Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

E85 Ethanol på M103 2,6 motor?

Emne i 'Benzinmotorer' startet af Stofberg, 12 August 2013.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har nu en lille produktion af E85 kørende og som en del ved kan nyere motore godt kører på dette uden probs, men spørgsmålet er om der er automatisering eller lign i vores MB vogne? da de egentlig har ret mange tricks der nærmest var scify tilbage i produktions tiderne, og så var det jo en mulighed, har set der er disse små "knapper" man kan dreje på motoren og de er blevet omtalt om oktan vælgere men er der hold i det? og hvis det endelig er hvad skulle de så stå på?

    Hjerneknusere! :lol:

    Mvh Stofberg
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig.
    På alle 260E er der en omskifter i motorrummet til oktan valg.
    Det står nøje beskrevet i instruktionsbogen hvordan den skal stå 8)

    1 eller S betyder den mest optimale som er min. 95 oktan på nogle ganske få modeller kunne det også betyde 98 oktan benzin, før at katalysatoren kom på dem.

    Men hvor højt oktan er E85 :?:
    det laveste de kan sættes til er 89 oktan

    Men du kan læse meget mere om det her og hvor det sidder og skal stilles 8)

    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/15-0520.pdf
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    E85 er Oktan 102 / 103 hvilket er mulighed for godt "bang" men det er selvf indforstået med at der er 15% benzin i har ikke helt data på ren alkohol hvilket ville være nemmest! :)

    Beregning ligger på 15-20% mere bang for pengene ved perfekt timing .. men er usikker på indstilling mht timing :) eller om det som spurgt er automatisk via oktan vælger 8)

    fik lige set at pga injection system så behøver man reelt ikke blande op med addictiver da trykket fra injection er nok til at forstøve alch imodsætning til karburiderne! :lol:
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Spænende :-D

    Men nej det man gør ved at stille på omskrifteren er en direkte tændings justering.
    Der er ikke automatisk tændings justering på disse motorer, heller ikke engang på de nyere fra 94 og frem.
    Det er stadig en forprogrammeret indstilling, trods de har banke sensorer og

    Men kan sige det er en min. grænse for hvad oktan den så skal køre på, men det betyder ikke at den vil prøve og opnå en bedre og bedre tænding indtil den tændings banker som på nyere biler i dag.

    Så du skal selv lave noget sjov med tændingen for at den kan få noget som helst ud af din 102/103 Oktan. 8)
    Men det skulle vel også kunne lade sig gøre med lidt finger snilde
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Lyder ganske spændende, og fornuftgit, jeg har dog en indsigelse..
    Pakninger og o-ringer i mængdefordeler kan ikke tåle ethanol, det er muligt at købe et opgraderings kit så den kan..

    Der er flere personer i sverige og tyskland der har omtalt dette problem, mange ved det ikke og desværre så kværner man nemt de gamle o-ringe..
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hvad er de gamle Pakninger / Oringe lavet af? og kom vi frem til om der skal stilles på oktan vælger? den er jo så vidt jeg kan se indstillet til 98oktan (95 som minimum) så hvis jeg forstår det ret så er det bare minimum 95 og 98/99 vpower er bare lidt mere lækkert? - tænkte også med den "lave" kompression m103 motoren har om der vil opstå prob's - selvom det er lækkert hvis man skal have turbo på nævner flere at en højere kompression er bedre ved "fyring" med E85 / Ethanol

    http://running_on_alcohol.tripod.com/id32.html

    har linket til siden, der står nederst på denne side hvilke plastic / lign alchohol og lign arbejder godt / dårligt med

    jeg vil også sige at i starten er effekt forøgelse af hjemmelavet brændstof ligegyldigt da jeg kan producere Ethanol til 2-3kr per Liter hvilket er helt til grin :lol: bare den kan kører på det som til hverdag til at starte med :p
     
  7. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Holy f.... Hvordan kommer man i gang med den produktion? :D
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Altså hvis det har højere oktan, så skal du jo ikke stille på omskifteren ;)
    Den er standart sat til min. 95 oktan. dvs. det ER 95 oktan tændingen er justeret ind til at køre mest optimalt på.
    Den køre derfor ikke bedre med et højere oktan, fordi tændingen jo stadig står samme sted da den stilles manuelt på stikket.
    Og du kan ikke sætte den højere end til 95 oktan, andet end hvis du bruger det stik til ECE versionen der standart er sat til 98 oktan.

    Dvs. du kan godt hent noget på at sætte den til 98 oktan. og så bruge V power eller dit hjemmebryg der :D
    Men ellers kan du intet hente på det, andet end hvis du selv laver nogle mekaniske modifikationer med tændingen så den rykkes yderligere tilbage og det vil kræve tests osv. ikke rigtig det værd synes jeg.

    Men kompresionen på 9:1 er god til turbo og mange turbo kits designet til netop denne motor bruger derfor heller ikke modifikationer af kompresionen som det er nædvendigt med eks. M104 der køre med 10:1
    Men der findes faktisk også M103 motorer som køre med 10:1 og jeg er ret sikker på det er de versioner som køre med 98 oktan ;)

    Stikket er i øvrigt blot en modstands omskifter, så i oversigten over modstands stikket kan du se hvilke modstande der skal til for at få tændingen til at køre som 98 Oktan og 95 og 92 osv.

    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/103/15-0515.pdf
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tror jeg vil eksperimenter med en god omgang af Ethanol og se om der opstår tændingsbanken, som udgangspunkt er det ligemeget hvad lækkert med ekstremt billigt og Co2 neutralt brændstof! :) effekt forøgelse kan jo altid hentes når man sparer massive mængder af penge :lol:
     
  10. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg er lidt nysgerrig, hvordan laver du ethanol? og hvordan laver du det til omkring 2-3kr?
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Jeg har bygget et mindre distilleri hvorpå jeg har nogle 20liters "dunke" hvori jeg laver en gæringsprocess med æbler og lign , da jeg bor på landet er der rigeligt af dårlige æbler jeg kan få fat i :D men i bund og grund kan alle frugter bruges, det står derefter i en uges tid og gære kraftigt hvorpå det vil minde om en øl, derefter bliver det distilleret og ud kommer en klar væske på 85-95% alch, det er dog ikke helt nok til brændstof så et kemist "vand udtørrings" produkt skal bruges men det fede er at det kan genbruges - så det kræver tid men næsten ingen penge :D
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg skal bruge ca. 100 Litter om ugen, så skal du nok få 3,5 KR./l.
    Bare sig til når du går i luften, så henter jeg gerne med tankbil :D

    Vent... lad os sige 200L/ugen ;)
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    haha well jeg ville levere hvis jeg kunne men da man maks hiver 1L per 6-8L så skal man satme producere vildt! :lol: har dog hørt lidt om Amerikanere der udelukkende driver Majs marker til at lave ethanol og de har specielt designede kæmpe distillerier til at yde op til 20% mere end hvad man selv kan,

    dog er jeg igang med at teste om tør gær er bedre end "gær pakker" man kan købe :lol:
     
  14. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan kun anbefale turbo gær til alkohol produktion (jeg køber ironisk nok mit gær i Norge da det er billigst omkring 20kr til hver 25l), der får du en højere alcohol procent inden gæren dør, der kan du komme op på omkring 15-20% hvis sukkerindholdet i mæsken er høj nok... (ja jeg hjemmebrygger lidt øl og vin... ;) )

    Men det lyder spænnende med dit projekt, du kan jo faktisk bruge alle plante matrialer hvor der er sukkerstoffer i, hvis jeg havde noget jord tror jeg at jeg ville prøve mig og lave lidt alcohol på lidt majs.... :whistle:
     
  15. Claus

    Claus New Member

    Joined:
    23 Oktober 2006
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Stofberg
    Du skal lige huske at hjemme brænding af sprit er ulovligt, det samme er det at køre på E85 der ikke er betalt afgift af.
    Det er jo et offentligt Forum og vi ved ikke om Skat læser med :twisted:
    mvh
    Claus
     
  16. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det skal du ikke tænke på Brabus kommer gerne og moser nogle gl. æbler
    han kan jo spare en hele husleje ved at kører på gl. æbler med det forbrug
    han har :mrgreen:
    Men jeg syntes det er en fed ide det med at kører på feks majs/æbler så
    vil ikke skal bruge alt det olie, men det er nok ikke alle der syntes det er en
    god ide :mrgreen:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var længe siden Claus :D
    Hvordan går det i SKAT, eller hvor du arbejder :D
     
  18. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Uden at skulle virke som en Rambo / Brian type så kunne gamle "skattefar" rende mig et vidst sted ;) og hvis staten har ondt i numsen over mit brændstof er Co2 neutralt så er det helt okay, "The Production must go on!" - og hvad bliver det næste? at det er ulovligt at kører på ren HHO gas? det er jo også ganske "næsten" gratis gas til forbrændings motoren! :)
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja alt i mens det INGEN mening giver at cykelister stadig går fri af afgifter og skatter.
    Fordi hvorfor skal vi bilister lige betale for deres cykelstier.

    Men det er jo blot en af rigtige mange andre ting vi som stemplede "rige svin som bilejere" OGSÅ skal betale til.
    Hvad med EL-cyklen, næ hov den skal også gå fri, men El biler, da skal betale mere og mere i takt med der bliver flere og flere.
    Samfundet er klar til ny teknologi, men det skal regeringen sgu nok sætte en stopper for...
    Det er godt nok alt sammen med at de vil lave ny Co2 plan med højere afgifter og brugerbetaling og fratage os kørsels fradraget, ja ja det skal koste og svine til.
    Men hvad er alternativet, der er jo ikke noget som er interessante mere, hverken det offentlige eller de grønne alternativer som elbiler eller alternativt grønt brændsel.
    Og solcelle anlæg og vind energi, det skal også straks pålægges afgifter så det på alle måder bliver en usammenhængende økonomisk alternativt og dermed begrænser udbredelsen af disse.
    De skulle lave det attraktivt at erhverve sig grøn energi ved at man kunne spare ved at gå over til grøn energi og det skulle være omkostnings frit, men stadig give den samme afgift i stats kassen.
    Fordi vind og vand og jord energi salt sol energi er vel sagtens lang billigere at producere og dermed købe og sælge så afgifterne kan bebeholdes samtidig med at energierne bliver billigere pr enhed.
    Altså en win win for alle.
    Men sådan ser det ikke ud til staten synes det skal være...
     
  20. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja det lidt sjovt hvis vi sparer mere på hverdags ting + det er grønt for miljøet er det jo godt da de penge vi sparer dem bruger vi gerne på forkælelse hvad os er omfattet af skatter.. om det er motion center, mad eller noget helt tredie er jo underordnet, og hvad staten også burde se var at det gør borgerne gladere end de allerede er hvis der er luft i økonomien til børn og mere!
     

Del denne side