråd og få lidt hjælp...... igen igen igen 8)
     
  9. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så følsomt er det heller ikke. Man skal bare ikke starte med 7-8 omgangen, som jeg gjorde i starten. :D
     
  10. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    :oopsbig: hehehe.... så er min justering nogenlunde som din..... :whistle:
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man skal jo starte et sted som man siger :lol:

    Man skal ike være så kedelig og forsigtig, det lære man ikke noget af jo ... rules
     
  12. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hehe Brabus.... det har du jo så evig ret i 8) :lol:
     
  13. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej gælder det også en 2.3 fra 89', der er ca 2-3 mm " slør " i mit gear kabel.
    Som jeg forstår det, er det gear kablet der skal stå lidt i spænd???
    Nogen der evt har et billede, som det bør se ud( hvis i forstår )
    Mit problem er jeg syntes den skifter hurtig, den skifter i 4 gear ved 45 km/t
    hvis jeg så giver gas, skifter den ikke ned 3 men forsætter i 4 gear
    med mindre den for kick down, så skifter den til 3 gear.
    Syntes ikke det gør den stor forskel om jeg kører i E eller S.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blot for at følge op på forrige indlæg.
    M104 motoren både gammel og ny skal stilles såede 2 pile står ud for hinanden, den må ikke være mere eller mindre da det forvirre motoren og ikke mindst fartpiloten eftersom hvis det er strammet for meget op, så laver den ned gearingen ved "resume" funktionen eller skifter ikke ned som det opleves af dig i 280eren.
    Man kan se justeringen af det her og læg mærke til at man skal sikre sig at gaskablett er justeret korrekt først 8)
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/Index/Resources/27-110trans_Bowden_adjustment.pdf
     
  15. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
     

Del denne side